کد خبر : 46537

بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن جنوب شرق آسیا همزمان با تفاضای ضعیف و اوج‌گیری قیمت‌های باربری به دنبال مسیر می‌گردند

تنها چیزی که شرایط را برای قیمت هر دو محصول وارداتی پلی‌اولفین خنثی می‌کند افزایش نرخ‌های باربری است که هزینه‌های واردات را افزایش داده است.

بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن جنوب شرق آسیا همزمان با تفاضای ضعیف و اوج‌گیری قیمت‌های باربری به دنبال مسیر می‌گردند

پتروتحلیل-احتمال می‌رود جو خرید بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن جنوب شرق آسیا بعد از تعطیلات سال نوی چینی بهبود یافته، و همزمان تقاضا برای ژانویه و فوریه عمدتاً محدود است. از سوی دیگر، با توجه به سیر صعودی اخیر نرخ‌های باربری، حجم وارداتی نیز تحلیل رفته است.

تقاضای ضعیف، بازارهای وارداتی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن جنوب شرق آسیا را ضعیف نگه داشته، و براساس پیش‌بینی معامله‌کنندگان، بازار در کوتاه‌مدت احیا نخواهد شد. پیشنهادات نیز بسیار اندک بوده است. اکثر معامله‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند که این شرایط تا تعطیلات سال نوی چینی تداوم داشته باشد.

روند نزولی‌ای که از اکتبر آغاز شد

بازار‌ها از اواسط اکتبر همزمان با دخالت دولت چین در قیمت‌های زغال سنگ، و تداوم روند افت با شیوع سویه اومیکرون و دور دیگر از موارد ابتلا در سراسر جهان، نزول کرده‌اند. اگرچه در هفته‌های گذشته، همزمان با تجدید ذخایر انبارها از سوی برخی خریداران در میان افزایش قیمت‌های نفت خام و زغال سنگ، قیمت‌های پلی‌پروپیلن هموپلیمر رافیا و گرید تزریقی افزایش یافتند، اما همچنان خریداران دست به خریدهای بزرگ‌تر نمی‌برند.

قیمت‌های وارداتی پلی‌پروپیلن هموپلیمر رافیا و گرید تزریقی همه مناطق در هفته گذشته در مقایسه هفتگی 10 دلار در هر تن افزایش یافته و در میزان‌های 1170 تا 1270 دلار در هر تن قرار گرفته، در حالی که قیمت‌های همبسپار دسته‌ای پلی‌پروپیلن تزریقی در میزان 1210 تا 1290 دلار در هر تن (هر دو سی‌آی‌اف جنوب شرق آسیا، نقدی) ثابت بودند. قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک، پلی‌اتیلن سبک خطی و پلی‌اتیلن سنگین نیز در هفته گذشته ثابت بودند و به ترتیب در میزان‌های 1470 تا 1560 دلار در هر تن، 1170 تا 1250 دلار در هر تن و 1170 تا 1240 دلار در هر تن قرار گرفتند.

تقاضای اندک مدتی است که شاخصه اصلی بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن است. علیرغم کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای، تقاضا از اواسط اکتبر به دلیل کمبود خریداران در بازار، افت قابل توجهی کرده است.

آیا خریداران به بازار بازخواهند گشت؟ قبل تعطیلات یا بعد از تعطیلات؟

یکی از تاجران منطقه‌ای گفت: «اومیکرون جلوی خریداران را گرفته، و ما بر این باوریم این شرایط می‌تواند تا پایان تعطیلات چینی تداوم داشته باشد.» فعالان بازار اشاره داشتند که تقاضا برای ژانویه و بیشتر فوریه پیش از تعطیلات سال نوی چینی محدود می‌باشد.

یکی از تاجرین واقع در ویتنام گفت: «احتمال می‌رود همزمان با بازگشت معامله‌کنندگان از تعطیلات سال نو شاهد پیشنهادات بیشتری باشیم، اما انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت بازار جریان تقویتی بزرگی را تجربه کند. احتمالاً تا پایان تعطیلات سال نوی چینی شاهد خریدهای حجم بالا نباشیم.  احتمالاً بازار تا آن زمان فقط شاهد خریدهای نیاز فوری باشد.»

نرخ‌های بالای باربری تقاضای ضعیف را خنثی می‌کند

اگرچه تنها چیزی که شرایط را برای قیمت هر دو محصول وارداتی پلی‌اولفین خنثی می‌کند افزایش نرخ‌های باربری است که هزینه‌های واردات را افزایش داده است. همچنین کمبود کانتینرها و کشتی‌های باربری در بازارهای آسیا روند واردات را کاهش داده، و عرضه جنوب شرق آسیا را محدود کرده است.

در این میان، شرایط کشتیرانی منتج به آن شده تا با توجه به هزینه‌های باربری، بازار واردات پلی‌پروپیلن چینی در جنوب شرق آسیا غیر رقابتی شود. یکی از تاجران منطقه‌ای گفت: «1100 دلار در هر تن فوب چین، برای بازارهای جنوب شرق آسیا به هیچ وجه به صرفه نیست.»

حمایت بازار از سوی دیگر فاکتورها

تعدادی از فعالان بازار به تاثیر قیمتی آخرین دور سیر صعودی نفت خام و همچنین ممنوعیت صادرات زغال‌سنگ اندونزی در ژانویه اشاره کردند که جدا از بحث تجدید ذخایر انبارها، می‌توانند از عواملی باشند که به سیر صعودی قیمت‌های پلی‌پروپیلن در هفته‌های گذشته کمک کرده‌اند.

اندونزی در هفته‌های گذشته 2000 مجوز استخراج به خصوص برای استخراج‌کنندگان زغال‌سنگ، که نتوانستند خریداران داخلی شامل شرکت‌های انرژی را تامین کنند لغو کرد. اندونزی این اقدام را بعد از ممنوعیت صادرات زغال‌سنگ خود اعمال کرد که در هفته‌های گذشته موجب اوج‌گیری قیمت‌های این محصول و سیر صعودی بازارهای معاملات آتی پروپیلن چین شد. همچنین برخی از معامله‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند که این اتفاقات بازار پلی‌پروپیلن را تحت حمایت صعودی قرار دهد.

 

ارسال نظر