کد خبر : 40463

نگاهی به بازار اولفین ها، آروماتیک ها و پلیمر؛

انتظار بازگشت فعالیت به بازار آسیا

باید منتظر بمانیم تا ببینیم که آیا جهش هفته‌ی گذشته قیمت‌ها در این هفته نیز در بازارهایی ازقبیل آسیای جنوب‌شرقی رخ خواهد داد یا خیر. هفته‌ی گذشته، تبادلات کاهش پیدا کرد چراکه معامله‌کنندگان ترجیح دادند معامله نکنند و روند قیمت‌های بازار چین را زیر نظر بگیرند

انتظار بازگشت فعالیت به بازار آسیا

پتروتحلیل- انتظار می‌رود این هفته، فعالیت در بازار پتروشیمی آسیا بالا بگیرد؛ چراکه اکثر تاجران آسیای شمال‌شرق از تعطیلات طولانی‌مدت خود بازمی‌گردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، هفته‌ی گذشته، در حالی که در اثر رشد در قیمت‌های نرخ صنایع بالادستی در بازار معاملات آتی نفت، آروماتیک‌های آسیایی ازجمله پارازایلین و بَنزَن با افزایش همراه بودند، اما دیگر محصولات بالاخص بوتادین کاهش داشتند.

باید منتظر بمانیم تا ببینیم که آیا جهش هفته‌ی گذشته قیمت‌ها در این هفته نیز در بازارهایی ازقبیل آسیای جنوب‌شرقی رخ خواهد داد یا خیر. هفته‌ی گذشته، تبادلات کاهش پیدا کرد چراکه معامله‌کنندگان ترجیح دادند معامله نکنند و روند قیمت‌های بازار چین را زیر نظر بگیرند.

در هند، تقاضا مناسب بود، از این رو که گزارش شد معامله‌کنندگان در حال ذخیره‌سازی در انبارهای خود، پیش از تعطیلات هفته‌ی آینده بوده‌اند.

آروماتیک‌ها

طی هفته‌ی گذشته، روند روبه‌رشد قیمت‌ها در بازار معاملات آتی صنایع بالادستی موجب تقویت قیمت‌ها بازارهای آروماتیک شد چون هم پارازایلین و هم بَنزَن این هفته را با نرخ‌های بسیار بالاتری پشت سر گذاشتند.

بنا به اطلاعات S&P Global Platts، اختلاف بین قیمت پارازایلین و نفتا روز جمعه به 329/125 دلار در هر تن افزایش پیدا کرد، در مقایسه با 28 سپتامبر که این اختلاف تقریباً به پایین ترین حد خود در 30 ماه قبل رسیده بود، یعنی 310/25 دلار در هر تن.

فعالیت‌ها در بازار نقدی حول محموله‌های موعد نوامبر متمرکز بود، از این رو که چند فروشنده‌ای که نیمه‌ی اول ماه اکتبر را به عنوان مهلت‌های قراردادی برای اعلام آمادگی برای بارگیری محموله‌ها درنظر گرفته بودند با مقاومت‌هایی از جانب خریداران پایین‌رده‌ی زنجیره‌ی تبادلات روبه‌رو شدند.

تاجری در یکی از زنجیره‌های این چنینی اظهار داشت: «دلیلی که از سوی طرف مقابل عنوان می‌شود این است که خریدار نهایی در زنجیره و دریافت‌کننده‌ی نهایی محموله، قادر نیست در طول تعطیلات [روز] ملی چین در اوایل ماه اکتبر محموله را دریافت کند.»

نرخ پارازایلین تحت تاثیر فعالیت‌های تبادلاتی برای محموله‌های موعد ماه نوامبر، نسبت به هفته گذشته به 7/67 دلار در هر تن افزایش یافت و به 837 دلار در هر تن (FOB کره) و 855 دلار در هر تن (CFR تایوان/چین).

در بازار بَنزَن، فعالیت‌های هفته‌ی گذشته‌ی بازار کم بود، نظر به اینکه بازار آسیای شمال‌شرق عمدتاً به علت تعطیلات درازمدت تعطیل شده بود، حال آنکه فرصت آربیتراژ از آسیای شمال‌شرق به ساحل خلیج آمریکا همچنان موجود نیست.

در تایوان، مذاکرات بر سر قیمت‌های ماه نوامبر آرام گرفت، از آنجا که خریداران عمدتاً پیش از فصل تعطیلات نیازهای خود را براورده کرده‌اند.

با این حال، گزارش شده است تاجران در پایان هفته‌ی گذشته رفته‌رفته به بازار برگشته‌اند، آن هم به علت رویکرد مثبتی که در پی رشد قیمت‌ها در بازار معاملات آتی و همینطور در قیمت‌های نفتا ایجاد شده است. قیمت‌های بَنزَن آسیایی در روز جمعه معادل 795 دلار در هر تن (CFR چین) و 784 دلار در هر تن (FOB کره) ارزیابی شد که نشان از افزایش 12 تا 17/5 دلاری نسبت به هفته گذشته دارد.

