کد خبر : 43124

لیر در برابر دلار به کانال 5.6 بازگشت؛

انگیزه خرید پلیمرهای ایرانی افزایش می یابد؟

انگیزه خرید پلیمرهای ایرانی افزایش می یابد؟

پتروتحلیل- لیردر برابر دلار از کانال 6 به 5.6 در هفته جاری برگشت، در حالی که یورو از کانال 1.14 با کاهش به 1.12 رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، علی رغم ضعیف شدن یورو در برابر دلار در هفته جاری شاهد افزایش برابری لیر در برابر دلار بودیم. با افزایش قدرت خرید در ترکیه، انتظار می رود معامله گران در این کشور انگیزه بیشتری برای خرید محصولات پلیمری ایران داشته باشند.

این در حالی است که واردات محصولات پلیمری به ترکیه در 4 سال گذشته با افزایش 18 درصدی روبه رو بوده است و به نظر می رسد یکی از عوامل رشد واردات محصولات پلیمری به این کشور افزایش رفاه و رشد اقتصاد در این کشور باشد؛ چرا که ارتباط مستقیمی بین مصرف محصولات پلیمری و رفاه جامعه وجود دارد.

سازمان آمار ترکیه (TÜİK) اعلام کرده است که اقتصاد کشور در سال 2018 رشد 2.6 درصدی داشته است. براساس این گزارش ارزش تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های جاری در بازه زمانی مذکور 19.1 درصد افزایش یافته و به 3 تریلیون و 700 میلیارد و 989 میلیون لیر رسیده است. ارزش افزوده شاخص بخش خدمات شامل تجاری، حمل و نقل، خدمات اسکان و مواد غذایی 5.6 درصد افزایش را ثبت کرده است.

از سوی دیگر صنعت پلیمر ترکیه بیش از 7000 شرکت دارد که 82 درصد از شرکت های تولیدی، تولیدکننده محصولات پلاستیک، مواد خام و محصولات (semi finished product) هستند؛ درحالی که 18 درصد بقیه، تولید کننده ماشین آلات و تجهیزات تولید پلاستیک، لاستیک و 98 درصد از کل شرکت ها، شرکت های کوچک و متوسط هستند.

 ترکیه، مقام دوم تولید الیاف مصنوعی، مقام سوم تولید پروفایل PVC و رتبه پنجم در ظرفیت شکل دهی پلاستیک در بین کشورهای عضو شورای اروپا را دارد. باتوجه به کمبود منابع نفت و گاز طبیعی این کشور، ظرفیت های پتروشیمیایی محدودی هم در اختیار دارد، اما با توجه به سرمایه گذاری‌های عدیده در صنایع تکمیلی و پایین دست، این کشور در منطقه، به بزرگ ترین واردکننده محصولات نهایی پتروشیمی و پلیمری تبدیل شده است.

در همین حال بیشتر محصولات پلیمری در تهیه مصنوعات و موادی کاربرد دارند که ارتباط مستقیمی با رفاه و تفریحات جامعه دارد؛ بسته بندی های شیک و مدرن، تولید انواع تجهیزات بیمارستانی، رفاهی و ...

از این رو به نظر می رسد علی رغم انتشار اخبار سیاه و سفید درباره خرید محصولات پلیمری ایران از سوی ترکیه، بررسی ها نشان از رشد واردات پلیمر به ترکیه دارد که از رفاه و رشد اقتصاد در این کشور نشات می گیرد.

 

 

ارسال نظر