کد خبر : 46564

مهم‌ترین شاخص‌های بازار اسانس‌های نفتی آسیا از 7 تا 11 فوریه؛

بازار نفتا میان محدودیت عرضه از غرب به آسیا و روند کاهشی تقاضا به واسطه حاشیه سودهای ضعیف اولفین‌ها به تعادل رسید

بازار به دلیل کنسلی چندین محموله آمریکایی ال‌پی‌جی به سمت آسیا برای بارگیری در فوریه و مارس، روند نزولی اخیر نرخ شناورهای بزرگ حامل گاز تا میزان 47 دلار در هر تن، همچنین امیدها از بهبود قیمت‌های منطقه‌ای، و بهبود تقاضا همزمان با بازگشت چین از تعطیلات سال نو، با خبرهای متعادل‌کننده‌ای روبه‌رو شد.

بازار نفتا میان محدودیت عرضه از غرب به آسیا و روند کاهشی تقاضا به واسطه حاشیه سودهای ضعیف اولفین‌ها به تعادل رسید

پتروتحلیل-براساس پیش‌بینی‌ها، بازار اسانس‌های نفتی آسیا در 7 تا 11 فوریه از سیر صعودی نفت خام معاملات آتی، تقویت بنزین به دلیل شرایط رو به بهبود اقتصادی و افزایش فعالیت رانندگی همزمان با کاهش نگرانی‌ها از کووید-۱۹ تحت حمایت قرار خواهد گرفت. 

بازار نفتا میان محدودیت عرضه از غرب به آسیا و روند کاهشی تقاضا به واسطه حاشیه سودهای ضعیف اولفین‌ها به تعادل رسید، در حالی که شرایط ال‌پی‌جی همزمان با تعطیلی اخیر آربیتراژ غرب و پیش‌بینی‌ها از بهبود تقاضااز چین به هند در مارس، رو به بهبود بود.

قیمت‌های نفت برنت معاملات آتی آوریل در صبح 7 فوریه (ساعت 4:24 گرینویچ) نسبت به جلسه قبلی با میزان 91.79 دلار در هر بشکه سیری افزایشی داشت و در میزان 93.55 دلار در هر بشکه قرار گرفت.

بنزین

داده‌های پلتس نشان داد، قیمت‌های معاملاتی بنزین ران 92 فوب سنگاپور ماه مارس در اوایل 7 فوریه با رشد 2.22 درصدی نسبت به جلسه قبلی در میزان 105.75 دلار در هر بشکه قرار گرفت.

فاصله قیمتی بنزین RBOB آمریکا و نفت برنت در حد جزئی 0.16 درصد نسبت به جلسه قبلی کاهش یافت و در میزان 20.11 دلار در هر بشکه قرار گرفت، اگرچه این فاصله قیمتی 30.67 درصد بالای میانگین ژانویه با میزان 15.39 دلار در هر بشکه می‌باشد. داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد، تقاضای محصول نهایی بنزین در آمریکا در هفته منتهی به 28 ژانویه 279 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 8.23 میلیون بشکه در روز رسید.

از آنجایی که تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در هند رو به کاهش است، و به گفته منابع کشور دوره پیک شیوع خود را گذرانده، احتمال می‌رود تقاضای بنزین هند با روند رو بهبود فعالیت‌های اقتصادی مورد حمایت قرار گیرد. براساس آخرین داده‌های نرم‌افزار Apple mobility، فعالیت رانندگی که شاخصی برای تقاضای بنزین می‌باشد، با رشد از میانگین 77.46 درصدی ژانویه، در 4 فوریه 124.38 درصد بالای خط مبنا قرار گرفت. این اتفاق به دلیل کاهش محدودیت‌ها در چندین ایالت رخ داد. دهلی محدودیت رفت و آمد آخر هفته را برداشت، و محدویت زوج و فرد بازار را کمتر کرد، در حالی که به سالن‌های سینما و رستوران‌ها اجازه داد تا با ظرفیت محدود به فعالیت خود ادامه دهند.

افزایش عرضه در این هفته از روند صعودی در بازار بنزین جلوگیری کرد. شرکت سی‌پی‌سی تایوان، در مناقصه نقدی‌ تا تاریخ 8 فوریه و با اعتبار تا 10 فوریه محموله 33 هزار تنی بنزین ران 92 برای بارگیری از شهر کائوهسیونگ در مارس ارائه کرد. شرکت نایارا انرژی هند نیز با شرایط یکسان مناقصه نقدی‌ای برای محموله 58 تا 60 هزار تنی بنزین ران 92 خود برای بارگیری از شهر وادینار در ماه مارس ارائه کرد.

