کد خبر : 47187

بحران دریای سرخ به تامین کنندگان PET اروپایی ضربه می زند

اروپا به واردات PET وابسته است، در درجه اول از آسیا، که بیش از نیمی از کل واردات PET منطقه را تشکیل می دهد…

بحران دریای سرخ به تامین کنندگان PET اروپایی ضربه می زند

پتروتحلیل-بازارهای پت بطری در منطقه، سال جدید را با روندی ثابت یا صعودی آغاز کردند که دلیل آن نارضایتی تعطیلات در هفته اول سال 2024 است. با این حال، بحران دریای سرخ بازیکنان را سرپا نگه می دارد. با این حال، مشکلات مداوم بر نرخ حمل و نقل اقیانوسی و فعالیت‌های لجستیکی تأثیر منفی گذاشت و نشان از مشکلات احتمالی عرضه به دلیل وابستگی منطقه به PET وارداتی و مواد خام داشت.

تولیدکنندگان اروپایی در شرایط سخت اقتصادی و فصل کم، نرخ بهره برداری در تاسیسات خود را در مقایسه با شرایط تقاضا پایین نگه داشتند. در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان PET به دلیل افزایش هزینه های تولید با حاشیه های ناچیز مقابله می کنند، این امر باعث شده است که برخی از تولیدکنندگان به طور موقت کارخانه های PET خود را تعطیل کنند. هدف تامین کنندگان نیز جلوگیری از مازاد عرضه بود، زیرا مدتی است که کالاهای وارداتی زیادی به بازار وارد شده است. در این صورت، بحران دریای سرخ بدون شک منجر به کاهش عرضه خواهد شد.

اتحادیه اروپا بیش از نیمی از واردات PET خود را از آسیا انجام می دهد

زنجیره تامین جهانی در حال حاضر به دلیل تهدیدات مسیر تجاری خاورمیانه که باعث طولانی‌تر شدن زمان بارگیری، هزینه‌های اضافی و هزینه‌های حمل‌ونقل بیشتر می‌شود، دچار آشفتگی شده است. محصولات آسیایی به اروپا از کانال سوئز عبور می کنند که کوتاه ترین مسیر است.

ادامه بحران شرایط فعلی عرضه در اروپا را تهدید خواهد کرد. اروپا به واردات PET وابسته است، در درجه اول از آسیا، که بیش از نیمی از کل واردات PET منطقه را تشکیل می دهد. پنج صادرکننده برتر پلیمر اتحادیه اروپا از ژانویه تا نوامبر 2023 به شرح زیر است:

چین (273000 تن)

ترکیه (258000 تن)

ویتنام (238000 تن)

مصر (167000 تن)

کره جنوبی (137000 تن)

در حالی که کره جنوبی با افزایش 47 درصدی سهم بازار خود در مقایسه با سال 2022 به این فهرست صعود کرد، اندونزی همچنان با 36000 تن تامین کننده مهم اروپا بود.

چین 20 درصد از واردات PET اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است

چین تقریباً 20 درصد از واردات منطقه را در این دوره به خود اختصاص داده است و پس از آن ترکیه و ویتنام با سهم بازار مشابه کمی کمتر از این سطح قرار دارند. اگر کمبود عرضه از آسیا برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، بازیکنان ممکن است برای جلوگیری از خطرات بیشتر روی ترکیه و مصر تمرکز کنند.

ارسال نظر