کد خبر : 40595

نگاهی به بازار اولفین ها، آروماتیک ها و پلیمر؛

نفت زیر ذره بین پتروشیمی ها

بازارهای پتروشیمی آسیایی همچنان به تاثیر از رشد قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی تقویت شدند؛ با وجود این، برخی از تاجران اطمینان نداشتند آیا این روند افزایشی ادامه خواهد داشت یا خیر

نفت زیر ذره بین پتروشیمی ها

پتروتحلیل- تمام توجهات در این هفته و در بازار پتروشیمی به قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی و تاثیر آن بر بازارهای صنایع پایین‌دستی است.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی ماه نوامبر بورس بین قاره‌ای (ICE) نسبت به هفته گذشته 3/20 دلار بالا رفت و در ساعت 8 و نیم به وقت گرینویچ و پایان وقت بازار روز جمعه به 63/94دلار در هر بشکه رسید.

قیمت‌های خوراک نفتا که عمدتاً به واسطه قیمت‌های بالای 60 دلاری نفت، طی این هفته 25/88دلار رشد داشت و در روز جمعه‌ به 600/12دلار در هر تن (CFR ژاپن) رسید. بر اساس اطلاعات سایت S&P Global Platts، آخرین باری که این شاخص از این میزان نیز بالاتر بوده به 3 ماه دسامبر سال 2015 بازمی‌گردد که معادل 605/75دلار در هر تن بوده است.

در نتیجه و به دلیل شرایط مناسب بازار تعدادی از آروماتیک‌های اصلی ازجمله بَنزَن، مونومر استایرن، پارازایلین و تولوئن در هفته‌ی گذشته رشد داشتند.

این هفته، بازارهای پتروشیمی آسیایی همچنان به تاثیر از رشد قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی تقویت شدند؛ با وجود این، برخی از تاجران اطمینان نداشتند آیا این روند افزایشی ادامه خواهد داشت یا خیر.

آروماتیک‌ها

تقاضای خرید پررونقی برای محموله‌های موعد ماه دسامبر در بازار هفته‌ی گذشته پارازایلین آسیا مشاهده شد. روز جمعه همراه بود با به نتیجه رسیدن 4 محموله‌ موعد دسامبر در نرخ 896 تا 897 دلار در هر تن. معامله‌ی محموله موعد ژانویه‌ نیز در نرخ 904 دلار در هر تن انجام شد.

در نتیجه، پارازایلین 15/67دلار نسبت به هفته‌ی گذشته رشد داشت و به 880 دلار در هر تن (FOB کره) و 898 دلار در هر تن (CFR تایوان/چین) رسید. با وجود این، این افزایش به سرعت افزایش 25/88دلاری در شاخص نفتای CFR ژاپن نرسید، افزایشی که اسپرد را به زیر 300 دلار در هر تن آورد.

در این میان، بَنزَن آسیایی هفته‌ی گذشته را با بی‌ثباتی به پایان برد چراکه قیمت‌ها به‌شدت نوسان داشتند. در ابتدای هفته، شاخص FOB کره با رسیدن به نرخ 872 دلار در هر تن به بالاترین نرخ خود در هشت ماه گذشته رسید، امری که به تاثیر از افزایش شدید در بازار FOB خلیج ایالات متحده به دلیل تاخیر محموله‌ها و محدودیت در عرضه داخلی بود.

با وجود این، فوریت محموله‌های ارسالی به ساحل خلیج ایالات متحده تنها تا اواسط هفته تداوم داشت. از روز پنج‌شنبه، پس از آنکه اکثر تاجران پیش خرید‌های خود (خرید سهم براى تامین فروش هاى سلف) را انجام دادند، قیمت‌ها شروع به کاهش کردند. از آنجا که احتمال می‌رفت محموله‌های به تعویق افتاده از اروپا و آسیا، از ماه دسامبر به بعد از راه برسند، قیمت آخرین قراردادهای ساحل خلیج ایالات متحده کاهش یافت و روی قیمت‌های FOB کره موعد ماه دسامبر نیز تاثیر گذاشت.

با این حال، با رشد 20 تا 25 دلاری بَنزَن آسیایی از جمعه گذشته و رسیدن به نرخ 835 دلار در هر تن (FOB کره) و 845 دلار در هر تن (CFR چین) به تاثیر از افزایش قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی، روند افزایشی قیمت ها زودتر از موقع شروع شد.

