کد خبر : 46589

دیدگاه: افت پیش‌بینی‌های تولید ناخالص داخلی جهانی به دلیل دورنمای صعودی نفت خام و بی‌ثباتی انرژی

براساس مدل سازی شوک‌های تورمی، تحلیل‌گران اکونومیست پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌های انرژی و غذا تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده در منطقه یورو را در سال 2022 و 2023 به ترتیب به میزان 4.6 درصد و 1.3 درصد افزایش دهند -- که نسبت به پیش‌بینی قبلی به ترتیب 0.7 درصد و 0.4 -- درصد بیشتر است.

دیدگاه: افت پیش‌بینی‌های تولید ناخالص داخلی جهانی به دلیل دورنمای صعودی نفت خام و بی‌ثباتی انرژی

پتروتحلیل-در پی درگیری میان روسیه و اوکراین و افزایش قیمت‌های نفت خام و گاز طبیعی به تبع آن، تحلیل‌گران اقتصادی پیش‌بینی‌های خود از تولید ناخالص داخلی سال 2022 را کاهش دادند. تشدید نگرانی‌ها در رابطه با بی‌ثباتی انرژی، اختلالات زنجیره عرضه و احتمال بالقوه حملات سایبری زمین‌گیر کننده -- شامل حملات بر زیرساخت‌ها -- نیز اقتصادهای جهانی را تحت فشار گذاشته است.

صنایع شیمیایی حساس به لحاظ اقتصادی، اتفاقات ذکر شده به خصوص در رابطه با زنجیره عرضه و تخریب تقاضا را از نزدیک دنبال خواهند کرد.

در 24 فوریه شرکت آکسفورد اکونومیکس پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی جهانی سال 2022 خود را 0.2 درصد کاهش داد و آن را به 3.8 درصد رساند، همزمان منطقه یورو با اصلاح 0.5 درصدی شاهد بزرگ‌ترین ضربه بود.

تحلیل‌گران اقتصادی آکسفورد تاتیانا اورلوا و اینز مک‌فی در یادداشت اشاره داشتند: «اقدامات روسیه به وضوح نشان‌دهنده دوره طولانی‌مدت بی‌ثباتی، با تاثیرات قابل توجه احتمالی برای اروپا و جهان، در حال حاضر بیش از یک دامنه ریسک است.»

آن‌ها اضافه کردند: «ما در میان‌مدت افزایش قیمت‌های گاز، نفت و غذا، و همچنین اختلالات بازار مالی و تحریم‌های سنگین‌تر اتحادیه اروپا و آمریکا بر روسیه را در مبنای خود لحاظ خواهیم کرد.»

کاهش رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا

تحلیل‌گر ارشد آیسیس کوین سویفت حالا پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا از 5.7 درصد در سال 2021 به 3.5 درصد کاهش یافته -- 0.2 درصد کمتر از پیش‌بینی‌ها قبلی وی برای سال 2022 -- و در سال 2023 به میزان 2.4 درصد رشد داشته باشد.

سویفت گفت: «ریسک‌ها همراه با افزایش تردیدها از وقایع جغراسیاسی و تشدید سیاست فدرال رزرو بسیار بالا رفته است. حمله به اوکراین موجب افزایش قیمت‌های نفت خام شده که رشد اقتصادی را از بین می‌برد. این که آیا اقتصاد جهانی شاهد روند نزولی قابل توجهی خواهد بود یا خیر به حد اوج‌گیری قیمت‌های نفت بستگی دارد.»

اگرچه او اشاره داشت که شاخص‌های بنیادین اقتصاد آمریکا همچنان با وجود جریان‌های مخالفی اعم از تورم، اختلالات زنجیره عرضه و وقایع جغراسیاسی، خوب است.

بارومتر تجاری پیشرو آیسیس در فوریه 0.1 درصد، و در مقیاس سالیانه 7.4 درصد افزایش داشته است.

