کد خبر : 41086

شوک های ناگهانی بورس کالا و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بازار دی اتیل هگزانول؛

معامله کنندگان DOP از فروش این کالا سرباز زدند/ قیمت تلفیقی در راه است

منابع خبری نزدیک به شرکت ملی صنایع پتروشیمی از احتمال اعلام قیمت تلفیقی برای محموله دی اتیل هگزانول از هفته آینده خبر می دهند، احتمالا قیمت این کالا تلفیقی از محموله های وارداتی و داخلی شود

معامله کنندگان DOP  از فروش این کالا سرباز زدند/ قیمت تلفیقی در راه است

پتروتحلیل- باوجود کاهش سقف ثبت قیمت دی اتیل هگزانول به 10 درصد در معاملات هفته گذشته بورس کالا، افزایش قیمت پایه این کالا به رغم رشد 10 دلاری آن در بازارهای جهانی سبب شد تا امروز فروشندگان DOP  امروز از فروش این کالا سرباززنند.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که کاهش سقف قیمت این کالا به 10 درصد هفته گذشته، نرخ این کالا را 100 تومان در هر کیلو کاهش داده بود، اما پس از اعلام قیمت های پایه در روز گذشته، این کالا 500 تومان در هر کیلو و در بازار ایران گران شد و به 7 هزار تا 7 هزار و 100 تومان در هر کیلو رسید. امروز هم معامله گران از فروش این کالا سر باز زده و در انتظار عرضه های هفته جاری پتروشیمی شازند هستند. حال آنکه قیمت DOP در بازارهای جهانی به 1340 دلار در هر تن به صورت درام رسیده است.

قیمت DOP وارداتی نیز امروز در بازار ایران حدودا 6 هزار و 700 تا 6 هزار و 800 برای بارهایی اعلام شده که هنوز برروی کشتی هستند و به ایران نرسیده است.

همچنین قیمت دی اتیل هگزانول نیز به 1300 دلار در هر تن رسیده که نسبت به هفته قبل 10 دلار در هر تن رشد داشته است، اما در بازار ایران، قیمت پایه این کالا توسط دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی روز گذشته 463 تومان گران شد. به گفته کارشناسان این بازار افزایش ناگهانی قیمت این کالا به رغم رشد 10 دلاری آن در بازارهای جهانی، به بازار این کالا شوکی ناگهانی وارد کرده است.

این در حالی است که امروز بورس کالا به رغم وجود تنش های بسیار در بازار این کالا در اقدامی ناگهانی، سقف خرید این کالا را به 15 درصد افزایش داد.

به نظر می رسد دستکاری های شدید و غیرکارشناسی در بازار این کالا و دیگر محصولات پلیمری از سوی بورس کالا و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هفته های اخیر، روند بازار محصولات پلیمری را به شدت دچار التهاب کرده و مصرف کنندگان این کالاها را با سردرگمی مواجه کرده است.

البته پتروشیمی شازند اعلام کرده است که حجم عرضه دی اتیل هگزانول را از هفته جاری تا میزان 1320 تن افزایش خواهد داد، گفته می شود هزارتن واردات دی اتیل هگزانول که در مخازن فارابی ذخیره شده بود، به محموله های داخلی اضافه شده است. از سوی دیگر منابع خبری نزدیک به شرکت ملی صنایع پتروشیمی از احتمال اعلام قیمت تلفیقی برای محموله دی اتیل هگزانول از هفته آینده خبر می دهند، احتمالا قیمت این کالا تلفیقی از محموله های وارداتی و داخلی شود.

ارسال نظر