کد خبر : 17141

تبعیت قیمت تولوئن آسیا از بنزن و پارازایلین

tolon

پتروتحلیل- در سال ۲۰۱۵ قیمت تولوئن آسیا بیشتر تابع قیمت های بنزن و پارازایلین خواهد بود. به ویژه پس از راه اندازی واحد جدید TDP کره در جولای ۲۰۱۴ که باید واحد یک میلیونی تنی پارازایلین را تغذیه کند.

به گزارش «پتروتحلیل»، پیش بینی قیمت تولوئن سخت است، اما بین قیمت های بنزن و پارازایلین خواهد بود. نقطه سر به سر در واحدهای TDP اختلاف ۱۵۰ دلاری بین تولوئن با پارازایلین و بنزن است.

با توجه به راه اندازی ظرفیت های جدید پارازایلین و ضعف بازار زنجیره پارازایلین و PTA انتظار می رود نرخ تولید واحدهای پارازایلین کاهش یابد، این مسئله منجر به افزایش عرضه تولوئن در بازار شود. در همین حال در سال ۲۰۱۴ تقاضای چین ۷/۰۷ میلیون تن بود که پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۵ به ۷/۵ میلیون تن در سال برسد. در سال گذشته واردات تولوئن چین در حدود ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزارتن بوده است. ۴۰ درصد بازار مصرف تولوئن چین به مصارف حلال و بنزین اختصاص دارد.

با توجه به افزایش تعرفه واردات مخلوط زایلین ها از ۳ به ۷ درصد در سال ۲۰۱۵ انتظار می رود مصرف تولوئن در بخش بنزین چین افزایش یابد.

از سوی دیگر با توجه به آمار اقتصاد کلان نمی توان رشد مصرفی برای بخش حلال ها در آسیای جنوب شرقی و هند متصور شد. کره جنوبی که بزرگترین صادرکننده آسیا بود از ماه ژوئن ۲۰۱۴ به واردکننده خالص تبدیل شده است، اما هنوز در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزارتن صادرات سالانه دارد.

ارسال نظر