کد خبر : 46957

عدم بهبود جو بازار پی‌وی‌سی ترکیه

با نگاه به دیگر مقصد اصلی پی‌وی‌سی چینی، ترکیه در 8 ماه ابتدایی سال جاری بیش از 80 هزار تن رزین پی‌وی‌سی از چین وارد کرده، و این غول آسیایی را به رتبه اول در لیست عرضه‌کنندگان فرستاده است. در واقع، ترکیه تا همین الان واردات خود از چین را در مقایسه با کل سال 2021 با میزان 21 هزار تن، چهار برابر کرده است.

عدم بهبود جو بازار پی‌وی‌سی ترکیه

پتروتحلیل-قیمت‌های پی‌وی‌سی به استثنای تلاش‌های تثبیت قیمتی از سوی عرضه‌کنندگان اروپایی، که در پاسخ به هزینه‌های گزاف انرژی در منطقه نرخ بهره‌برداری خود را کاهش داده‌اند، عمدتاً ماه اکتبر را بر روی روند کاهشی آغاز کردند. تقاضای راکد در سراسر بازارهای نهایی داخلی و صادراتی میل به خرید را ضعیف نگاه داشت، و محدودیت‌های عرضه در اولین روزهای ماه را تحت‌الشعاع قرار داد.

بهبود جو تنها برای کوتاه‌مدت رخ داد

در اواسط اوت، پس از کاهش عرضه وارداتی از تولیدکنندگان روسی همزمان با تعطیلی‌ها و اخباری در رابطه با سازماندهی مجدد برنامه‌ریزی شده در پتکیم، همگی روند بازار را صعودی کردند.

اگرچه، تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی از الگوهای فصلی به دلیل چالش‌های اقتصادی عقب افتاده، و فروشندگان بعد از تخلیه ذخایر خود در طی سقوط آزادی در مه تا ژوئیه، ارائه قیمت‌های رقابتی را متوقف کردند.

با این وجود، از آنجایی که تلاش‌های صعودی جزئی در سپتامبر تحقق نیافتند، بازار نتوانست به رویه بهبود خود ادامه دهد. این امر عمدتاً به آن دلیل است که فعالیت‌ها به طور مجدد پس از خریدهای اوت کاهش یافت. خریداران پیش از کناره‌گیری از بازار همزمان با نگرانی‌ها از رکود جهانی، حجم‌های قابل توجهی از آمریکا و مصر تهیه کردند.

بازه‌های بالایی جدید پی‌وی‌سی مصری درست بعد از مواجهه با مقاومت سرسختانه خریداران از میان رفت، در حالی که افت قیمت‌های تولیدکننده تایوانی برای اکتبر، موضع صعودی تاجران برای محموله‌های آمریکایی را تضعیف کرد.

کاهش قیمت‌های پی‌وی‌سی مصری برای نوامبر

تعدادی از معامله‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند که حجم‌ها از اروپا کاهش یابد، زیرا منطقه در آستانه بحران انرژی عمیق و رکود بوده، در حالی که فروشندگان سعی دارند تا با کاهش تولیدات ضعف تقاضا را خنثی کنند. با این وجود، منابع منطقه‌ای زیر سایه انقباض تقاضا، عمدتاً قیمت‌های پیشنهادی خود به ترکیه را تثبیت کردند. با این حال، قیمت‌های 1100 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه) نظر مصرف‌کنندگان را جذب نکرد، زیرا سفارشات قبلی اکثر آن‌ها هم‌اکنون در راه است.

علاوه بر این، قیمت‌های پی‌وی‌سی k67 مصری با ارائه تخفیفات جدید 30دلاری نسبت به ماه گذشته در میزان 920 تا 930 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) برای بازه پایینی محموله‌های نوامبر ارائه شده و فشار را بر محموله‌های بدون تعرفه دیگر مناطق، تشدید کردند. معامله‌کنندگان اظهار داشتند: «علیرغم تخفیفات بالا نسبت به بازارهای نقدی اروپا، فروشندگان قادر به افزایش قیمت‌های خود به ترکیه نبودند.»

