کد خبر : 46549

مهم‌ترین شاخص‌های بازار اسانس‌های نفتی آسیا؛

بازارهای اولفین و آروماتیک‌ها به دنبال افزایش حاشیه سودهای محصولات اصلی در این هفته رشد کردند

جو بازار نفتا در حال بهبود است، در حالی که ال‌پی‌جی در انتظار انتشار قیمت‌های قراردادی ماه فوریه شرکت آرامکو می‌باشد.

بازارهای اولفین و آروماتیک‌ها به دنبال افزایش حاشیه سودهای محصولات اصلی در این هفته رشد کردند

پتروتحلیل-بازارهای اسانس نفتی آسیا در اواسط صبح تجاری 31 ژانویه با تکیه بر روند مناسب نفت خام بازارهای معاملات آتی روند صعودی را تجربه کردند؛ اگرچه معامله‌کنندگان بازار بنزین نگران روند کاهشی تقاضا در هند بودند اما در مورد به اوج رسیدن پیک سویه اومیکرون کرونا در استرالیا خوش‌بین هستند.

پیش‌بینی می‌شود فعالیت‌های بازار در این هفته به واسطه جشن‌های سال نوی قمری که از 1 فوریه آغاز شده، شاهد افت باشند؛ جو بازار نفتا در حال بهبود است، در حالی که ال‌پی‌جی در انتظار انتشار قیمت‌های قراردادی ماه فوریه شرکت آرامکو می‌باشد.

قیمت‌های نفت برنت معاملات آتی ابتدای ماه مارس در ساعت 03:50 گرینویچ روز 31 ژانویه در میزان 91.06 دلار در هر بشکه قرار گرفت، و نسبت به قیمت 89.95 دلار در هر بشکه در جلسه قبلی معاملاتی در 28 ژانویه روند صعودی را به ثبت رساند.

بنزین

داده‌های پلتس نشان داد، قیمت‌های بنزین ران 92 فوب سنگاپور فوریه در اوایل معاملات 31 ژانویه با روند صعودی 0.57 درصدی نسبت به جلسه قبلی در میزان 101.49 دلار در هر بشکه قرار گرفت.

داده‌های اداراه اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد، تقاضای سوخت بنزین نهایی این کشور در هفته منتهی به 21 ژانویه، 280 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 8.51 میلیون بشکه در روز رسید.

بگفته معامله‌کنندگان بازار، از آنجایی که موج ابتلا در استرالیا به اوج خود رسیده، تاثیر سویه اومیکرون بر تقاضای سوخت موتوری کشور تا مدتی باقی خواهد بود.

مقامات شرکت پترو سایگون ویتنام با اشاره به اینکه «محموله‌های موجود بازار اندک و قیمت‌های آن‌ها بالا هستند»، مناقصه نقدی برای خرید مجموعاً 10 هزار تن گازوئیل و بنزین ران 95 برای بارگیری و تحویل در فوریه ارائه کرده‌اند.

با توجه به این که تقاضای بنزین در هند نسبت به سطوح دسامبر تضعیف شده، در این هفته شاهد عرضه‌های بیشتری از این کشور بودیم. داده‌های نرم‌افزار Apple mobility نشان داد، فعالیت‌های رانندگی در هند در ماه دسامبر 132.29 درصد بالای سطوح مبنا قرار گرفت، در حالی که این میزان در 1 تا 28 ژانویه تا میزانی کاهش یافت و به 76.41 درصد بالای سطوح مبنا رسید.

شرکت دولتی هندوستان پترولیوم در چند روز اخیر محموله 10 هزار تنی بنزین ران 83 برای بارگیری در فوریه ارائه ‌کرد، در حالی که شرکت نفت ایندین محموله‌ای 9500 تا 15 هزار تنی از بنزین گوگرد بالا برای بارگیری در فوریه را به فروش گذاشته بود.

نفتا

شاخص نقدی نفتا ژاپن (سی‌+اف)‌ در اواسط صبح تجاری 31 ژانویه با تکیه بر سیر صعودی نفت خام نسبت به جلسه قبلی معاملات آسیا 13.125 دلار در هر تن افزایش یافت و به 818.875 دلار در هر تن رسید.

