کد خبر : 45662

آیا زمان تغییر روش حمل پلیمرهای ایرانی به ترکیه فرا رسیده است؟

فروش محصولات پلیمری با ترم «CPT» با واگن و با ترم «CFR» توسط پتروشیمی ها، راهکاری برای مدیریت حمل و نقل

فروش محصولات پلیمری با ترم «CPT» با واگن و با ترم «CFR» توسط پتروشیمی ها، راهکاری برای مدیریت حمل و نقل

پتروتحلیل-بارگیری محصولات پلیمری ایرانی به مقصد ترکیه در حالی همچنان از هفته های پیش دچار اختلال است که باوجود عقد قرارداد میان شرکت های حمل و نقل و تاجران، بارگیری محصولات به سختی انجام می شود. 

گفته می شود یکی از دلایل مهم عدم بارگیری محصولات پلیمری افزایش بیشتر نرخ های حمل توسط برخی از شرکتهای حمل و نقل است، به طوری که علیرغم افزایش ۲۰ دلاری قیمتها، همچنان بارگیری محصولات متوقف است و فشار برای افزایش بیشتر قیمت ها ادامه دارد. 

این در حالی است که افزایش قیمت پلیمرها در کنار رشد اشتهای خرید هم سبب شده تا فشار فروشندگان بر خریداران محصولات پلیمری برای افزایش سرعت بارگیری بیشتر از ماههای پیش باشد. با این حال اکثر شرکتهای حمل و نقل به تعهدات خود عمل نمی کنند و سبب اختلال در بازار صادرات شده اند.

این در حالی است که زیرساخت های ضعیف حمل و نقل زمینی در بسیاری از مواقع سبب می شود تا رقابت شرکتهای صادرکننده ایرانی با خارجی ها به شکست بینجامد. به نظر می‌رسد با شدت یافتن مشکلات ناشی از حمل و نقل زمینی با کامیون، زمان حمل و نقل دریایی و واگنی به ترکیه فرا رسیده است. 

چرا که فروش محصولات پلیمری با ترم «CPT» با واگن و با ترم «CFR» توسط شرکتهای پتروشیمی می تواند راهکاری منطقی برای مدیریت حمل و نقل به ترکیه باشد؛ چون هم هزینه حمل کامیون به صد دلار رسیده است و هم زمان تحویل طولانی توجیه زمانی حمل و نقل با کامیون را از بین برده است.

از سوی دیگر نگاهی به حجم صادرات پلیمرهای ایرانی که حدودا ۲۵ تا ۳۰ درصد بازار ترکیه است، نشان می دهد که باوجود قرار داشتن در همسایگی ترکیه، ایران نتوانسته سهم قابل توجهی از صادرات ۴.۵ تا ۵ میلیون تنی پلیمر به ترکیه را به خود اختصاص دهد و همواره رقبایی همچون عربستان، روسیه و ... در این کارزار بزرگ از ایران پیش بوده اند و رتبه های قبل از ایران را در اختیار داشته اند، ایران در رتبه پنجم صادرات به ترکیه قرار دارد و یکی از دلایل ضعف و عدم دستیابی به رتبه بهتر، ساختار ضعیف حمل و نقل زمینی است که برای آن در زمانهای حساس برنامه ریزی نشده؛ چرا که با افزایش حجم تناژ صادرات، قیمت حمل و نقل به شدت افزایش می یابد و این موضوع سبب رشد قیمت تمام شده محصولات پلیمری ایرانی می شود و راه را برای برای خرید پلیمرهای عربستان، مصر، امارات، کره جنوبی و آمریکا هموار می کند.

 

ارسال نظر