کد خبر : 40764

شرکت اروپایی؛ برنده مناقصه 20 هزارتن پارازایلین سابیک؛

ثبت بالاترین نرخ برای پارازایلین در آسیا

بازار سابقاً اختلاف 380 تا 400 دلار در هر تنی بین پارازایلین و نفتا را متعلق به گذشته‌ها می‌دانست، اما حالا ما دقیقاً با همان شرایط روبه‌رو شده‌ایم

ثبت بالاترین نرخ برای پارازایلین در آسیا

پتروتحلیل- همزمان با افزایش اختلاف بین شاخص‌های نفتا، بهبود رویکرد به بازار منجر به ثبت بالاترین نرخ برای پارازایلین در آسیا شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، اختلاف بین شاخص CFR نفتای ژاپن و شاخص CFR تایوان/چین، بعد از آنکه به دلیل تعطیلی‌ها در سه‌ماهه‌ی نخست سال، در روز 23 ژانویه‌ به بالاترین میزان خود در 6 ماه اخیر رسید بود، با از سایه خارج شدن برخی فروشندگان پنهان، روند عقب‌نشینی را آغاز کرده است.

این اختلاف در روز 23 ژانویه‌ معادل 388/58دلار در هر تن ارزیابی شد؛ آخرین بار در روز 23 جولای سال 2017 بود بالاتر از این مقدار، یعنی 389/75دلار در هر تن قرار گفته بود.

با برنامه‌ریزی تولیدکنندگان بزرگ کره‌ی جنوبی، اعم از GS Caltex و S-Oil برای انجام تعمیرات در واحدهای تولیدی آروماتیک در پایان ماه فوریه تا اوایل آپریل، این تعطیلی‌ها به معنای کاهش تولید حدوداً 20 محموله است.

همچنین، بازگشت ثبات به بازار صنایع پایین‌دستی ترفتالیک اسید خالص، یعنی بازاری که در آن افزایش سطح تولیدات در واحدهای تولیدی‌ای که اخیراً در جنوب و شرق چین بازگشایی شده‌اند، نقشی اساس در بالا نگه داشتن تقاضا ایفا کرده است.

یک تولیدکننده پارازایلین کره‌ی جنوبی اظهار داشت: « درحالی که قسمتی از این افزایش، با اشاره به روند حرکت قیمت‌های نفت خام در بالای شاخص 70 دلاری توجیه می‌شود، بخش اعظم آن ناشی از چگونگی روند افزایشی صنایع پایین‌دستی است. می‌توان گفت بازار معاملات آتیِ ترفتالیک اسید خالص تقریباً واکنشی به خبر تعطیلی واحدهای تولیدی اسید ترفتالیک خالص از خود نشان نداد و همچنان روند خوبی در پیش گرفته چراکه بخش پلی استر صنایع پایین‌دستی نیز عملکرد نسبتاً خوبی دارد.»

وی افزود: «در کوتاه‌مدت، نقطه ضعفی آن چنانی در مارجین‌های پارازایلین شاهد نخواهیم بود. اینکه چقدر احتمال افزایش دارد، باید صبر کنیم و ببینیم چه می‌شود.» 

عقب‌نشینی جزئی پارازایلین 

اگر چه در روز 23 ژانویه‌ این اختلاف کاهش پیدا کرد و در 26 ژانویه‌ به 382/83دلار در هر تن رسید.

تاجری اظهار داشت: «زمانی که اختلاف به 389/58رسید و بعد از آنکه قیمت‌های پارازایلن در روز 24 ژانویه‌ به 988/33افزایش داشتند، بسیاری از کسانی که تصمیم به فروش گرفتیم هیچ خریداری را در حوالی نرخ 985 تا 990 دلار در هر تن پیدا نکردیم. این مسئله به من گفت که شاید بازار به حداکثر نرخ رسید.»

یکی از خریداران بزرگ در بازار اظهار داشت اگرچه تعطیلی واحدها در ماه مارس یک عامل به شمار می‌رود، اما تعدادی از فروشندگان محافظه‌کار مثل شرکت‌های تجاری واسطه که «بخش زیادی از محموله‌های موعد ماه مارس را در اختیار دارند، منتظرند ببیند بازار تا چه حدی بالاتر خواهد رفت تا بفروشند.»

او اضافه کرد: «آنها هرروز یک محموله را می فروشند، اما منتظر رسیدن یک روند پایدار کاهشی می‌شوند تا همه محموله‌های خود را با هم بفروشند، فقط محض خاطر اینکه نکند بازار روز بعد روندی برعکس در پیش بگیرد. اولین نشانه از کاهش که ظاهر شود، آن‌ها سر و کله‌شان پیدا می‌شود.»

با توجه به قیمت‌های اخیر 975 تا 990 دلار در هر تنی (CFR تایوان/چین)، فرصت آربیتراژ برای محموله‌های ارسالی به آسیا از آمریکا نیز در روز 23 ژانویه‌ به 85/33 دلار در هر تن رسید که تقریباً 25 تا 30 دلار در هر تن بالاتر از نرخ‌های معمول باربری است و این هفته کاملاً خوشایندی برای تاجرانی بود که چنین محموله‌هایی را در اختیار داشتند.

تاجری سنگاپوری اظهار داشت: «در باربری محموله‌ها از آمریکا به چین مشکلاتی وجود داشته است، چراکه محدودیت‌های مربوط به باربری دریایی به این معنا بوده است که تخلیه بار در دالیان امکان پذیر نیست؛ همینطور کشتی‌هایی که بالای 40،000 تن ظرفیت دارند و از آمریکا حرکت می‌کنند حواله‌هایی دارند که با شرایط اکثر بنادر تایوان همخوانی ندارد و در نتیجه باعث می‌شود نانگبو تنها گزینه‌ برای تخلیه محموله‌ها باشد. ولی باز هم تخلیه در این بندر ارزشش را دارد.» 

روند افزایشی اخیر در قیمت‌ها همچنین تاثیر قابل ملاحظه‌ای در مناقصه فروش شرکت سابیک برای 20 هزار تن پارازایلین که در ماه فوریه بارگیری می‌شود داشته است. 

گزارش شده است که این مناقصه در نرخ 955 دلار در هر تن FOB  به یک شرکت تجارتی اروپایی واگذار شده است.

یک تاجر سنگاپوری اظهار داشت: «در این قیمت، و در مقایسه با قیمت‌های کنون در بازار نقدی، خیلی خیلی سخت خواهد شد که آن محصولات را به چین روانه کنند، حتی اگر قسمتی از محموله‌ها را به همراه محموله‌های هندی بفرستند.» 

او افزود: «نرخ‌های فعلی باربری از خاورمیانه به شرق چین حدود 62 دلار در هر تن هستند، برای همین خریدار برای انجام خرید باید قیمت CFR حدوداً 1،015 در هر تن دریافت کند.» 

در خصوص اینکه قیمت‌های پارازایلین می توانند از شاخص 1،000 دلار در هر تن عبور کنند یا خیر؛ اکثریت افراد در بازار این را غیر محتمل می‌دانند؛ یک تاجر چینی اظهار داشت: «بازار سابقاً اختلاف 380 تا 400 دلار در هر تنی بین پارازایلین و نفتا را متعلق به گذشته‌ها می‌دانست، اما حالا ما دقیقاً با همان شرایط روبه‌رو شده‌ایم.»

ارسال نظر