کد خبر : 40775

آیا عوامل افزایشی در بازار چین، تقاضای پایین پی وی سی را تحت‌الشعاع خود قرار می دهد؟

انتظار می‌رود بازار واردات در روزهای آتی همچنان پررونق بماند. اما درخصوص بازار داخلی، دورنمای قیمت‌ها در آینده کوتاه‌مدت مبهم است

آیا عوامل افزایشی در بازار چین، تقاضای پایین پی وی سی را تحت‌الشعاع خود قرار می دهد؟

پتروتحلیل- رویکرد به بازار وارداتی پی وی سی در چین برای یک هفته‌ی دیگر نیز مناسب بود اما قیمت‌های داخلی روندی ثابت تا اندکی کاهشی را از هفته‌ی گذشته پیگیری کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت‌های پی وی سی گرید k67 وارداتی در نرخ 1150 تا 1160 دلار در هر تن (CIF چین، نقد) ثابت بود. عرضه در بازار آسیا کماکان محدود باقی ماند و انتظار می‌رود سهمیه تخصیصی از آمریکا نیز در روزهای آتی و به تاثیر از شرایط نامناسب جوی کاهش یابد. روند افزایشی در بازار انرژی، تقاضای بالا در هند و همچنین تعطیلی واحدهای وینیل کلراید نیز موجب شد بازار روند افزایشی کنونی خود را حفظ کند.

قیمت‌های بازار داخلی برای پی وی سی اتیلن پایه برای سومین هفته پیاپی بدون تغییر باقی ماند و قیمت‌های پی وی سی استیلن پایه نیز 0 (بدون تغییر) تا 8 دلار در هر تن نسبت به هفته گذشته کاهش داشت. پی وی سی در بازار معاملات آتی بورس کالای دالیان از 24 ژانویه‌ به صورت هفتگی 13 دلار در هر تن افزایش داشته است. روند کنونی بازار عمدتاً به تقاضای ضعیف در هفته‌های گذشته، پیش از تعطیلات سال نو، نسبت داده شده اما قیمت‌های استیلن به تاثیر از بررسی‌های زیست‌محیطی سختگیرانه‌ی فعلی همچنان بالا ماند. تاجری اظهار داشت: «بازار این روزها راکد است چراکه تاجران به‌نظر تمایلی به تجدید ذخایر انبارهای خود ندارند. هزینه‌ها بالا می‌مانند اما ما انتظار داریم عرضه در طول تعطیلات افزایش یابد. با توجه به این مسئله که تقاضا در دیگر بازارهای پی وی سی آسیا غیر از چین پررونق است، عقیده داریم بازار پی وی سی در کل روندی چندگانه دارد.»

انتظار می‌رود بازار واردات در روزهای آتی همچنان پررونق بماند. اما درخصوص بازار داخلی، دورنمای قیمت‌ها در آینده کوتاه‌مدت مبهم است. برخی معامله‌کنندگان باور دارند که فعالیت نه چندان رضایتبخش تاجران برای تجدید ذخایر انبارها در روزهای پیش از تعطیلات ممکن است به تغییر در روند قیمت‌ها منجر شود، اما دیگران عقیده دارند که به احتمال زیاد هزینه‌های بالا و همچنین افزایش نرخ‌ها در بازار معاملات آتی بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

مهم‌ترین نکات

•  قیمت پی وی سی وارداتی هنوز بالاست

•  محدودیت در عرضه و تقاضای مناسب در هند از این روند افزایشی حمایت می‌کنند

•  تعطیلی واحدهای تولیدی وینیل کلراید روند افزایشی را تشدید می‌کند

•  افزایش نرخ پی وی سی در بازار معاملات آتی 

•  اما، نرخ‌ها در بازار داخلی به تاثیر از ضعف تقاضا روندی ثابت تا کاهشی داشتند 

•  گرید k67 وارداتی (دلار در هر تن): 900 تا 920 CIF

ارسال نظر