اولفین‌ها

طی هفته‌ی جاری و در پی تقاضای ضعیف، فعالیت‌های محدودی در بازار اتیلن آسیایی مشاهده شده است. تقاضای اتیلن در بازار نقدی نیز در اثر کاهش ارزش مشتقات، خصوصاً مونومر استایرن، تنزل یافت.

همچنین با عرضه‌ی 9000 تن اتیلن از سوی عربستان سعودی در بازار نقدی هفته‌ی گذشته، شاهد برگشتن عرضه‌ی اتیلن به روند معمولی خود هستیم. گفته شده است محموله‌ی برای تحویل در اواخر ماه اکتبر در تایوان بارگیری شده تا برای فروش به آسیای شمال‌شرق ارسال شود. در نتیجه این امر و با کاهش قیمت‌های CFR در آسیای شمال‌شرق، قیمت اتیلن (FOB کره) نسبت به هفته گذشته 25 دلار کاهش یافت و به 1،285 دلار در هر تن رسید.

در پی پایین آمدن سطح تقاضای داخلی، قیمت‌های بوتادین نسبت به هفته گذشته 220 دلار در هر تن کاهش یافت و به 1،180 دلار در هر تن (FOB کره) و 1،230 در هر تن (CFR چین) رسید. شرکت China Petroleum and Chemical یا همان Sinopec در واکنش به تقاضای نامناسب، قیمت‌های بوتادین ex-works خود در شرق چین را 1،200 یوان کاهش داد و معادل 11،000 یوان در هر تن و بر اساس نرخ برابری ارز که از 1 اکتبر لحاظ خواهد شد معادل 1،389 دلار در هر تن قیمت‌گذاری کرد. این رقمِ کاهش معادل 9/8 درصد بود.

همچنین، در پی آنکه تقاضای تایرسازان پایین آمد، این هفته تقاضای تولیدکنندگان لاستیک برای استایرن-بوتادین نیز پایین بود.  اما سطح عرضه‌ها به بازار آسیا در ماه‌های آتی ممکن است با محدودیت روبه‌رو شود چراکه برخی محموله‌های اروپایی در راه راه‌یابی به بازار آمریکا بوده‌اند.

متانول، متیل ترت-بوتیل اتر

بازارهای آسیایی متانول در هفته گذشته راکد بودند، اگرچه بیشتر سطح تقاضا برای محموله‌های تحویل فوری بود تا برای محموله‌های موعد اواسط ماه نوامبر، آن هم به دلیل بلاتکلیفی در طول تعطیلات بازارهای چین.

 در پی افزایش قیمت‌های بنزین، نرخ متیل ترت-بوتیل اتر در جمعه‌ی گذشته نسبت به روز قبلش 5 دلار افزایش داشت و به 679/50 دلار در هر تن (FOB سنگاپور) رسید. یک تولیدکننده واقع در آسیای جنوب‌شرقی اظهار داشت که امسال نسبت به سال گذشته تقاضا از سوی چین و کره‌ی جنوبی نا حدودی پایین تر بود؛ این تولیدکننده برای یافتن مقاصد صادراتی سال آینده خود، به دنبال کشورهایی در منطقه آسیای جنوب‌شرقی بود، ازجمله اندونزی، ویتنام و لائوس.

پلیمرها

این هفته مارجین‌های اکریلونیتریل-بوتادین-استایرن در آسیا تقریباً در بیشترین نرخ خود در چهار سال اخیر قرار داشتند، آن هم پس از بهره‌گیری از تقاضای ایجادشده به خودرو در چین در سه‌ماهه‌ی سوم سال.

در پی کاهش قیمت‌های خوراک مونومر استایرن و بوتادین، قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن در بازار نقدی اواخر سپتامبر آسیا به زیر 2،000 دلار در هر تن (CFR چین) رسید و در روز 4 اکتبر نسبت به هفته گذشته بدون تغییر و معادل 1،980 دلار در هر تن (CFR چین) ارزیابی شد.

اطلاعات نشان می‌دهند میانگین مارجین‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن در سه‌ماهه‌ی سوم سال 290/82 دلار در هر تن بوده‌ است، آن هم در مقایسه با میانگین سه‌ماهه‌ی دوم سال که در نرخ 164/36 دلار قرار داشت و همینطور در سه‌ماهه‌ی سوم سال گذشته که تنها 5/02 دلار بود.

با رسیدن قیمت آکریلونیتریل بوتادین استایرن CFR چین به زیر 2،000 دلار در هر تن در بازار نقدی هفته‌ی گذشته چین و بر اساس نرخ‌های باربری حدوداً 100 دلاری بین آسیای شرق دور و اروپا و همینطور افزایش حدوداً 20 تا 30 یورویی هزینه‌های باربری درون‌بومی، امکان آن وجود دارد که فرصت آربیتراژ از آسیا به اروپا دوباره در ماه اکتبر ایجاد شود.

ارسال نظر