داده‌های پلتس نشان داد، جو بازار در صبح معاملاتی 31 ژانویه مناسب بود، و فاصله قیمتی نفتا ژاپن فوریه با مارس نسبت به جلسه قبلی 75 سنت در هر تن افزایش یافت و در میزان 13 دلار در هر تن قرار گرفت.

بازار نفتا آسیا علیرغم تقاضای ضعیف در منطقه به دلیل فصل تعطیلی واحدها و استفاده از ال‌پی‌جی به عنوان خوراک جایگزین، با شرایط مناسب بازار در اروپا (که عرضه را به واسطه بسته شدن پنجره آربیتراژ کاهش داده)همراه شد و سیر صعودی را تجربه کرد.

بازار نفتا آسیا با شروع این هفته در انتظار مشاهده فعالیت‌های خرید برای تحویل در نیمه دوم مارس به شمال آسیا خواهد بود. اگرچه احتمال می‌رود فعالیت بازار در طی سال نوی قمری اندک باشد.

فاصله نقدی نفتا پارافینیک 65 درصد در برابر با نفتا نقدی ژاپن در 28 ژانویه با افزایش 3.25 دلاری در مقیاس هفتگی در میزان 11.75 دلار در هر تن قرار گرفت.

بازارهای اولفین و آروماتیک‌ها به دنبال افزایش حاشیه سودهای محصولات اصلی در این هفته علیرغم اینکه همچنان زیر سطوح سربه‌سری باقی ماندند، تا میزانی رشد کردند.

داده‌های پلتس نشان داد، اختلاف قیمتی اتیلن شمال شرق آسیا (سی‌ف‌آر) با نفتا ژاپن (سی‌+اف) در مقیاس هفتگی 46.75 دلار در هر تن افزایش یافت و در پایان معاملات آسیا در روز 28 ژانویه در میزان 194.25 دلار در هر تن قرار گرفت. اختلاف قیمتی برای تولیدکنندگان غیریکپارچه زیر قیمت سربه‌سری 350 دلار در هر تن قرار گرفت، و کراکینگ‌ها را مجبور کرد تا نرخ بهره‌برداری خود را کاهش دهند.

ال‌پی‌جی

درست پیش از اعلام قیمت‌های قراردادی فوریه از سوی آرامکو سعودی، قیمت‌های قراردادی ابتدای ماه فوریه در 31 ژانویه با رشدی 40 دلاری نسبتبه قیمت‌های ژانویه در میزان 780 دلار در هر تن قرار گرفت.

میزان وارونگی مارس در برابر آوریل در 31 ژانویه در مقایسه با میزان 40 دلاری جلسه قبلی، 42 دلار در هر تن ارزیابی شد.

در دور دوم قیمت‌های قراردادی آسیا ماه فوریه، قیمت‌های قراردادی پروپان در میزان 750 تا 780 دلار در هر تن و بوتان در میزان 745 تا 790 دلار در هر تن قرار گرفتند.

فاصله قیمتی میان پروپان و بوتان در طی هفته گذشته همزمان با نگرانی‌ها از عرضه بوتان سعودی در مواجهه با توقف تقاضای نقدی هند تا مارس، در حدود مثبت 5 دلار در هر تن تا میزان برابر شناور بود.

پیش‌بینی می‌شود فعالیت تجاری در طی تعطیلات سال نوی قمری اندک باشد. منابع تجاری گفتند، در حالی که ظهور اخیر مناقصات نقدی اشاره بر آن دارد که بعد از بازگشت از تعطیلات طولانی‌مدت واحدهای هیدروژن‌زدایی پروپان چین نرخ بهره‌برداری خود را افزایش خواهند داد، اما عده‌ای نگران این هستند که مناقصاتی همچنان ارائه نشده است.

بگفته تاجران، پیش‌بینی می‌شود با توجه به تخفیف ال‌پی‌جی در برابر نفتا، در صورتی که واحدهای کراکینگ آسیا به سراغ عملیات نگهداری نرفته یا نرخ بهره‌برداری خود را کاهش ندهند، همچنان جذب قیمت‌های پروپان و بوتان شوند.

ارسال نظر