کد خبر : 40757

تولید پلی اتیلن هنوز بیشتر از 90 درصد ظرفیت تولید در چین است؛

انتظار افزایش قیمت پروپیلن متاثر از انبارسازی و تعطیلی واحدهای تولیدی

شرکت‌های Ulsan Aromatics، GS Caltex و S-Oil همگی تعطیلی‌های 30 تا 40 روزه‌ای را برای واحدهای تولیدی خود از اواخر ماه فوریه به بعد برنامه‌ریزی کرده‌اند.

انتظار افزایش قیمت پروپیلن متاثر از انبارسازی و تعطیلی واحدهای تولیدی

پتروتحلیل- به عوامل تاثیرگذار در بازارهای پتروشیمی آسیا و در هفته گذشته نگاهی کوتاهی داریم.
 آروماتیک‌ها: انتظار می‌رود پارازایلین آسیا کماکان روند صنایع پایین‌دستی ترفتالیک اسید خالص را پیگیری کند، آن هم باتوجه به تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده واحدهای تولیدی پارازایلین در اواخر ماه فوریه که انتظار می‌رود به کمبود عرضه در ماه مارس منجر شود.

شرکت‌های Ulsan Aromatics، GS Caltex و S-Oil همگی تعطیلی‌های 30 تا 40 روزه‌ای را برای واحدهای تولیدی خود از اواخر ماه فوریه به بعد برنامه‌ریزی کرده‌اند.

انتظار می‌رود بازار بَنزَن آسیا این هفته همچنان روند افزایشی داشته باشد، آن هم پس از آنکه نرخ ها به تاثیر از انتظارات برای بهبود تقاضا در چین بعد از جشن سال نوی قمری و تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده در سه مورد از واحدهای تولیدی بزرگ کره‌ی جنوبی برای ماه مارس، بالا رفته بودند.

هرچند مصرف‌کنندگان نهایی در چین در حال حاضر برای اجتناب از مسائل لوجستیکی مربوط به تحویل محموله‌های وارداتی در سال نو، به جای محصولات خارجی، به محصولات داخلی روی آورده‌اند، اما این روند افزایشی از خود ضعف مختصری را نشان میدهد.

در صنایع پایین‌دستی مونومر استایرن، انتظار می‌رود بلاتکلیفی درخصوص اعمال عوارض ضددامپینگ توسط چین برای آمریکا، کره‌ی جنوبی و تایوان کماکان در این هفته موجب کاهش تبادلات در بازار شود. همچنین انتظار می‌رود بازگشایی واحدهای تولیدی SP Chemicals و Changzhou Dohow و آغاز تولید تجاری در واحد تولیدی شرکت Qingdao Haiwan Chemicals در چین در هفته‌ی گذشته میزان عرضه را افزایش دهد و رویکرد به بازار این هفته را تضعیف کند.

اولفین‌ها: بازار اتیلن آسیا احتمالاً این هفته همچنان به تاثیر از نشانه‌های محدودیت در عرضه به روند خود ادامه می‌دهد.

تاجران منتظر بازگشایی باتاخیر واحد شماره 4 کراکینگ‌با‌بخار مبتنی بر نفتای شرکت CPC در لینیان هستند که به دلیل بروز مشکل، از نوزدهم ژانویه‌ به مدت یک هفته به تاخیر افتاد.

این واحد کراکینگ که ظرفیت تولید 380 هزار تناتیلن و 193 هزار تن پروپیلن در سال را دارد، در اواسط ماه نوامبر به منظور تعمیرات سالیانه تعطیل شد. در صنایع پایین‌دستی مونو اتیلن گلیکول، قیمت‌های در هفته‌ی گذشته به بالاترین نرخ خود در دو سال اخیر رسیدند، چرا که بهره‌برداری چندین واحدهای تولیدی تبدیل زغال‌سنگ-به-مونو اتیلن گلیکول در چین میزان عرضه به بازار را بالا برد.

با کم‌هزینه‌تر شدن تولید محموله‌های زغال‌سنگ-به-مونو اتیلن گلیکول و قیمتی 200 یوان در هر تن پایین‌تر از نرخ همیشگی محموله‌های مونو اتیلن گلیکول تولیدی با خوراک نفتا، انتظار می‌رود قیمت‌ها همچنان این هفته تحت فشار باقی بمانند. همچنین با نزدیک شدن زمان تعطیلی واحدهای تولیدی صنایع پایین‌دستی پلی استر، تاجران رفته رفته منتظر کاهش قیمت شده اند.

قیمت‌های پروپیلن به بالاترین میزان خود در 33 ماه گذشته رسیدند و این روند نشانه‌ی قابل‌توجهی از کاهش قوت خود نشان نمی‌دهد چراکه تقاضای خرید همچنان به دلیل فعالیت‌های انبارسازی برای سال نو و عرضه محدود در پی تعطیلی واحدهای تولیدی، بالا است.

قیمت‌های بوتادین روز جمعه‌ی گذشته به تاثیر از تقاضای مناسب برای محموله‌های ماه فوریه به بالاترین میزان خود در 3 ماه گذشته رسید و همچنین انتظار می‌رود این رشد این هفته نیز کماکان ادامه داشته باشد، آن هم با توجه به کاهش عرضه به دلیل افزایش مصرف اِل پی جی به عنوان خوراک توسط واحد کراکینگ‌با‌بخار مبتنی بر نفتا، که باعث پایین آمدن تولید بوتادین میشود.

متانول، متیل ترت-بوتیل اتر: انتظار می‌رود این هفته در پی شدت گرفتن پدیده وارونگی که ناشی از تقاضای ضعیف پیش از سال نو در شرق آسیا است، قیمت‌های متانول همچنان پایین بماند.

احتمال می‌رود این هفته فعالیت در بازار نقدی متیل ترت-بوتیل اتر آسیا همچنان پایین بماند، آن هم به دلیل شرایط نامناسب در بازارهای بنزین که با عرضه بالا و تقاضای محدود دست و پنجه نرم می کند. همچنین رویکرد به بازار داخلی چین نیز کاهشی است چراکه تاجران خود را برای وضع قوانین مالیات مصرف فراورده‌های نفتی که قرار در ماه‌های آتی اجرا شود آماده می‌کنند.

پلیمرها: قیمت‌های پلی اتیلن سبک آسیا نیز این هفته در پی محدودیت در عرضه افزایش دارد. گزارش شده است تولید پلی اتیلن هنوز بیشتر از 90 درصد ظرفیت تولید در چین است اگرچه از میزان تولید در ماه اکتبر سال گذشته کمتر شده، چراکه زغال‌سنگ و گاز طبیعی برای مصارف گرمایشی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ارسال نظر