کد خبر : 46542

روند بازار پی‌وی‌سی اروپا برخلاف بازار جهانی

اروپا برتری قیمتی خود در برابر ترکیه را به دست آورد؛ سطوح وارداتی بدون مالیات ترکیه از اوایل نوامبر تا ژانویه در حدود 22 درصد افت کرد. قیمت‌های اف‌دی شمال غرب اروپا از اوایل دسامبر بالای سطوح قیمتی ترکیه معامله شدند، در حالی که…

روند بازار پی‌وی‌سی اروپا برخلاف بازار جهانی

پتروتحلیل-قیمت‌های پی‌وی‌سی در سراسر اروپا تاثیری از روند نزولی بازارهای جهانی شامل هند، چین، جنوب شرق آسیا و غرب آسیا نپذیرفته‌اند. بازارهای اروپایی همراه با فاکتورهای فراوان، روند ثابت خود را برای یک ماه دیگر ادامه داده و در بیشترین میزان‌های خود باقی ماندند.

ثبات قیمت‌ها در بیشترین میزان‌ها

قیمت‌های پی‌وی‌سی نقدی اروپا بعد از 18 ماه روند صعودی برای دومین ماه متوالی، موضع قیمتی خود را تمدید کردند.

تعدادی از تبدیل‌کنندگان گزارش دادند که تولیدکنندگان منطقه‌ای در بازار قراردادی اضافه قیمت‌هایی را متناسب با حجم‌های متفاوت اعمال کرده‌اند. این اقدام در جهت همگام‌سازی قیمت‌ها با باقی قیمت‌های صعودی بازار بود. در این میان، افزایش قیمت‌های انرژی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت‌های قراردادی در ژانویه بود.

عدم تعادل شاخص‌های بنیادین علیرغم افت اخیر فشار بر عرضه

معامله‌کنندگان بیشتری اشاره داشتند که دسترسی‌پذیری بازار، به پشتوانه رسیدن محموله‌های وارداتی به خصوص از مصر و همچنین کمرنگ شدن تقاضا، تا میزانی بهبود یافته است. دسترسی‌پذیری منطقه‌ای علیرغم برداشته شدن فورس ماژورها همچنان محدود است، در حالی که فعالان بازار به تعطیلی واحدها به دلیل عملیات‌های نگهداری از مارس به بعد اشاره داشتند.

اگرچه تقاضا در بازار در سطوح سالمی قرار داشته، انگیزه پشت فعالیت‌های خرید به دلیل انباشت سفارشات از سوی تبدیل‌کنندگان می‌باشد. در ماه‌های گذشته، تبدیل‌کنندگان براساس نیازهای فوری خود خرید می‌کردند تا اینکه بخواهند محموله‌ها را انبار کنند. این امر ناشی از ضعف خرید همزمان با سطوح قیمتی متورم در منطقه و دیگر چالش‌هایی است که شرکت‌های پایین‌دستی باید با آن مقابله کنند.

تقویت برتری قیمتی پی‌وی‌سی اروپایی نسبت به بازارهای جهانی

در حالی که قیمت‌ها در اروپا در بیشترین میزان‌های خود ثابت هستند، باقی بازارهای جهانی توسط فاکتورهای نزولی روند کاهشی دارند. بر این اساس قیمت‌ها در غرب اروپا برتری خود را نسبت به بازارهای ترکیه، هند، چین و جنوب شرق آسیا تقویت کرده‌‌اند.

بازار پی‌وی‌سی اروپا معمولاً نسبت به دیگر بازارهای جهانی برتری قیمتی دارد. این امر به این دلیل است که قیمت‌های وارداتی براساس سی‌آی‌اف، نقدی، شامل ترخیص کالا از گمرک و هزینه‌های حمل و نقل داخلی نمی‌شود، در حالی که قیمت‌های اف‌دی شمال غرب اروپا برای محموله‌های تحویل فوری، شامل تمام مالیات‌ها در صورت لزوم، و هزینه‌های تحویل بار به واحد خریدار می‌باشد.

محموله‌های نقدی k67-68 اف‌دی شمال غرب اروپا از اوایل نوامبر بالای سطوح قیمتی وارداتی هند معامله می‌شدند و در حال حاضر این فاصلهقیمتی در حدود 500 دلار در هر تن می‌باشد. فاصله قیمتی میان اروپا و چین/ جنوب شرق آسیا در میزان حدودی بالاتر 650 تا 700 دلار در هر تن می‌باشد.

در این میان، اروپا برتری قیمتی خود در برابر ترکیه را به دست آورد؛ سطوح وارداتی بدون مالیات ترکیه از اوایل نوامبر تا ژانویه در حدود 22 درصد افت کرد. قیمت‌های اف‌دی شمال غرب اروپا از اوایل دسامبر بالای سطوح قیمتی ترکیه معامله شدند، در حالی که فاصله قیمتی این دو بازار در اوایل ماه جاری در میزان 165 دلار در هر تن قرار گرفت.

آیا هزینه‌های انرژی و شرایط بغرنج کشتیرانی کاهش رویه قیمتی را باری دیگر به تعویق می‌اندزد؟

معامله‌کنندگان بر این باورند که عرضه‌کنندگان وارداتی بسیاری همزمان با ضعف بازار جهانی و با توجه به سودهای جذاب بازار اروپا، محموله‌های خود را راهی این سمت کنند. براساس پیش‌بینی اکثر معامله‌کنندگان، احتمال می‌رود بازارهای اروپایی در کوتاه‌مدت با توجه به شرایط بغرنج کشتیرانی و کاهش مبتلایان به کرونا، قوای خود را حفظ کنند.

یکی از خریداران اشاره داشت: «احتمال می‌رود قیمت‌های پی‌وی‌سی در فوریه در حدود بیشترین میزان‌های خود شناور بوده و سپس همزمان با رسیدن محموله‌‌های وارداتی در مارس، عقب‌نشینی کنند. رکود بازار در چین می‌تواند محموله‌های بیشتری را از آسیا راهی اروپا کند.»

مهم‌تر از آن، احتمالاً تولیدکنندگان منطقه‌ای در برابر فشار نزولی تسلیم نشده، زیرا هزینه‌های انرژی نشانه‌ای از روند کاهشی نداشته و قیمت‌های نفت برنت اخیراً به بیشترین میزان‌های خود در 7 سال اخیر رسیدند. براساس داده‌های کم‌اوربیس، قیمت‌های اتیلن اروپایی اخیراً در بیشترین میزان‌های خود از مارس 2012 قرار دارند. از آنجایی که نرخ بهره‌برداری کراکینگ‌ها در جهت مواجهه با افزایش هزینه‌های تولید کاهش یافت، قیمت‌های نقدی به روند صعودی خود تداوم بخشیدند.

یکی از معامله‌کنندگان بزرگ بازار اشاره داشت که باید تا ماه‌های فوریه تا مارس منتظر بمانیم تا تاثیر قیمت‌های انرژی همچنان بالا را بر روی رزین‌ها ببینیم. او همچنین اضافه کرد: «به نظر می‌رسد هزینه‌های انرژی تا سه ماهه دوم بالا باشد، زیرا نیار به گاز در طول زمستان بالا خواهد بود.»

ارسال نظر