کد خبر : 40752

قیمت DOP همچنان در مسیر افزایش؛

مدیربازرگانی پتروشیمی شازند: بازار ایران، سالانه به 5 تا 6 هزارتن دی اتیل هگزانول وارداتی نیاز دارد

طبق بررسی های پتروشیمی شازند، در بهترین شرایط ؛ نیاز بازار حدودا 5 تا 6 هزارتن دی اتیل هگزانول به صورت سالانه است که باید از طریق واردات انجام شود تا به این ترتیب با تولید پتروشیمی شازند، نیاز بازار مصرف تامین شود

مدیربازرگانی پتروشیمی شازند: بازار ایران، سالانه به 5 تا 6 هزارتن دی اتیل هگزانول وارداتی نیاز دارد

پتروتحلیل- قیمت DOP در بازار آزاد همچنان به روند افزایشی خود ادامه داده و امروز به رقم 6 هزار و 550 تومان رسید.

به گزارش «پتروتحلیل» و به گفته بازرگانان با افزایش قیمت آروماتیک ها در بازارهای جهانی، قیمت دی اتیل هگزانول نیز با رشد روبه رو شده است. این در حالی است که قیمت DOP  کره، درام و به صورت سی اف آر بندرعباس 1290 دلار در هر تن  تحویل فوریه گزارش شده است.

در همین حال قیمت DOP وارداتی در بازار ایران، امروز 7 هزارو 800 تومان در هر کیلو توسط بازرگانان پیشنهاد شد.

به گفته معامله گران با توجه به اینکه ارز مبادله ای به واردکنندگان DOP تعلق نمی گیرد و همچنین واردات این کالا با تعرفه 10 درصدی روبه رو است، قیمت این کالا نسبت به بازار داخلی بالاتر است.

با این حال 10 درصد مصرف کنندگان DOP که کاربرد پزشکی و بهداشتی دارند، حاضر هستند باوجود اختلاف قیمت DOP داخلی و وارداتی، DOP وارداتی را خریداری کنند.

البته پیش مدیربازرگانی پتروشیمی شازند از واردات 2 هزارتن دی اتیل هگزانول تا پیش از سال نو خبر داده بود. اما هنوز اطلاعات تکمیلی در این مورد در دسترس نیست.

به گفته کریمی؛ تولید دی اتیل هگزانول در پتروشیمی شازند هر هفته در بورس کالا عرضه می شود و بعضا هر هفته 10 تن بیشتر از تولید این مجتمع در بورس عرضه می شود.

مدیربازرگانی پتروشیمی شازند در ادامه به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: طبق بررسی های پتروشیمی شازند، در بهترین شرایط ؛ نیاز بازار حدودا 5 تا 6 هزارتن دی اتیل هگزانول به صورت سالانه است که باید از طریق واردات انجام شود تا به این ترتیب با تولید پتروشیمی شازند، نیاز بازار مصرف تامین شود.

وی در ادامه افزود: اگر واحدی برای تولید دی اتیل هگزانول ساخته شود، صرفه اقتصادی نخواهد داشت و باید صادرات انجام دهد.

کریمی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید دی اتیل هگزانول در پتروشیمی شازند را نمی توان افزایش داد، خاطر نشان کرد:  در سال های اخیر مصرف دی اتیل هگزانول در ایران افزایش یافته است، به طوری که در سال 94 به علت عدم فروش دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند، 11 هزارتن دی اتیل هگزانول در مخزن این مجتمع ذخیره شده بود که به اجبار آن را صادر کردیم.

این در حالی است که هم اکنون در پتروشیمی شازند به صورت روزانه 170 تن دی اتیل هگزانول تولید می شود.

ارسال نظر