بگفته منابع، واردات بنزین اندونزی برای ماه فوریه و مارس هر کدام در حدود 11 میلیون بشکه تخمین زده شده است، که نسبت به ژانویه با میزان 10 میلیون بشکه بیشتر بوده، و همچنین فعالیت خرید بالا خواهد ماند مگر این‌که اتفاق جدی در رابطه با کووید-۱۹ رخ دهد.

نفتا

شاخص نقدی نفتا ژاپن نسبته به جلسه قبلی 9.875 دلار در هر تن افزایش یافت و قیمت‌ها در صبح معاملاتی 7 فوریه با تکیه بر روند افزایشی نفت خام در میزان 847.50 دلار در هر تن قرار گرفتند.

براساس داده‌های پلتس جو بازار ثابت بود و در این بین فاصله قیمتی نفتا ژاپن مارس و آوریل 25 سنت در هر تن نسبت به جلسه قبلی افزایش یافت و در میزان 14.75 دلار در هر بشکه قرار گرفت.

بازار نفتا همزمان با حمایت از سوی محدودیت عرضه غربی،و در مقابل آن حاشیه سودهای بی‌ثمر اولفین‌ها که تقاضای نفتا را ضعیف کرده، با ترکیبی از روندهای افزایشی و کاهشی مواجه شده‌اند.

شرایط مناسب بازار در فاصله قیمتی شاخص نقدی نفتا ژاپن در برابر نفت خام برنت معاملات آتی نمود پیدا کرد؛ این فاصله قیمتی در مقیاس هفتگی 18.075 دلار در هر تن افزایش یافت و در 4 فوریه در میزان 149.20 دلار در هر تن قرار گرفت.

فاصله نقدی نفتا پارافینیک 65 درصد با شاخص نقدی نفتا در 4 فوریه با رشد 70.21 درصدی در طول هفته در میزان 20 دلار در هر تن ارزیابی شد.

اختلاف قیمتی اتیلن شمال شرق آسیا و نفتا ژاپن در مقیاس هفتگی 31.875 دلار در هر تن کاهش یافت و در 4 فوریه در میزان 162.375 دلار در هر تن قرار گرفت. بگفته منابع، اختلاف قیمتی برای تولیدکنندگان غیریکپارچه از اواخر دسامبر 2021 زیر قیمت سربه‌سری 350 دلار در هر تن بوده، که این شرایط، کراکینگ‌ها را بر آن می‌دارد تا زیر میزان ظرفیت‌های اصلی خود فعالیت کرده و همچنین تقاضای نفتا را تحت فشار قرار می‌دهد.

ال‌پی‌جی

قیمت‌های قراردادی پروپان مارس با رشد 12 دلاری نسبت به 4 فوریه در اوایل 7 فوریه در میزان 782 دلار در هر تن قرار گرفت، و پس از آن در میزان 790 دلار در هر تن معامله شد. وارونگی مارس و آوریل نسبت به میزان 32 دلاری جلسه گذشته در میزانی میان 30.50 تا 38.50 دلار در هر تن قرار گرفت.

قیمت‌های قراردادی پروپان 12 دلار در هر تن زیر قیمت‌های قراردادی بوتان قرار گرفت که نسبت به جلسه قبل ثابت بود، و این امر حتی با وجود پیش‌بینی بازار از ظهور مجدد تقاضای نقدی هند در مارس و بعد از فصل افت بازار، نگرانی‌هایی حول عرضه بوتان از غرب آسیا و ایالات متحده به وجود می‌آورد.

پیش‌بینی می‌شود شرکت ملی نفت ابوظبی تا 10 الی 11 فوریه شرایط بارگیری ماه مارس خود را اعلام کند.

بازار به دلیل کنسلی چندین محموله آمریکایی ال‌پی‌جی به سمت آسیا برای بارگیری در فوریه و مارس، روند نزولی اخیر نرخ شناورهای بزرگ حامل گاز تا میزان 47 دلار در هر تن، همچنین امیدها از بهبود قیمت‌های منطقه‌ای، و بهبود تقاضا همزمان با بازگشت چین از تعطیلات سال نو، با خبرهای متعادل‌کننده‌ای روبه‌رو شد.

همچنین با ارزیابی تخفیفات مارس پروپان به نفتا که نسبت به جلسه 4 فوریه 10 دلار در هر تن بیشتر شده و در 7 فوریه در میزان 52 دلار در هر تن قرار گرفت، صرفه استفاده از ال‌پی‌جی به عنوان خوراک پتروشیمی جایگزین مورد بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر