کد خبر : 40549

نگاهی به بازار اولفین ها، آروماتیک ها و پلیمر؛

ادامه افزایش نفتا و احتمال رشد قیمت ها در بازار پتروشیمی

ازار اتیلن آسیایی ممکن است در ماه دسامبر رشد داشته باشد چراکه مصرف‌کنندگان نهایی معمولاً برای ماه دسامبر و ژانویه موجودی انبارهای اتیلن خود را افزایش می‌دهند تا در صورتی که مذاکرات مربوبط به قراردادهای مدت‌دار به درازا انجامید، دچار کمبود موجودی نشوند

ادامه افزایش نفتا و احتمال رشد قیمت ها در بازار پتروشیمی

پتروتحلیل- به دنبال کاهش‌های متعدد هفته‌ی گذشته در بازارهای اصلی آسیا ازجمله اتیلن، بوتادین و مونومر استایرن و همچنین روندی افزایشی در بازار صنایع بالادستی، این هفته روندهای مختلفی را در بازار پتروشیمی آسیا شاهد بوده‌ایم.‌

به گزارش «پتروتحلیل»، هفته‌ی گذشته به علت انتظاراتی که برای تداوم کاهش تولیدات از سوی تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک وجود داشت،قیمت آخرین قراردادهای نفت خام برنت در معاملات بورس بین قاره‌ای (ICE) با رشد همراه بود. انتظار می‌رود این رویکرد مثبت به بازار این هفته نیز تداوم داشته باشد.

هفته‌ی گذشته در پی رشد بازار صنایع بالادستی، قیمت‌های نفتا نیز با افزایش همراه بودند و در روز جمعه‌ی گذشته با افزایش 27/50دلار در هر تنی نسبت به هفته گذشته به 554/25دلار در هر تن (CFR ژاپن) رسیدند. آخرین باری قیمت‌ها که از میزان نیز بالاتر بودند به 24 ماه ژوئن سال 2015 بازمی‌گردد که معادل 567/125دلار در هر تن قرار داشتند.

باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا روند افزایش قیمت‌ نفتا در هفته‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت و در نتیجه موجب افزایش در قیمت‌های بازار پتروشیمی آسیا خواهد شد یا خیر.

آروماتیک‌ها

بر اساس بررسی‌های دقیق انجام شده، بازار پارازایلین آسیا در هفته گذشته شاهد رونق گرفتن تبادلات بود و 6 محموله‌ در آن مبادله شدند.

موعد تحویل 5 مورد از محموله‌ها ماه دسامبر بود و این مسئله نشان‌دهنده‌ی سود تجاری محموله‌های موعد دسامبر برای تاجران است.

روز جمعه‌، اختلاف قیمت‌های پارازایلین (CFR تایوان/چین) و نفتا معادل 295/08دلار در هر تن ارزیابی شد و برای نخستین بار در 31 ماه گذشته از مرز 300 دلار در هر تن پایین‌تر آمد.

این اختلاف روبه‌کاهش مختصراً موجب کاهش قیمت‌های پارازایلین در بازارهای آسیایی شد؛ در روز جمعه قیمت‌های این محصول با 3/34 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته، به 831/33دلار در هر تن (FOB کره) و 849/33دلار در هر تن (CFR تایوان/چین) رسیدند.

روندهای افزایشی در بازار صنایع بالادستی ازجمله قیمت‌های روبه‌رشد نفتا و افزایش قیمت‌های نفت خام در بازار معاملات آت، تاثیر به سزایی بازار بَنزَن اوایل هفته گذاشت و مذاکرات روز جمعه‌ بر سر قیمت‌های قراردادهای موعد ماه دسامبر و ژانویه‌ عمدتاً حول و حوش 795 تا 800 دلار در هر تن گزارش شدند.

تقاضا در بازار واردات چین به قوت کامل خود بازنگشت و افزایش موجودی انبارها در بنادر اصلی شرق چین نیز مهر تاییدی بر این موضوع است؛ میزان ذخایر نسبت به هفته گذشته حدوداً 8 هزار تن افزایش داشت و در روز جمعه‌ به 166،500 تن رسید.

به همین خاطر، قیمت بَنزَن هفته‌ی گذشته در آسیا 2/50 تا 7/50 دلار در هر تن بالا رفت و در روز جمعه به 791 دلار در هر تن (FOB کره) و 802/50دلار در هر تن (CFR چین) رسید.

اولفین‌ها

در آسیای شمال‌شرق، مذاکرات بر سر قیمت اتیلن در بازار نقدی هفته‌ی گذشته محدود بود، چراکه تاجران ترجیح دادند در این بازار کاهشی بر مبنای فرمولی معامله کنند.

