کد خبر : 45985

تاسیس مرکز پلی پروپیلن در بندر جیهان ترکیه؛

30 درصد کسری تجارت خارجی از واردات پتروشیمی به دست می آید

30 درصد کسری تجارت خارجی از واردات پتروشیمی به دست می آید

پتروتحلیل-هلدینگ Rönesans با مشارکت شرکت ملی انرژی الجزایر Sonatrach در حال تأسیس یک مرکز تولید پلی پروپیلن در منطقه صنعتی پتروشیمی Ceyhan Mega با سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلار است.

آماده سازی برای اولین سرمایه گذاری منطقه با تاسیسات ظرفیت 450 هزار تن در سال 2023، تولید خود را آغاز می کند و سالانه 450 تا 500 میلیون دلار کسری حساب جاری را کاهش می دهد.

مراسم امضای "تسهیلات تولید پلی پروپیلن" که با مشارکت هلدینگ Rönesans و شرکت ملی انرژی الجزایر Sonatrach اجرا خواهد شد، در 28 نوامبر برگزار شد. در مراسمی با حضور وزیر صنعت و فناوری مصطفی وارانک، توافق نامه مشارکت توسط رئیس هلدینگ Rönesans امضا شد. هدف از تأسیسات ایجاد شده در منطقه صنعتی پتروشیمی Ceyhan Mega با ظرفیت تولید سالانه 450 هزار تن در سال 2023 است.

450-500 میلیون دلار کمک به کسری حساب جاری

رئیس هلدینگ Rönesans در سخنرانی خود در مراسم امضای قرارداد، گفت: "پلی پروپیلن که به عنوان ماده اولیه مواد پلاستیکی استفاده می شود، هنوز در زمره اقلام وارداتی در کشور ما است. ما سالانه 2.2 میلیون تن پلی پروپیلن ، 2.6 میلیون تن پلی اتیلن و 1.5 میلیون تن PVC وارد می کنیم. ترکیه 3-4 درصد از مصرف جهانی را وارد می کند و 90 درصد نیاز خود را از طریق واردات تأمین می کند. ترکیه تصمیم گرفته است اکنون این کمبود را با سرعت بسیار زیادی پر کند. ما قدم های بزرگی به جلو برمی داریم. ما با این سرمایه گذاری قصد داریم کسری حساب جاری ترکیه را کاهش دهیم تا هر ساله بین 450 تا 500 میلیون دلار به کسری حساب جاری کمک کنیم."

دروازه اشتغال جدید برای کل منطقه

وی با تأکید بر اینکه گازیانتپ یکی از شهرهایی است که در جهان بیشترین مصرف پلی پروپیلن را دارد، گفت: بندر جیهان به دلیل همجواری با گازیانتپ برای این سرمایه گذاری انتخاب شد. "Sonatrach ، شرکت ملی انرژی کشور دوست و برادر الجزایر ، در سرمایه گذاری پتروشیمی که رئیس جمهور ما در سفر رسمی خود به الجزایر در ماه فوریه اعلام کرد ، با ما است. هدف ما تولید سالانه 450 هزار تن در تأسیساتی است که در منطقه خواهیم ساخت. در تاسیسات تولیدی 2000 تا 2500 نفر در مرحله ساخت استخدام می شوند. هدف ما این است که تأسیسات تولید را که ساخت آن را در سال 2019 آغاز خواهیم کرد ، ظرف مدت 36 ماه به پایان برسانیم. ما پیش بینی می کنیم که مبلغ سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلار باشد. ما به طور رسمی از سال 2023 شروع به کار خواهیم کرد که این نیز یک تاریخ مهم برای کشورمان است. "مرکز تولید پلی پروپیلن از این به بعد 500-600 نفر را بطور عمده در منطقه آدانا استخدام خواهد کرد.

مدیر عامل Sonatrach A. Ould Kaddour که در این جلسه حضور داشت گفت که این سرمایه گذاری باعث ایجاد هم افزایی بین دو کشور می شود ، "یک رابطه بسیار عمیق و تاریخی بین ترکیه و الجزایر وجود دارد. علاوه بر این ، ما روابط اقتصادی قوی نیز داریم. ما تا به امروز سرمایه گذاری های زیادی را با هم انجام داده ایم. من معتقدم که تاسیسات تولید پلی پروپیلن که با مشارکت هلدینگ Rönesans ایجاد خواهیم کرد نیز به این روابط محکم کمک می کند و باعث ایجاد هم افزایی می شود. "

30 درصد کسری تجارت خارجی از واردات پتروشیمی حاصل می شود

براساس اطلاعات اعلام شده از سوی، وزیر صنعت و تجارت ترکیه ، صنایع شیمیایی در سال 2017 ، 38 میلیارد دلار واردات داشته است. تنها در بخش پتروشیمی، سال گذشته 13 میلیارد دلار کسری تجارت خارجی وجود داشت. این مقدار مربوط به 30 درصد کسری تجارت خارجی در صنعت تولید است.

ترکیه بیش از 2 میلیون تن پلی پروپیلن در سال 2017 وارد کرده است. قرار است هلدینگ رنسانس با جایگزینی 25 درصد واردات پلی اتیلن ترکیه با این سرمایه گذاری انجام شود. با این حال پیش بینی می شود که این سرمایه گذاری سالانه حدود 450-500 میلیون دلار در کاهش کسری حساب جاری باشد. از پلی پروپیلن که ماده ای حیاتی در صنعت پلاستیک است ، تقریباً در همه زمینه ها از کشاورزی گرفته تا صنایع دفاعی ، از خودرو تا ساخت و ساز ، از محصولات مصرفی گرفته تا داروسازی و بهداشت استفاده می شود.

 

ارسال نظر