اولفین‌ها

اتیلن به تاثیر از محدودیت شرایط تقاضا و عرضه برای محموله های موعد ماه دسامبر، نسبت به هفته گذشته 20 تا 50 دلار افزایش یافت و در روز جمعه‌ به 1،160 دلار در هر تن (CFR آسیای جنوب‌شرقی) و 1،300 دلار در هر تن (CFR آسیای شمال‌شرق) رسید.

بازار اتیلن آسیا در هفته‌ی گذشته و در پی تقاضای مناسب خصوصاً در چین، روندی افزایشی را به پیش گرفت. مصرف‌کنندگان نهایی در آسیای شمال‌شرق همچنان به دنبال محموله‌های اتیلن در بازار نقدی موعد دسامبر هستند تا پیش از مذاکرات قراردادهای سال 2018 موجودی انبارهای خود را بالا ببرند.

به گزارش منابع بازار، احتمال داشته است بار دیگر رویکرد به بازار به تاثیر از بخش مونومر استایرن مثبت و بالا باقی بماند، چراکه قیمت صعودی نفت خام در بازار معاملات آتی و موجودی پایین انبارهای استایرن باعث افزایش قیمت‌ها در بازار نقدی می‌شود.

با وجود این، بوتادین با چنین رویکرد مثبتی مواجه نبود چراکه قیمت‌ها با وجود محدودیت فعالیت‌ها در بازار نقدی و رشد قیمت‌ها در بازارهای لاستیک مصنوعی، نسبت به هفته گذشته همچنان ثبات داشتند. معامله‌کنندگان گزارش دادند تقاضا پایین بوده است، خصوصاً در چین و به دلیل عرضه مازاد و همین طور در کره‌ی جنوبی به علت اینکه اکثر مصرف‌کنندگان نهایی نیازهای خود برای ماه دسامبر را تامین کرده بودند.

تعطیلی واحد تولیدی 100 هزار تنی لاستیک استایرن-بوتادین شرکت Sinopec در ماه اکتبر نیز به تشدید عرضه مازاد قوت بخشید. در نتیجه هر ماه حدود 2000 تا 4000 تن بوتادین از سوی شرکت Sinopec عرضه می‌شود.

متانول، متیل ترت-بوتیل اتر

بازارهای محموله‌های دریابرد متانول آسیا این هفته را با فعالیت محدود شروع کردند، چراکه اکثر تاجران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی صنعتی در بازار حضور نداشتند. با وجود این، رفته رفته در اواخر هفته، سطح فعالیت‌ها هم‌راستا با رشد قیمت‌های داخلی در چین بالا رفت. قیمت‌های CFR چین در پی تداوم محدودیت در عرضه، با 75 یوان (7 دلار) رشد نسبت به هفته گذشته به 2،935 یوان (349 دلار) در هر تن رسیدند.

شاخص آسیای جنوب‌شرقی با 3 دلار کاهش نسبت به هفته‌ی گذشته به 362 دلار در هر تن رسید، چراکه بازار نظر به سود پایین برای محموله‌ها در بازار نقدی شاهد فعالیت چندانی نبود. در این میان، بازار CFR هند با 5 دلار کاهش نسبت به هفته‌ی گذشته به 310 دلار در هر تن رسید و هم‌راستا با تغییرات در چین، رویکرد ثابت تا اندکی مثبت به بازار مشاهده شد. در آینده قرار است هند شاهد عرضه محموله‌های بیشتری برای ماه دسامبر باشد.

در اثر افزایش قیمت‌های بنزین، قیمت‌های متیل ترت-بوتیل اتر نیز نسبت به هفته گذشته 29/50دلار افزایش یافتند و به 707 دلار در هر تن (FOB سنگاپور) رسیدند. بازار بنزین نیز به تاثیر از نرخ نفت خام در بازار معاملات آتی با رشد همراه بود.

پلیمرها

قیمت‌های پلی اتیلن سنگین آسیا، به علت تقاضای پررونق در پی افزایش قیمت‌ها در بازار معاملات آتی چین، بالا رفتند. معاملات متعدد پلی اتیلن سبک خطی در بازار معاملات آتی دالیان برای ژانویه‌ی سال 2018 با افزایش 345 یوان در هر تنی نسبت به هفته گذشته همراه بود و نهایتاً در روز چهارشنبه، معادل 9،880 یوان در هر تن (با شرایط ex-warehouse) قیمت‌گذاری شد .

تاجران گزارش کردند موجودی انبارهای تولیدکنندگان چینی پلی اتیلن این هفته به حدود 400 هزار تن و یا اندکی کمتر رسیده است. این کاهش به خریدهای تاجران بازار معاملات آتیِ برای بستن قراردادهای‌شان برمی‌گردد.

ارسال نظر