سویفت گفت: «آخرین بررسی نشان‌دهنده توسعه اقتصادی آمریکا تا تابستان بوده، اما به وضوح این رشد اقتصادی به اوج خود رسیده، و سرعت این رشد در ایام پیش‌رو کمتر خواهد شد.»

افزایش قیمت‌های نفت خام عامل تورم

آکسفورد اکونومیکس پیش‌بینی می‌کند که تا اوایل سه ماهه دوم قیمت‌های نفت بالای 100 دلار در هر بشکه باقی مانده، و قیمت‌های گاز اروپا تا اواخر 2022 بالای 30 دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو باقی بمانند، و فقط تا میزان اندکی نزول کنند.

براساس مدل سازی شوک‌های تورمی، تحلیل‌گران اکونومیست پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌های انرژی و غذا تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده در منطقه یورو را در سال 2022 و 2023 به ترتیب به میزان 4.6 درصد و 1.3 درصد افزایش دهند -- که نسبت به پیش‌بینی قبلی به ترتیب 0.7 درصد و 0.4 -- درصد بیشتر است.

پیش‌بینی می‌شود تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در سال 2022 در میانگین 6.5 درصد قرار گرفته که نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی 0.6 درصد بیشتر است، در حالی که آکسفورد پیش‌بینی تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده جهانی را 0.7 درصد افزایش داد و آن را به 6.1 درصد رساند.

در این میان، شرکت خدمات سرمایه‌گذاری موودی دو سناریو برای نفت خام با قیمت‌های 100 دلار در هر بشکه و دیگری 150 دلار در هر بشکه و تاثیر آن بر تولید ناخالص داخلی جهانی ارائه کرد.

در سناریو 100 دلار در هر بشکه، رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سه ماهه دوم 0.1 درصد، در سه ماهه سوم 0.5 درصد و در سه ماهه چهارم 0.2 درصد کاهش خواهد یافت.

در سناریو 150 دلار در هر بشکه، رشد تولید ناخالص داخلی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و در سه سه ماهه به ترتیب افت‌های 0.2 درصدی، 1.0 درصدی و 0.4 درصدی را تجربه خواهد کرد.

در هر دو سناریو، افزایش قیمت‌های نفت خام در سه ماهه دوم رخ داده و تا سه ماهه سوم و پیش از بازگشت به میزان مبنا، در آن سطوح می‌ماند. 

پیش‌بینی آیسیس از قیمت‌های 110 دلاری نفت خام

آیسیس پیش‌بینی می‌کند قیمت‌های نفت خام مارس در میزان 110.50 دلار در هر بشکه قرار گرفته، و پس از آن در سه ماهه دوم به میانگین 94.50 دلار در هر بشکه نزول کنند، و سپس در سه ماهه سوم با افزایش تقاضای نفت خام و محدودیت سطح ذخایر جهانی به 100 دلار در هر بشکه بازگردند.

آجای پارمار از تحلیل‌گران ارشد آیسیس گفت: «فرض اصلی ما این است که درگیری در اوکراین تا ماه‌های آتی ادامه داشته، اما از آنجایی که پیش‌بینی نمی‌شود این تحریم‌ها تاثیر چشم‌گیری بر صادرات نفت خام روسیه داشته باشند، آیسیس انتظار دارد خطرهای به وجود آمده به واسطه درگیری در سه ماهه دوم و همزمان با دور شدن نظرها از این نزاع، به میزان قابل توجهی از میان رود.»

او اشاره داشت، البته بعد از اخراج روسیه از سوئیفت و به دنبال آن اعمال تحریم‌های مستقیم احتمالی بر صادرات نفت خام و انرژی آن می‌تواند قیمت‌های نفت را در ماه‌های آتی تا 135 دلار در هر بشکه برساند.