با وجود این، بازار اتیلن آسیایی ممکن است در ماه دسامبر رشد داشته باشد چراکه مصرف‌کنندگان نهایی معمولاً برای ماه دسامبر و ژانویه موجودی انبارهای اتیلن خود را افزایش می‌دهند تا در صورتی که مذاکرات مربوبط به قراردادهای مدت‌دار به درازا انجامید، دچار کمبود موجودی نشوند.

در آسیای جنوب‌شرقی، در پی انجام تعمیرات واحدهای تولیدی در منطقه، عرضه در بازار نقدی این محصول نیز با رشد همراه بود.

عوامل کاهشی باعث سقوط 20 تا 40 دلاری قیمت‌های اتیلن شدند و قیمت‌ها در روز جمعه به 1،140 دلار در هر تن (CFR آسیای جنوب‌شرقی) و 1،240 دلار در هر تن (CFR چین) رسیدند؛ قیمت CFR چین در پایین‌ترین نرخ خود در دو ماه اخیر قرار گرفت.

در پی تقاضای پایین در بازار چین و عرضه قابل دسترس محموله‌های موعد ماه نوامبر در بازار نقدی، قیمت‌های بوتادین در روز جمعه به پایین‌ترین نرخ خود در 11 هفته‌ی اخیر رسید.

شاخص CFR چین 215 دلار نسبت به هفته گذشته کاهش داشت و در روز جمعه‌ به 1،000 دلار در هر تن رسید. اطلاعات سایت S&P Global Platts نشان می‌دهد آخرین باری که قیمت‌ها از این مقدار نیز پایین‌تر بودند برمی‌گردد به 10 آگوست که معادل 960 دلار در هر تن قیمت‌گذاری شده بودند.

رویکرد به بازار در چین کاهشی بود چراکه شرکت پتروشیمی Sinopec's Qilu در روز 16 اکتبر، یکی از دو خط تولیدی لاستیک استایرن-بوتادین (SBR) خود در شهر زیبو در شرق چین را تعطیل کرده است؛ به گزارش منابع متعدد این تعطیلی ناشی از ناتوانی این واحد در مطابقت با استانداردهای زیست‌محیطی دولت بوده است. این تعطیلی باعث شد حدود 4،000 تا 5،000 بوتادین در بازار داخلی عرضه شود.

متانول، متیل ترت-بوتیل اتر

بازار متانول آسیا همچنان تحت تاثیر عوامل کاهشی است؛ عواملی ازجمله سطح پایین تقاضا در بازار صنایع پایین‌دستی در آستانه‌ی شروع فصل زمستان و جهش احتمالی در عرضه در بازار چین در پی ازسرگیری تولیدات در واحدهای تولیدی متانول شماره‌ی 2، 3 و 4 پروژه‌ی مشترک شرکت‌های سابیک و Ar-Razi عربستان سعودی بعد از تعطیلی غیرمنتظره‌ای که در اوایل سپتامبر داشتند.

 در پی افزایش قیمت‌های بنزین، نرخ متیل ترت-بوتیل اتر در جمعه‌ی گذشته نسبت به روز قبلش 6/50 دلار افزایش داشت و به 547 دلار در هر تن (FOB سنگاپور) رسید. گزارش شده است در بازارهای دیگر، از اواسط سپتامبر تا اوایل ماه اکتبر، حدود 600 هزار تن از آروماتیک‌های مخلوط و ریفورمیت از منطقه‌ی آمستردام-روتردام-آنتورپ به چین منتقل شده است.

پلیمرها

پلی اتیلن سبک خطی آسیایی، با شاخص مذاب 1-2، در پی افزایش تقاضا و کاهش موجودی انبارها، در روز چهارشنبه گذشته نسبت به هفته گذشته 10 دلار افزایش داشت و به 1،190 دلار در هر تن (CFR آسیای شرق دور) رسید.

به گفته تاجران انتظار می‌رود چین از سال 2018 در رابطه با مسئله پسماند پلاستیک قانون ممنوعیت اعمال کند و در نتیجه باعث تقویت تقاضای وارداتی به مواد خام شود.

قیمت‌های داخلی نسبت به هفته گذشته 150 یوان افزایش داشتند و به 9،750 یوان در هر تن (ex-tank) رسیدند.

قیمت‌های داخلی تاثیری روبه‌رشد بر قیمت‌های وارداتی دارند، چراکه موعدهای تحویل محموله‌های داخلی نشانگر این مسئله است که معامله‌کنندگان هنوز محموله‌های داخلی را به وارداتی ترجیح می‌دهند.

ارسال نظر