کد خبر : 47220

آیا تحریم های جدید آمریکا بر نفت ایران باعث اختلال در جریان نفت خام به چین می شود؟

محموله های ایرانی به جای دلار به یوان چین پرداخت می شود

به گفته منابع، نفت خام سبک ایران در اواخر هفته منتهی به 19 آوریل با تخفیف 5 تا 5.5 دلار در هر بشکه به ICE برنت، DES عرضه شد که این مقدار کمی بیشتر از تخفیف 4 تا 4.5 دلار در هر بشکه در چند روز قبل بود….

محموله های ایرانی به جای دلار به یوان چین پرداخت می شود

پتروتحلیل-در حال حاضر تقریبا تمام محموله های ایرانی به جای دلار به یوان چین پرداخت می شود.

یکی از پالایشگاه‌های دوم گفت: «تحریم‌های بیشتر مطمئناً واردات محموله‌های ایرانی را دشوارتر می‌کند و ممکن است شرکت‌های بیشتری درگیر در معاملات تحریم شوند. اما همچنین می‌تواند به کاهش قیمت بشکه‌ها و تشویق خرید منجر شود».

پالایشگاه های مستقل چین به احتمال زیاد برنامه های خرید خود را بلافاصله تغییر نمی دهند

منابع پالایشی و تجاری به S&P Global Commodity Insights گفتند که بعید است اشتهای چین برای نفت خام ایران کند شود، زیرا ایالات متحده در پی حملات پهپادی خود به اسرائیل، در فکر تحریم های جدید علیه صادرات نفت ایران است و پالایشگاه های مستقل چینی راه هایی برای ادامه خرید این محموله ها پیدا کرده اند. 

تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و نگرانی‌ها در مورد تداوم جریان نفت خام ایران به پالایشگاه‌های مستقل چین ایجاد شده است، اما تحلیلگران و منابع تجاری می‌گویند که احتمالاً فعلاً بر حجم آن تأثیری نخواهد گذاشت.

پس از حملات ایران به اسرائیل، ایالات متحده تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد که تولید هواپیمای بدون سرنشین این کشور را هدف قرار داد، در حالی که به تحریم های احتمالی بیشتر بر صادرات نفت این کشور اشاره کرد.

فعالان بازار این سوال را مطرح کرده اند که تحریم های شدیدتر ایالات متحده چگونه می تواند عرضه نفت را تهدید کند و به طور بالقوه جریان را مختل کند.

یک منبع مستقر در شاندونگ با یک پالایشگاه مستقل گفت: «من تعجب نمی‌کنم که ایالات متحده تحریم‌های بیشتری را بر صادرات نفت خام ایران پس از حمله تهران به اسرائیل اعمال کند و فکر نمی‌کنم که این کل رویه را تغییر دهد.»

محموله‌های ایرانی که معمولاً به عنوان نفت‌های خام ترکیبی که منشأ آن مالزی است پوشانده می‌شوند، خوراک اصلی پالایشگاه‌های مستقل بوده‌اند. طبق برآورد S&P Global، این محموله ها معمولاً 40 تا 50 درصد مواد اولیه وارداتی توسط پالایشگاه های مستقل را تشکیل می دهند.

‌S&P Global اطلاعات را از منابع تجاری و پالایشگاهی مستقل، Kpler، کارگزاران کشتیرانی و منابع بندری، و S&P Global Commodities at Sea جمع آوری می کند و این اطلاعات را با منابعی که آگاهی مستقیم از موضوع دارند، تأیید می کند.

در حال حاضر تقریبا تمام محموله های ایرانی به جای دلار به یوان چین پرداخت می شود.

تحریم‌های بیشتر مطمئناً واردات محموله‌های ایرانی را دشوارتر می‌کند و ممکن است شرکت‌های بیشتری درگیر در این معاملات تحریم شوند. اما این می تواند به کاهش قیمت بشکه ها و تشویق خرید منجر شود."

سیجیا سان، دستیار مدیر تحقیقات و تحلیل پایین دستی S&P Global گفت: «تاکنون، جریان‌های ایران به چین طبق روال معمول ادامه دارد. اما با نگاهی به آینده، تأثیر آن به نحوه اجرای تحریم‌ها از سوی آمریکا بستگی دارد.»

در 19 آوریل، پس از حمله موشکی تلافی جویانه اسرائیل به خاک ایران، بازارهای کالا به شدت تحت فشار قرار گرفتند.

پیشنهادات پاییز ایرانی لایت

منابع پالایشی گفتند، پالایشگاه‌های مستقل پیش از تغییر برنامه‌های خرید نفت خام خود از ایران، تحولات را تماشا خواهند کرد، زیرا تقاضای فعلی برای خوراک به دلیل حاشیه‌های ضعیف پالایشگاهی نسبتاً ضعیف بوده است.

به گفته منابع، نفت خام سبک ایران در اواخر هفته منتهی به 19 آوریل با تخفیف 5 تا 5.5 دلار در هر بشکه به ICE برنت، DES عرضه شد که این مقدار کمی بیشتر از تخفیف 4 تا 4.5 دلار در هر بشکه در چند روز قبل بود.

یکی دیگر از منابع پالایشگاهی می گوید: «حواشی برای شکستن گرید ضعیف بوده است.

پالایشگاه‌های مستقل در استان شاندونگ، خریداران اصلی محموله‌های ایرانی، عموماً به دلیل حاشیه‌های ضعیف، نرخ بهره‌برداری پایینی داشتند که منجر به کاهش تقاضا برای مواد اولیه شد.

براساس داده‌های ارائه‌دهنده اطلاعات انرژی محلی OilChem، نرخ بهره‌برداری در پالایشگاه‌های مستقل شاندونگ تا 18 آوریل حدود 54.8 درصد بود که کمی بیشتر از یک هفته قبل بود.

طبق داده‌های S&P Global، پالایشگاه‌های مستقل چین در ماه مارس حدود 4.81 میلیون تن (1.14 میلیون بشکه در روز) خوراک ایران را وارد کرده‌اند که شامل نفت خام و نفت کوره می‌شود که نسبت به 5.47 میلیون تن در ماه گذشته کاهش یافته است.

واردات همچنین کمتر از سطح مشاهده شده در اکتبر 2023 بود، زمانی که تامین کنندگان ایرانی شروع به افزایش قیمت ها کردند و در عین حال صادرات نفت را کاهش دادند.

 

ارسال نظر