کد خبر : 40532

نگاهی به بازار اولفین ها، آروماتیک ها و پلیمر؛

بازگشت تاجران آسیایی به بازار پس نوزدهمین لنگره ی ملی حزب کومونیست چین

در بازار آسیای جنوب‌شرقی هم تبادلات بدون تغییر خاصی دارای ثبات بود چراکه بر اساس گزارش‌ها اکثر مصرف‌کنندگان نهایی عمده‌ی نیازهای ماه اکتبر خود را تامین کرده بودند و در حال مذاکره بر سر محموله‌های ماه نوامبر بودند

بازگشت تاجران آسیایی به بازار پس نوزدهمین لنگره ی ملی حزب کومونیست چین

پتروتحلیل- تبادلات در بازار پتروشیمی آسیا ممکن است در این هفته رشد داشته باشد چراکه روند بازار پس از برگزاری نوزدهمین کنگره‌ی ملی حزب کومونیست چین در روز سه‌شنبه روشن‌تر خواهد شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، هفته‌ی گذشته، تبادلات در چین رفته‌رفته کاهش پیدا کرد چراکه معامله‌کنندگان ترجیح دادند معامله نکنند و روند بازار را  زیر نظر بگیرند، از این رو که طرح‌های دولت چین ممکن است اقتصاد را دستخوش تغییر کند.

در بازار آسیای جنوب‌شرقی هم تبادلات بدون تغییر خاصی دارای ثبات بود چراکه بر اساس گزارش‌ها اکثر مصرف‌کنندگان نهایی عمده‌ی نیازهای ماه اکتبر خود را تامین کرده بودند و در حال مذاکره بر سر محموله‌های ماه نوامبر بودند.

در جنوب آسیا، با بازگشت تاجران از تعطیلات دیوالی در هند، انتظار می‌رود فعالیت‌های تبادلاتی در این هفته با رشد همراه باشد.

7 محموله پارازایلین در بازار آسیا معامله شد

بر اساس بررسی‌های دقیق انجام شده، بازار پارازایلین آسیا در هفته گذشته شاهد رونق گرفتن تبادلات بود و 7 محموله‌ی فیزیکی در آن مبادله شد. شایان ذکر است که در این بازار هنوز برای محموله‌های موعد نیمه‌ی دوم نوامبر تقاضا وجود دارد چراکه یک محموله در روز سه‌شنبه گذشته در نرخ 851 دلار در هر تن مبادله شد، حال آنکه نخستین محموله موعد ژانویه‌، از شرکت Wanxiang Singapore در نرخ 864 دلار در هر تن به شرکت Litasco فروخته شد.

فرایند اظهارنامه‌های گمرکی محموله‌های موعد ماه نوامبر در مقایسه با ماه‌های اخیر بهتر انجام گرفت، اما چند محموله‌ی معدود هنوز منتظر گرفتن تاییدیه کشتی‌های باربری از سوی خریداران خود هستند، خصوصاً در مورد محموله‌های مربوط به زنجیره‌های تبادلاتی. به گزارش منابع بازار، بهره‌برداری شرکت Tongkun Group از واحد تولیدی ترفتالیک اسید خالص خود با ظرفیت تولید 2/2 میلیون تن در سال، در شهر چجیانگ در شرق چین تا اوایل نوامبر به تعویق افتاد؛ پیشتر زمان افتتاح این واحد 20 اکتبر اعلام شده بود.

در این میان، قیمت‌های پارازایلن آسیایی با ثبت افزایش هفتگی 2/34 دلار در هر تن، در روز جمعه 1 دلار نسبت به روز گذشته افزایش داشتند و به 834/67دلار در هر تن (FOB کره) و 852/67دلار در هر تن (CFR تایوان/چین) رسیدند.

بازار بَنزَن، این هفته را بهتر شروع کرد و روند صعودی قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی و روند افزایشی مونومر استایرن صنایع پایین‌دستی را دنبال کرد. در روز جمعه هفته‌ی گذشته، فعالیت‌ها در در بازار نقدی بَنزَن حول محموله‌های موعد دسامبر متمرکز بود.

این هفته در اثر رشد تقاضای استایرن از چین که ناشی از موجودی کم در انبارها بود، رویکرد به بازار صعودی شد. تا روز جمعه‌ ذخایر استایرن در شرق چین به 45،700 تن رسید که نسبت به هفته گذشته از مقدار 54،700 تن، 16 درصد کاهش داشت.

تقاضای صعودی در صنایع پایین‌دستی موجب تقویت تقاضای خوراک بَنزَن شد و در نتیجه قیمت بَنزَن آسیایی 5 تا 8/50 دلار نسبت به روز جمعه‌ی هفته گذشته افزایش داشت و به 795 دلار در هر تن (CFR چین) و 788/50دلار در هر تن (FOB کره) رسید.

