کد خبر : 47196

در آسیا، افزایش PE بر PP سایه انداخت

انتظار می‌رود ظرفیت کل تولید PP در چین در سال 2024 از 50 میلیون تن در سال فراتر رود، در حالی که این رقم برای کره جنوبی حدود 9.2 میلیون تن در سال است….

در آسیا، افزایش PE بر PP سایه انداخت

پتروتحلیل-در هفته های اخیر، بازارهای پلی الفین آسیایی شاهد واگرایی قابل توجهی بین PP و PE بوده اند. زیرا در حالی که PE افزایش یافت، PP عقب ماند. این روند در دسامبر 2023 آغاز شد، زمانی که قیمت PP در چین و ویتنام شاهد برخی اصلاحات نزولی در هفته منتهی به 12 ژانویه بود. این سؤال را ایجاد می کند: چه عواملی باعث ایجاد این واگرایی در عملکرد شده است؟

تفاوت بین انواع فیلم homo PP و PE به تدریج بیشتر شده است

سه نوع اصلی پلی اتیلن در چین از زمان شروع روند صعودی 3 تا 6 درصد افزایش یافته است، در حالی که قیمت هومو پلیمر PP افزایش اندکی 1 درصدی را در مدت مشابه ثبت کرده است. افزایش مورد بحث به دلیل homo PP raffia و enj است و انواع PE، به ویژه فیلم LDPE، زیرا حق بیمه LDPE نسبت به فیلم HDPE و LLDPE رشد کرده است.

در آسیای جنوب شرقی، قیمت PP نسبت به قیمت پلی اتیلن در ماه گذشته افزایش بیشتری نشان داد، اگرچه اخیراً این تغییر کرده است. در حالی که افزایش PP در هفته گذشته متوقف شد، قیمت انواع فیلم پلی اتیلن به افزایش خود ادامه داد و افزایش PP را پشت سر گذاشت.

افزایش نرخ حمل و نقل و کاهش تعداد پیشنهادات خاورمیانه در دستور کار است

بحران در دریای سرخ و افزایش سریع نرخ حمل و نقل، دست فروشندگان را تقویت کرد. یکی از پردازنده‌ها گفت: «بحران دریای سرخ بر هزینه‌های حمل و نقل و زمان ترانزیت تأثیر می‌گذارد و رسیدن محموله‌ها به آسیا را به تأخیر می‌اندازد».

اگرچه بحران مورد بحث هنوز به اندازه سایر بازارهای جهانی در حمل و نقل از خاورمیانه به آسیا اختلال ایجاد نکرده است، بازیگران تأیید کردند که تناژ نسبتاً کاهش یافته است. علاوه بر این، تعطیلی تعمیر و نگهداری مداوم یا پیش‌بینی‌شده در خاورمیانه، کاهش تعداد پیشنهادات تامین‌کنندگان در منطقه را نشان داده است. این وضعیت تا حدودی از جو بازار حمایت کرد.

چرا همان عوامل تاثیر ملایم تری بر PP گذاشتند؟

با این حال، به نظر می رسد که عوامل صعودی فوق الذکر حمایت قوی تری از PE در مقایسه با PP ارائه می دهند و به عملکرد بهتر آن کمک می کنند. منبع بزرگ تامین PP در آسیا ممکن است پشت این موضوع باشد.

انتظار می‌رود ظرفیت کل تولید PP در چین در سال 2024 از 50 میلیون تن در سال فراتر رود، در حالی که این رقم برای کره جنوبی حدود 9.2 میلیون تن در سال است. در نتیجه، این دو کشور به عنوان تامین کنندگان مهم PP برای کشورهای اطراف نقش حیاتی ایفا می کنند.

بر اساس داده‌ها کره جنوبی پس از عربستان سعودی از نظر صادرات PP به آسیای جنوب شرقی در سال 2023 در رتبه دوم قرار گرفت، در حالی که چین پنجمین تامین‌کننده بزرگ در منطقه شد. در مورد چین، سال گذشته بزرگترین تامین کننده PP کره جنوبی و پس از آن سنگاپور، امارات، تایوان و عربستان سعودی قرار داشتند.

ارسال نظر