براساس داده‌ها، قیمت‌های k67 بدون تعرفه ترکیه در ایام اخیر در حدود 670 دلار در هر تن بوده و زیر قیمت‌های نقدی اروپا ارائه می‌شوند.

یکی از تولیدکنندگان پروفیل اظهار داشت: «تقاضا به لطف تعمیرات پیش از زمستان مقداری بهتر بوده است. با این وجود، با توجه به شرایط جاری اقتصاد کلان، تداوم این روند صعودی در سه ماهه چهارم نامحتمل است.» عده‌ای دیگر اشاره داشتند که همزمان با نگرانی‌های اقتصادی، خرید رزین خود را در حداقلی‌ترین حالت ممکن نگاه داشته‌اند، و همچنین افت ارزش یورو در برابر دلار، صادرات محصول نهایی ترکیه را مختل خواهد کرد.

نگرانی‌ها در رابطه با هجوم احتمالی محموله‌های چینی

اقدام ایمنی قریب‌الوقوع هند بر واردات پی‌وی‌سی چینی دلهره‌ای در میان معامله‌کنندگان به واسطه احتمال مواجهه ترکیه با هجوم محموله‌های چینی به آن در ایام آتی به وجود آورده است. عامل دیگری که نظرها را به خود جلب می‌کند کاهش قابل توجه نرخ باربری از چین می‌باشد.

چین به دنبال برتری هزینه‌ای و ذخایر بالای به فروش نرفته، سهم بازار خود در هند را از 17 درصد در 2021 به 37 درصد در هفت ماه ابتدایی 2022 افزایش داد. در نتیجه این اقدام ایمنی اخیر، سیر صعودی واردات چینی در هند در سه ماهه چهارم از دور خواهد افتاد.

با نگاه به دیگر مقصد اصلی پی‌وی‌سی چینی، ترکیه در 8 ماه ابتدایی سال جاری بیش از 80 هزار تن رزین پی‌وی‌سی از چین وارد کرده، و این غول آسیایی را به رتبه اول در لیست عرضه‌کنندگان فرستاده است. در واقع، ترکیه تا همین الان واردات خود از چین را در مقایسه با کل سال 2021 با میزان 21 هزار تن، چهار برابر کرده است.

نگاهی به دورنمای کلی عرضه و تقاضای ترکیه در ایام آتی

احتمال می‌رود در کوتاه‌مدت، حاشیه سودهای ضعیف در ترکیه و کاهش عرضه جاری، بازار پی‌وی‌سی وارداتی را نزدیک به سطوح غالب نگاه دارد. با این وجود، با توجه به نگرانی‌ها از رکود در اروپا، فصل زمستان سرد و فشارهای تورمی، سیر صعودی قابل توجه در تقاضا نامحتمل است.

برخلاف کاهش عرضه از اروپا، احتمال می‌رود با توجه به بحران دلاری به وجود آمده در مصر، محموله‌های این کشور همزمان با تمرکز فروشندگان آن بر بازارهای صادراتی تا فروش داخلی، راهی ترکیه شوند.

مهمتر اینکه، نگرانی‌ها در رابطه با تقویت بالقوه واردات محموله‌های چینی به ترکیه جای تامل داشته، و همچنین ناگفته نماند که رقابتی احتمالی در پایان سال میان آن‌ها و فروشندگان روسی نیز می‌تواند رخ دهد. یکی از تاجران اظهار داشت: «عرضه روسی در حال حاضر نایاب بوده، اما احتمال می‌رود عرضه‌کنندگان همزمان با ازسرگیری فعالیت واحدهایشان به بازارهای ترکیه و هند بازگردند.» در این میان، شرکت پتکیم نیز برنامه دارد فعالیت واحد خود را در هفته اول نوامبر از سر بگیرد.

ارسال نظر