کد خبر : 41015

مدیربازرگانی پتروشیمی شازند خبر داد؛

ذخیره دی اتیل هگزانول وارداتی شازند در مخازن فارابی/ عدم افزایش عرضه دی اتیل هگزانول در هفته جاری

بورس کالا معامله دی اتیل هگزانول را ابطال کرده و بازار این کالا متاثر از ورود واسطه ها دچار التهاب است، به همین دلیل باید کدهای معاملاتی بازنگری شود و یا با شناسایی خریداران این کالا، دی اتیل هگزانول در اختیار مصرف کنندگان واقعی قرار گیرد

ذخیره دی اتیل هگزانول وارداتی شازند در مخازن فارابی/ عدم افزایش عرضه دی اتیل هگزانول در هفته جاری

پتروتحلیل- مدیربازرگانی پتروشیمی شازند از ورود هزارتن محموله دی اتیل هگزانول وارداتی این شرکت به ایران و ذخیره آن در مخازن پتروشیمی فارابی خبر داد.

به گزارش «پتروتحلیل»، همچنان بازار دی اتیل هگزانول در بورس کالا ملتهب است و هفته گذشته نیز معامله این کالا به دلیل ثبت رقابت بالا ابطال شد، از این رو اکثر خریداران در انتظار عرضه های این هفته پتروشیمی شازند هستند.

البته مهندس کریمی، مدیربازرگانی پتروشیمی شازند در گفت و گو با «پتروتحلیل»، اعلام کرد که عرضه این شرکت برای هفته جاری 1210 تن خواهد بود و ابطال هفته گذشته معامله این کالا سبب نمی شود تا عرضه آن افزایش یابد.

به گفته کریمی؛ پتروشیمی شازند هر 60 روز یک بار، دو هفته عرضه دی اتیل هگزانول را به دلیل تولید ایزوبوتانول در بورس کالا متوقف می کند، بنابراین ابطال معامله هفته گذشته این کالا سبب می شود تا 4 ماه آینده توقف عرضه یا فروش سلف نداشته باشیم و دی اتیل هگزانول به صورت نقدی و هر هفته عرضه شود.

البته خریداران دی اتیل هگزانول معتقدند با توجه به ابطال عرضه هفته گذشته، پتروشیمی شازند باید حجم عرضه محموله خود را افزایش داده و 2 هزار و 400 تن دی اتیل هگزانول در هفته جاری عرضه کند.

به اعتقاد این گروه متاسفانه بورس کالا دارای قدرت اجرایی کافی برای ملزم کردن شرکت های پتروشیمی به عرضه محصولات نیست، به طوری که ابطال این کالا سبب شد تا بازار با جوی روانی روبه رو شده و قیمت DOP متاثر از این موضوع با افزایش 200 تومانی در هر کیلو مواجه شود، به این ترتیب نرخ DOP در بازار ایران به رقم 6 هزار و 250 تومان به همراه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

در همین حال مدیر بازرگانی شرکت پتروشیمی شازند معتقد است؛ بورس کالا معامله دی اتیل هگزانول را ابطال کرده و بازار این کالا متاثر از ورود واسطه ها دچار التهاب است، به همین دلیل باید کدهای معاملاتی بازنگری شود و یا با شناسایی خریداران این کالا، دی اتیل هگزانول در اختیار مصرف کنندگان واقعی قرار گیرد.

با این حال به نظر می رسد با وجود استراتژیک بودن بازار دی اتیل هگزانول و شرایط ویژه عرضه و تقاضای این کالا ضروری است که مصرف کنندگان این کالا مشخص شده و با نظارت دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی قادر باشند از پتروشیمی شازند به صورت مستقیم خریدهای خود را انجام دهند.

ارسال نظر