کد خبر : 40776

مارجین‌های قابل توجه پارازایلین و نفتا؛

تضعیف بازار اتیلن آسیا

شرکت‌های بزرگ کره‌ی جنوبی همچون Caltex و S-Oil برای تعمیرات واحدهای تولیدی آروماتیک خود در اواخر ماه فوریه تا اوایل آپریل برنامه‌ریزی کرده‌اند

تضعیف بازار اتیلن آسیا

پتروتحلیل- به عوامل تاثیرگذار در بازارهای پتروشیمی آسیا در هفته گذشته نگاهی کوتاه داریم.

به گزارش «پتروتحلیل»، رویکرد به بازار پارازایلین آسیا در این هفته مثبت بود و قیمت‌ها به علت محدودیت پیش بینی‌شده در عرضه به تاثیر از تعطیلات پیش رو به بالاترین نرخ خود در 32 ماه اخیر رسیدند. شرکت‌های بزرگ کره‌ی جنوبی همچون Caltex و S-Oil برای تعمیرات واحدهای تولیدی آروماتیک خود در اواخر ماه فوریه تا اوایل آپریل برنامه‌ریزی کرده‌اند، این تعمیرات باعث کاهش تولید حدوداً 20 محموله خواهند شد. 

تاجران با توجه به مارجین‌های قابل توجه پارازایلین-نفتا و ثبات در بازار صنایع پایین‌دستی اسید ترفتالیک خالص، نسبت به آینده پارازایلین خوشبین هستند. 

بَنزَن در بازار نقدی هفته‌ی گذشته، به تاثیر از محدودیت در عرضه برای محموله‌های ماه مارس که ناشی از تعطیلی‌های همزمان در شمال شرق آسیا است، اندکی افزایش داشت. در حالی که قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی نیز هفته‌ی گذشته بهبود یافت، روند قیمت‌های FOB کره تحت تاثیر مذاکرات بر سر قیمت‌های CFR چین کنترل شد، چراکه مصرف‌کنندگان نهایی نیازشان را برای ماه فوریه تامین کرده بودند و برخی هم برای ماه مارس نیز بی‌نیاز بودند. پیشنهادهای خرید پایین بودند، اما پیشنهادهای فروش بالا بودند و از سطح قیمت‌های FOB کره پیروی می‌کردند. 

در بازار مونومر استایرن، ممکن است به دلیل اختلالات ایجادشده در آمریکا - مشابه با آنچه در سه‌ماهه‌ی نخست سال گذشته شاهدش بودیم - فرصت آربیتراژ نادری برای ارسال محصولات از کره‌ی جنوبی به ساحل خلیج آمریکا ایجاد شود. 

افزایش قیمت‌های مونومر استایرن در آمریکا - که روز جمعه به بالاترین نرخ خود در 10 ماه گذشته رسید - به مسئله محدودیت در عرضه هم به سبب تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده و هم مشکلات ایجادشده در اثر سرمای غیرمنتظره هفته‌ی گذشته نسبت داده شده است. 

اولفین‌ها 

هفته‌ی گذشته، وقفه در کار واحدهای کراکینگ‌با‌بخار در آسیا بازار را تحت‌الشعاع قار دادن چرکه شرایط بد جوی در کره‌ی جنوبی باعث شد دو واحد کراکینگ‌ با‌ بخار تعطیل شوند. شرکت KPIC تنها واحد کراکینگ‌با‌بخار مبتنی بر نفتای خود را روز چهارشنبه تعطیل کرد و بعد از آن هم شرکت SKGC واحد کراکینگ‌ با‌ بخار شماره‌ی 2 خود را اواخر روز چهارشنبه تعطیل کرد. این دو واحد ظرفیت تولید 1/46 میلیون تن اتیلن و 580 هزار تن پروپیلن در سال را دارند. هر دو واحد روز روز پنج‌شنبه بازگشایی شدند. 

علی‌رغم روند کلی افزایشی در بازار اولفین‌ها به دلیل عرضه محدود در پی تعطیلی‌ها و مشکلات واحدهای کراکینگ در منطقه، بازار اتیلن در آسیا در روز جمعه‌ تحت فشار تقاضای نامناسب در چین پیش از تعطیلات سال نو، تضعیف شد. با برطرف شدن مایحتاج ماه فوریه، فعالیت‌های تبادلاتی چندان رونق نداشت و شکاف وسیع بالای 50 متری بین درخواست‌های خرید و فروش ایجاد شده بود. 

متیل ترت-بوتیل اتر 

این هفته با توجه به تردیدها درخصوص قوانین جدید عوارضی در چین و تاثیر آن برای بازار بنزین چین و همچنین پیش رو بودن تعطیلات جشن سال نوی قمری (در برخی مناطق آسیایی)، متیل ترت-بوتیل اتر در بازار نقدی آسیا همچنان رونق نخواهد داشت. با وجود این، قیمت‌ها همچنان تحت حمایت از سوی بازار بنزین هستند که هفته‌ی گذشته به بالاترین نرخ در سه سال گذشته رسید. 

پلیمرها 

پلی اتیلن سبک خطی گرید بوتان آسیایی، با شاخص مذاب 1-2، در پی افزایش نرخ‌ها در بازار انرژی و کاهش عرضه، در روز چهارشنبه نسبت به هفته گذشته 10 دلار افزایش داشت  تعدادی از تولیدکنندگان منطقه‌ای با توجه به وضعیت اتیلن تولید پلی اتیلن خود را کاهش دادند. 

رویکرد به بازار پی وی سی آسیا این هفته به دلیل تشدید نگرانی‌ها درخصوص موقعیت بحرانی عرضه از سوی از آمریکا، بهبود یافت، چراکه تولید ونیل و ارسال محموله‌های پی وی سی در منطقه به دلیلی شرایط نامناسب جوی مختل شد. برخی از منابع بازار در آسیا اظهار داشتند که به همان دلیل مشابه، قیمت‌های FAS هیوستون نیز احتمالاً همچنان در هفته‌های آتی رشد خواهد داشت.

ارسال نظر