کد خبر : 46424

فاجعه برای بازارهای پلیمر ترکیه همزمان با افت لیر به کم‌ترین میزان‌های خود در تاریخ؛

خریداران ترک به دنبال صادرات مجدد محصولات خود هستند/ تاجران ترکیه، محموله های قطری را پیشنهاد می کنند!

افت 20 درصدی لیر در نوامبر به کم‌ترین میزان‌های جدید خود. همزمان با کناره‌گیری خریداران از بازار، فعالیت خرید در ترکیه نایاب شد.

خریداران ترک به دنبال صادرات مجدد محصولات خود هستند/ تاجران ترکیه، محموله های قطری را پیشنهاد می کنند!

پتروتحلیل-افت سریع ارزش لیر در روزهای اخیر فاجعه‌ای برای بازارهای پلیمر کشور به حساب آمده، و همزمان منابع بازار پیش‌بینی می‌کنند که تجارت‌های نقدی شدیداً تا پایان سال محدود شوند. 

ارزش لیر در برابر دلار تا به اینجای نوامبر تا میزان 20 درصد افت کرده، و تنها در 23 نوامبر 15 درصد دیگر افت کرد. 

ضعف لیر چالش بزرگی را برای آن تاجرانی که اجناس را به دلار و یورو خریده و در بازار داخلی به لیر فروخته و همچنین مصرف‌کنندگان نهایی به وجود می‌آورد – که اکثریت آن‌ها مجموعه‌های کوچک تا متوسط بوده – که اجناس خود را قبل از فروش در بازار داخلی به دلار خریداری می‌کنند. 

سقوط ارزش پول ترکیه صادرکنندگان کشورهای دیگر را مجبور کرده تا اجناس خود را با تخفیف‌های اندک یا زیاد به این کشور ارائه کنند، زیرا همزمان خریدارانی که پیش از این با سطوح بالای قیمتی دست و پنجه نرم می‌کردند، در حال کناره‌گیری از بازار بوده و فعالیت‌های خرید رو به توقف می‌روند.

یکی از تاجران ترک گفت: «این اتفاق فاجعه‌ است... ما مجبوریم علیه بحران لیر در برابر دلار مبارزه کنیم.»

این بحران از افت ارزش پول در سال 2018 شدیدتر بوده، و علیرغم صعود تورم به حدود 20 درصد، این امر به دنبال کاهش مجدد نرخ بهره از سوی بانک مرکزی تا 15 درصد تحت فشار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور می‌باشد. در تاریخ 23 نوامبر، تقریباً هر 13 لیر در برابر یک دلار قرار گرفته، و برای اولین بار در اوایل ماه از آن سمبل هر 10 لیر در برابر یک دلار خود نزول کرد.

یکی دیگر از تاجران گفت: «در حال سپری کردن اوضاع وخیمی هستیم، و شرایط اقتصادی در ترکیه بسیار آشفته است.»

این تاجر گفت: «همین یک هفته پیش اشاره داشتم که هر 1 دلار در حدود 9 لیر است، این میزان به حدود 13.50 لیر رسیده و در حال حاضر در 12.50 لیر تا میزانی ثابت شده است. بازار را سکوت عجیبی فرا گرفته، قراردادی انجام نمی‌شود، و خبری از ارائه پیشنهادی نیست. قیمت‌های غذا،‌ قیمت سوخت و تمام نیازهای انسانی به طور روزانه در حال تغییر است.

یکی از منابع بازار اروپایی گفت، انتظار می‌رود قیمت‌های نقدی پلی‌ وینیل کلرید ترکیه تا 80 دلار در هر تن افت کرده، و در واکنش به آخرین اتفاقات در بازار ارز، در مجموع از ابتدای نوامبر افت 250 دلاری را ثبت کند. 

براساس داده‌های پلتس، قیمت‌های نقدی از اوج خود در اکتبر 50 دلار در هر تن افت کرده و در 17 نوامبر در میزان 2200 دلار در هر تن (سی‌اف‌آر ترکیه) قرار گرفتند. اما با تحت فشار قرار گرفتن قیمت‌ها در برابر مقاومت خریداران، قیمت‌های تجاری در این هفته در میزان 2080 دلار در هر تن مشاهده شده، و همزمان قیمت‌های کره‌ای در بازار ترکیه در میزان 2100 دلار در هر تن ارائه شدند.

بگفته یکی از توزیع‌کنندگان، در برخی موارد، محموله‌های شامل مالیات از روسیه در میزان حدودی 1200 تا 1300 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه) ارائه می‌شدند. 

یکی دیگر از تاجران ترک گفت: «تقاضا به چند دلیل اعم از نرخ مصرف پایین، مقاومت در برابر قیمت‌های متورم، نگرانی از ضعف لیر ترکیه در برابر ارزهای اصلی خارجی، و اجتناب خریداران از افزایش ذخایر خود با انتظار کاهش بیش از پیش قیمتها، کاهش یافته است.»

شرایط کاملاً متفاوتی در بازار اروپا در جریان بوده، و پیش‌بینی می‌شود این بازار در نوامبر همزمان با محدودیت عرضه اروپایی و تقاضای سالم ساخت و ساز به رکوردهای خود ادامه دهد. 

ضعف ارز در کنار این نکته که ترکیه تا میزان زیادی به وادرات انواع پلیمر به جز گرید پلی‌اتیلن سبک وابسته بوده، شرایط چالشی را در بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن ایجاد کرده است. 

بگفته یکی از منابع اروپایی، او بعد از مدت‌ها پیشنها‌دات عرضه‌کنندگان غرب آسیایی را که توان فروش به ترکیه ندارند را دریافت کرده، و همزمان براساس شنیده‌ها خریداران ترک به دنبال صادرات مجدد محصولات خود هستند. 

تاجر گفت: «تاجران ترک با من تماس گرفته و محموله‌های غرب آسیایی را به من پیشنهاد می‌کنند، که این قضیه نرمال نبوده و به این معنی است که شرایط بازار ترکیه مناسب نیست. آن‌ها محموله‌های قطری را به ما پیشنهاد می‌کنند.»

ارسال نظر