کد خبر : 40639

اختلاف چشمگیر در قیمت‌های بازار شرق؛

احتمال سقوط ارزش تولوئن در بازار جنوب چین

شرکت Sinopec Hainan Refining & Chemical— یکی از خریداران بزرگ در جنوب چین — محموله‌های تولوئن بازار نقدی را خریداری نخواهد کرد، چراکه خطوط تولید بَنزَن و پارازایلین این شرکت به منظور انجام تعمیرات، در روز 18 نوامبر تعطیل شده است و تا ماه ژانویه‌ سال آینده بازگشایی نخواهد شد

احتمال سقوط ارزش تولوئن در بازار جنوب چین

 پتروتحلیل- احتمال دارد قیمت‌های تولوئن جنوب چین در ماه دسامبر، به تاثیر از کاهش تقاضا و افزایش اسپرد بین قیمت‌های بازار شرق به 400 یوان در هر تن (معادل 61 دلار در هر تن)، دچار کاهش شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، اسپرد کنونی قیمت‌های ارزیابی‌شده در 29 نوامبر دوبرابر اختلاف همیشگی 200 یوانی است که هزینه ترابری از شرق به جنوب نیز شامل آن می‌شود.

بر اساس اطلاعات ما، در پایان روز کاری چهارشنبه، قیمت‌های تولوئن در بازار نقدی جنوب چین معادل 5،940 یوان اما قیمت‌های شرق چین معادل 5،540 یوان در هر تن بودند.

قیمت‌های در هر دو بازار از آغاز ماه نوامبر رشد داشته‌اند و روند افزایش قیمت‌های نفت خام در بازارهای جهانی را دنبال کردند، اما سرانجام روندهای متفاوتی را پی گرفتند که نهایتاً به 60 درصد افزایش در اسپرد 250 یوانی مربوط به 6 نوامبر منجر شده است.

اسپرد فعلی بالاترین میزان اختلاف از ماه جولای تاکنون است و احتمالاً در هفته‌های آتی منجر به وارد امدن فشار بر قیمت‌های جنوب چین خواهد شد چراکه تقاضا در منطقه دچار کاهش شده و عرضه نیز افزایش پیدا کرده است.

به گزارش منابع بازار، انتظار می‌رود تولیدکنندگان در حوزه تولید پارچه پالتویی در صنایع پایین‌دستی، در فصل زمستان از تولید خود بکاهند و این مسئله در سطح تقاضا مشکل ایجاد کند.

ضمن اینکه، شرکت Sinopec Hainan Refining & Chemical— یکی از خریداران بزرگ در جنوب چین — محموله‌های تولوئن بازار نقدی را خریداری نخواهد کرد، چراکه خطوط تولید بَنزَن و پارازایلین این شرکت به منظور انجام تعمیرات، در روز 18 نوامبر تعطیل شده است و تا ماه ژانویه‌ سال آینده بازگشایی نخواهد شد.

همچنین، با بهره‌برداری شرکت CNOOC Huizhou Refining and Chemical از فاز دوم تاسیسات تولید آروماتیک خود در استان گوانگدونگ، بازار جنوب چین می‌تواند منتظر محموله‌های جدید تولوئن در ماه دسامبر باشد. این تاسیسات ظرفیت تولید 340 هزار تن تولوئن در سال را دارد.

ارسال نظر