کد خبر : 40769

چرا افزایش قیمت دی اکتیل فتالات متوقف نمی شود؛

پتانسیل رشد بیشتر قیمت DOP در بازار ایران وجود دارد

به گفته کارشناسان بازار، با توجه بدقولی های پتروشیمی شازند مبنی بر واردات دی اتیل هگزانول، انتظار نمی رود محموله وارداتی این شرکت به زودی وارد ایران شود، از سوی دیگر با توجه به اینکه ذخیره سازی این محموله قرار است در مخازان فارابی انجام شود، بسیاری از فعالان این حوزه در خصوص عرضه آسان آن به بازار دچار تردید هستند

پتانسیل رشد بیشتر قیمت DOP در بازار ایران وجود دارد

پتروتحلیل- قیمت DOP در بازار ایران همچنان با افزایش روبه رو است و امروز به 6 هزار و 650 تومان رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، انتظار می رود روند افزایشی قیمت DOP در بازار ایران ادامه دار شود.

این در حالی است که قیمت DOP وارداتی به صورت درام در حال حاضر 8 هزار و 200 تا 8 هزار و 300 تومان در هر کیلو عنوان می شود، همچنین قیمت DOP وارداتی به صورت فلکسی نیز 7 هزار و 900 تومان توسط فروشندگان پیشنهاد شد.

برخی از صادرکنندگان DOP ایران اعلام کردند که به ارمنستان و افغانستان در هفته اخیر محموله هایی با رقم های 6 هزار و 100 تا 6 هزار و 300 تومان فروخته اند.

گفته می شود DOP در هفته اخیر با افزایش نرخ در بازارهای جهانی روبه رو شد و پیشنهاد LG کره در روزهای اخیر به خریداران قیمت 1330 دلار در هر تن بوده است.

همچنین قیمت دی اتیل هگزانول در بازارهای جهانی 1160 دلار در هر تن به صورت سی اف آر بندرعبارس عنوان شده است.

این در حالی است که پتروشیمی شازند در ماههای اخیر از واردات 2 هزارتن دی اتیل هگزانول خبر داده و اعلام کرد که تا پیش از سال نو این محموله وارد ایران می شود.

برخی از معامله گران معتقدند؛ با توجه به تاخیر پتروشیمی شازند برای واردات این کالا به نظر می رسد عزمی جدی برای واردات این کالا وجود ندارد، این در حالی است که کمبود این کالا در هفته ها و ماههای اخیر سبب شده تا هر هفته دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند با 35 درصد سقف قیمت مورد معامله قرار گرفته و در بازار آزاد نیز شاهد افزایش قیمت DOP تا مرز 6 هزار و 700 تومان باشیم، نرخی که به گفته بسیاری از معامله گران، پتانسیل رشد بیشتر را در روزهای آینده دارد.

به گفته کارشناسان بازار، با توجه بدقولی های پتروشیمی شازند مبنی بر واردات دی اتیل هگزانول، انتظار نمی رود محموله وارداتی این شرکت به زودی وارد ایران شود، از سوی دیگر با توجه به اینکه ذخیره سازی این محموله قرار است در مخازان فارابی انجام شود، بسیاری از فعالان این حوزه در خصوص عرضه آسان آن به بازار دچار تردید هستند.

از سوی دیگر پتروشیمی فارابی نیز به دلیل زیان ده بودن، قادر به تولید DOP نیست و با حداقل هزینه در حال فعالیت است. این در حالی است که نماینده تاپیکو در مجمع عمومی پتروشیمی فارابی پیش تر گفت: دو راه پیش رو داریم؛ یا انحلال شرکت و یا افزایش سرمایه. باید راهکار اساسی برای حل مشکل پیدا کنیم. وی اعلام کرد: 4 میلیارد تومان جهت بازسازی بخشی از مخازن پتروشیمی فارابی اختصاص داده می شود.

ارسال نظر