هیچ محدودیتی بر صادرات انرژی روسیه وجود ندارد

آمریکا و اتحادیه اروپا از اخراج روسیه از سوئیفت ناراضی بودند زیرا این امر به شدت عرضه انرژی را مختل کرده و مشتریان قادر نخواهند بود هزینه‌های خرید نفت و گاز روسیه را انتقال دهند. اتحادیه اروپا و آمریکا صادرات انرژی روسیه را تحریم نخواهند کرد، و حتی تحریم‌های آمریکا بر بانک‌های روسیه شامل بند معافیت برای تراکنش‌های مربوط به انرژی می‌باشد.

وزارت خزانه داری آمریکا گفت: «بسته تحریم‌ها برای پاسخ‌گویی به چالش‌هایی ایجاد شده که قیمت‌های بالای انرژی برای شهروندان عادی به وجود آورده، و بانک‌ها را از پردازش پرداخت‌ها باز نخواهد داشت.»

در شرایط حال حاضر با وجود تورم بالا، میل سیاسی اندکی به توقف عرضه انرژی و به دنبال آن اوج‌گیری هر چه بیشتر قیمت‌ها برای مصرف‌کننده وجود دارد.

جو بایدن در سخن‌رانی خود در رابطه با تحریم‌های آمریکا در 24 فوریه گفت: «من متوجه این هستم که شرایط سخت است و آمریکایی‌ها در حال حاضر صدمه دیده‌اند. من هر چه در توان دارم به کار خواهم بست تا دردی که آمریکایی‌ها در حال حاضر از قیمت بنزین متحمل می‌شوند را کاهش دهم. این امر برای من بسیار حیاتی است.»

یکی از تحلیل‌گران موودی گفت: «افزایش قیمت‌های نفت خام تورم را بیشتر کرده و قیمت‌های بنزین را نیز افزایش می‌دهد... اگر قیمت‌‌های نفت به سیر صعودی خود ادامه دهند، بنزین گالنی 4 دلار به واقعیت تبدیل خواهد شد. قانون مبتنی بر تجربه ما این است که با هر 10 دلار افزایش قیمت نفت خام، قیمت‌های خرده فروشی بنزین 30 سنت در هر گالن افزایش می‌یابد.»

آمریکا با دیگر کشورهای مصرف‌کننده انرژی برای ارزیابی عرضه نفت انباشتی از ذخایر استراتژیک در جهت تقویت عرضه همزمان با افزایش قیمت‌ها، همکاری خواهد کرد.

پارمار گفت: «اولین تحریم‌های غرب بر روسیه عمدتاً بر افراد و بانک‌های کشور متمرکز است. این تحریم‌ها تجارت نفت را دشوار خواهند کرد، اما احتمال نمی‌رود در کوتاه‌مدت آسیب جدی‌ای به صادرات 2.3 میلیون بشکه در روز روسیه به اروپا وارد کنند.»

روسیه همچنین تقریباً 50 درصد از واردات نفتا اروپا را تامین می‌کند که در تولیدات پتروشیمی استفاده می‌شوند.

نیمه هادی‌ها و اختلال در تولید خودرو

جنگ روسیه و اوکراین همچنین می‌تواند موجب اختلال تولید نیمه هادی جهانی شود؛ این بازار اصلی نهایی برای شیمیایی‌ها، دغدغه عظیم صنعت اتومبیل می‌باشد.

براساس داده‌های شرکت تحقیقاتی Techcet، روسیه و اوکراین از تامین‌کنندگان اصلی گاز نئون و پالادیوم مورد استفاده در تولید نیمه‌ هادی‌ها هستند.

براساس این گزارش، گاز نئون آمریکا تقریباً به طور کلی از روسیه و اوکراین تامین می‌شود؛ این گاز در روسیه تولید شده و به عنوان فرآورده فرعی تولیدات فولاد می‌باشد، و سپس توسط یک شرکت اوکراینی پالایش می‌شود.

براساس داده‌های موثق در واشنگتن پست، اوکراین در حدود 70 درصد از صادرات گاز نئون جهانی را تشکیل می‌دهد، در حالی که روسیه در حدود یک سوم تقاضای پالادیوم جهانی را تامین می‌کند.

پالادیوم همچنین در مبدل های کاتالیزوری خودرو برای کنترل انتشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال نظر