کد خبر : 41052

اصلاح سایت بهین یاب ضروری است؛

شروع افت قیمت DOP در بازار ایران

البته در بازار آزاد ایران پس از معامله دی اتیل هگزانول با 10 درصد رقابت، قیمت DOP با افت 100 تومانی در هر کیلو مواجه شد و به حدود 6 هزار و 100 تومان و 9 درصد ارزش افزوده رسید

شروع افت قیمت DOP در بازار ایران

دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند در حالی هفته گذشته پس از ابطال معاملات آن در هفته ماقبل و تعیین سقف 10 درصدی قیمت عرضه شد که 3300 تن تقاضا داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، تناژ ورودی برای خرید این کالا 110 تن بود و برای 1210 تن عرضه آن 3300 تن تقاضا بر تابلوی بورس ثبت شد.

به این ترتیب دی اتیل هگزانول با سقف 10 درصدی قیمت خریداری و تسهیم به نسبت شد.

این در حالی است که به نظر می رسد تعیین تناژ ورودی برای خرید دی اتیل هگزانول شازند باید به رقم 66 تن برسد.

البته در بازار آزاد ایران پس از معامله دی اتیل هگزانول با 10 درصد رقابت، قیمت DOP با افت 100 تومانی در هر کیلو مواجه شد و به حدود 6 هزار و 100 تومان و 9 درصد ارزش افزوده رسید.

با این حال اکثر کارشناسان بازار پتروشیمی متقعدند؛ قیمت DOP همچنان دارای حباب است و احتمال افت و اصلاح قیمت این کالا با توجه به شروع ماه رمضان وجود دارد.

به گفته این گروه در حال حاضر DOP در بازار ایران حدودا 600 تومان در هر کیلو حباب قیمتی دارد. این در حالی است که با شروع ماه رمضان احتمالا بازار پتروشیمی با افت مواجه شود، از سوی دیگر تعطیلات تابستانی و عیدفطر نیز در کشورهای مسلمان نشین سبب خواهد شد تا روندی نزولی در بازار را شاهد باشیم.

با این حال همچنان مصرف کنندگان واقعی دی اتیل هگزانول از روند معاملات این کالا در بورس ناراضی هستند و معتقدند؛ ورود دلالان به معاملات این کالا سبب شده تا در بازار انحصار ایجاد شود.

این گروه معتقدند؛ اکثر افرادی که در حال حاضر از بورس کالا محصولات پتروشیمی را خریداری می کنند، مجوزهایی غیرفعال دارند و بیشتر آنها مصرف کننده واقعی نیستند و با خرید پلیمرها و فروش آنها در بازار آزاد، سودهای کلانی به جیب می زنند.

به نظر می رسد تغییراتی در سایت بهین یاب برای کنترل کدهای معاملاتی خریداران ضروری است. به گفته کارشناسان این حوزه برنامه ریزی سایت بهین یاب در سال های گذشته به طور ناقص انجام شده است و نیاز است که برای کنترل و نظارت بیشتر بر واحدهای تولیدکننده، مصرف برق و بیمه های تامین اجتماعی کارگران این واحدها درج شود. به گفته این گروه این موضوعات سبب می شود تا مصرف کنندگان واقعی و غیرواقعی مشخص شده و بازار محصولات پلیمری از انحصار خارج شود.

 

ارسال نظر