کد خبر : 46585

تزلزل جو صعودی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در چین به دلیل فراوانی عرضه داخلی و ضعف بازارهای معاملات آتی دالیان

قیمت‌های پلی‌پروپیلن هموپلیمر رافیا و تزریقی مبدا غرب آسیا در مقایسه با هفته‌های گذشته 20 تا 30 دلار در هر تن کاهش یافته و در میزان 1120 تا 1150 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، نقدی چین) قرار گرفتند.

تزلزل جو صعودی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در چین به دلیل فراوانی عرضه داخلی و ضعف بازارهای معاملات آتی دالیان

پتروتحلیل-در چین بازارهای پلی‌اولفین شروع خوبی بعد از تعطیلات سال نوی قمری داشتند. این امر با توجه به تداوم حمایت از سوی بخش هزینه‌ها و همچنین محدودیت عرضه وارداتی غافلگیرکننده نبود. اگرچه، جو صعودی اخیراً با توجه به فراوانی عرضه داخلی و ضعف بازارهای معاملات آتی دالیان، متزلزل شد.

یکی از تاجران پلی‌پروپیلن گفت: «از ابتدای هفته گذشته مجموع ذخایر پلی‌اولفین دو تولیدکننده بزرگ کشور از سطح یک میلیون تن گذشته است. از آنجایی که حس و حال تعطیلات همچنان در بازار موج می‌زند، پیش‌بینی می‌شود فعالیت‌های صنایع پایین دستی تا آخر ماه به حال نرمال برسند. سیر صعودی در ارزش‌های انرژی و هزینه‌های بالادستی در ایام اخیر بازار را حمایت کرده‌اند، اما فراوانی عرضه داخلی و افت مداوم در بازارهای معاملات آتی دالیان به جو بازار آسیب زده است.»

تداوم روند نزولی بازارهای معاملات آتی دالیان از 8 تا 16 فوریه

قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی و پلی‌پروپیلن ماه مه بورس کالای دالیان در پنج روز معاملاتی پشت سر هم از 8 تا 16 فوریه به طور ثابت نزول کرده، و به ترتیب میزان افت کلی 481 یوان در هر تن (76 دلار در هر تن) و 412 یوان در هر تن (65 دلار در هر تن) را ثبت کردند.

از موجودی داخلی بالا، محدودیت تقاضا، نوسانات در قیمت‌های نفت خام معاملات آتی همزمان با تنش‌های جغراسیاسی میان روسیه و اوکراین، به عنوان فاکتورهایی نامبرده شده که ارزش بازارهای معاملات آتی دالیان را تحت فشار گذاشته‌اند.

موجودی انبار دو تولیدکننده بزرگ پلی‌اولفین بالای یک میلیون تن

موجودی انبار دوتولیدکننده بزرگ پلی‌اولفین چین در 16 فوریه در میزان 1.015 میلیون تن گزارش شد. وقتی این سطوح را با سطح 500 هزار تنی اواخر ژانویه مقایسه می‌کنیم، شاهد بیش از دو برابر شدن موجودی‌ها هستیم، ‌که این امر ناشی از تعطیلات پیش از سال نوی قمری می‌باشد.

علاوه بر انباشت ذخایر در طی دوره تعطیلات، فعالیت‌های خرید ضعیف دوره پسا تعطیلات نیز موجب افزایش بیش از پیش عرضه داخلی شد.

جو متزلزل بازار قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن را تحت تاثیر قرار داد

قیمت‌های پلی‌پروپیلن هموپلیمر رافیا و تزریقی مبدا غرب آسیا در مقایسه با هفته‌های گذشته 20 تا 30 دلار در هر تن کاهش یافته و در میزان 1120 تا 1150 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، نقدی چین) قرار گرفتند. همچنین قیمت‌های کوپلیمر پلی‌پروپیلن تزریقی در زمان و شرایط مشابه 10 دلار در هر تن کاهش یافته و در میزان 1180 تا 1200 دلار در هر تن ایستادند.

در بازار پلی‌اتیلن، قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی و فیلم پلی‌اتیلن سنگین غرب آسیایی بدون تغییر و به ترتیب در میزان 1200 تا 1220 و 1190 تا 1220 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، نقدی چین) قرار گرفتند. در حالی که قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سبک با شرایط مشابه 10 دلار در هر تن کاهش یافته و در میزان 1520 تا 1560 دلار در هر تن برآورد شدند.

در این میان در داخل چین، قیمت‌های پلی‌پروپیلن نسبت به هفته‌های گذشته 100 یوان در هر تن (16 دلار در هر تن) کاهش یافت، اما قیمت‌های پلی‌اتیلن عمدتاً روند ثابتی را طی کردند.

علیرغم این جریان‌های مخالف همچنان شاهد فاکتورهای صعودی هستیم

اگرچه بازار از سوی فراوانی عرضه داخلی و عقب‌نشینی دالیان معاملات آتی با جریان‌های مخالفی مواجه شده، چندین فاکتور صعودی داریم که غیر قابل انکار هستند.

اولین و مهم‌ترین نکته این‌که قیمت‌های نفت معاملات آتی جهانی بالای مرز 90 دلار در هر بشکه معامله می‌شوند. این امر موجب روند صعودی بازارهای اتیلن و پروپیلن بالادستی می‌شود.

براساس داده‌های کم‌اوربیس، قیمت‌های نقدی اتیلن و پروپیلن در حال حاضر به تریب بالای میزان 1220 دلار در هر تن و 1160 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر چین) قرار دارند. قیمت‌های نقدی اتیلن با روند صعودی از نیمه دوم ژانویه به بیشترین سطوح خود از سپتامبر 2018 رسیده‌اند، در حالی که قیمت‌های نقدی پروپیلن در بیشترین میزان‌های خود از اواسط مارس 2021 قرار دارند.

اگر بخش هزینه‌ها را کنار بگذاریم، عرضه وارداتی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن همچنان در چین محدود است.

یکی از تاجران پلی‌اتیلن گفت: «تعداد پیشنهادات برای واردات پلی‌اتیلن محدود است، زیرا تولیدکنندگان کشورهای دیگر ترجیح می‌دهند تا با توجه به حاشیه سود بیشتر، با کشورهای دیگر به غیر از چین معامله کنند. با این حال عرضه‌کنندگان در تلاشند تا قیمت‌ها را ثابت نگاه دارند، اما بازار داخلی چین در هفته گذشته با مشکلاتی مواجه شد.»

ارسال نظر