اولفین‌ها

در هفته‌ی گذشته، عرضه روبه‌رشد محموله‌های دریای عمیق باعث وارد آمدن فشار به بازار اتیلن آسیا شد و همزمان با مراسم کنگره در چین تقاضا از سوی بازار این کشور خاموش باقی ماند. به گزارش منابع بازار، مذاکرات بر مبنای قیمت مقطوع در بازار نقدی محدود بود، چراکه مصرف‌کنندگان نهایی ترجیح دادند بر مبنای فرمولی معامله کنند از این رو که انتظار داشتند در آینده‌ی نزدیک و در پی افزایش عرضه از خاورمیانه کاهش‌های بیشتری را در بازار شاهد باشند.

از سوی دیگر، فروشندگان نیز نسبت به کاهش قیمت‌های خود در بازار نقدی اکراه داشتند چراکه مشاهده شد برخی از بازارهای مشتقات اتیلن - همچون مونومر استایرن، مونو اتیلن گلیکل یا پلی اتیلن - در حال رشد هستند و این مسئله ممکن است باعث افزایش تقاضای اتیلن در بازار نقدی ماه نوامبر بشود. شاخص قیمت CFR آسیای شمال‌شرق در روز جمعه‌ی نسبت به هفته گذشته 15 دلار کاهش داشت و به 1،280 دلار در هر تن رسید.

تبادلات کم رونق در چین و عرضه محموله‌های دریای عمیق باعث شد قیمت‌های بوتادین در روز جمعه‌ به پایین‌ترین نرخ خود در نه هفته گذشته برسند؛ قیمت‌های CFR چین نسبت به هفته گذشته 15 دلار در هر تن  کاهش یافت و به 1،215 دلار در هر تن رسید. آخرین باری که قیمت‌ها از این مقدار هم پایین‌تر بودند به 16 آگوست برمی‌گردد که نرخی معادل 1،140 دلار (CFR چین) داشتند.

اگرچه گزارش شد قیمت‌های داخلی در چین بالاتر هستند، اما خریداران نسبت به پرداخت مقادیر مشابه برای محموله‌های وارداتی اکراه داشته‌اند چراکه انتظار دارند عرضه بوتادین داخلی در چین افزایش پیدا کند. چندین تاجر اظهار داشتند شرکت پتروشیمی Sinopec Qilu، واحد تولیدی لاستیک استایرن-بوتادین (SBR) خود با ظرفیت 250 هزار تن در سال در شهر زیبو در شرق چین را تعطیل کرده است، چرا که این واحد نتوانسته با استانداردهای زیست‌محیطی مطابقت داشته باشد. آنان گفتند واحد تولیدی SBR این شرکت ممکن است برای 3 تا 6 ماه تعطیل باشد و در نتیجه بوتادین این واحد در بازار نقدی عرضه شود.

متانول، متیل ترت-بوتیل اتر

بازار متانول آسیایی این هفته را تحت فشار وارده از تقاضای پایین در مناطق مهم مثل چین و هند، با روندی کاهشی شروع کرد. در اثر افزایش‌ قیمت‌ها در بازار معاملات آتی، شاخص متانول CFR چین رشد چشمگیری در روز جمعه‌ داشت و نسبت به هفته گذشته 8 دلار بالا رفت و با رسیدن به نرخ 341 دلار در هر تن بالاترین نرخ یک ماه اخیر را ثبت کرد.

در اثر معاملات پر حجم محموله‌های متانولِ موعد ماه ژانویه در بازار معاملات آتی ژنگزو در چین، نرخ این محصول در روز جمعه‌ 101 یوان نسبت به هفته گذشته بالا رفت و به 2،746 دلار در هر تن رسید. منابع بازار اظهار امیدواری کردند این روند صعودی این هفته نیز ادامه داشته باشد.

قیمت‌های متیل ترت-بوتیل اتر در پی تقاضای پایین و هم‌راستا با کاهش فصلی تقاضای بنزین در پی نزدیک شدن زمستان در آسیای شمال‌شرق، روز جمعه‌ به 640 دلار در هر تن (FOB سنگاپور) کاهش پیدا کرد. با این حال، بازار بنزین آسیا به علت تقاضای مناسب و تعمیرات پالایشگاه ها در خاورمیانه و قیمت‌های بالای خوراک نفتا، تقویت شد. 

پلیمرها

پلی اتیلن سبک خطی آسیایی، با شاخص مذاب 1-2، در پی افزایش تقاضا، در روز سه‌شنبه 20 دلار افزایش داشت و به 1،180 دلار در هر تن (CFR آسیای شرق دور) رسید. همچنین گزارش شد برخی تبدیل‌کنندگان مشغول خرید رزین برای فعالیت‌های کارخانه‌ای خود در آستانه‌ی سال نوی آسیای شرقی هستند.

تاجران به احتمال افزایش نرخ بهره جهانی در اواخر سال و همچنین تعطیلی چندین تبدیل‌کننده‌ی پلیمر در چین به علت بررسی‌های زیست‌محیطی، به عنوان عوامل محرکه‌ی بازار اشاره کردند. به گزارش تاجران تقاضا هنوز از سوی بخش‌های بسته‌بندی، خودروسازی و ساخت‌وساز مناسب است، خصوصاً در چین و هند.

ارسال نظر