کد خبر : 40722

چشم‌انداز بازار پلی اتیلن در سال 2018؛

سرانه مصرف پلی‌اتیلن در آسیا افزایش می یابد/ پایداری تولید کارخانه های جدید پلی اتیلن هند

انتظار می‌رود با توجه به اعمال قانون منع استفاده از پلاستیک بازیافتی از ابتدای سال جدید، تقاضای پلی‌اتلین در چین به رغم ملاحظات محیط‌زیستی همچنان بالا باشد

سرانه مصرف پلی‌اتیلن در آسیا افزایش می یابد/ پایداری تولید کارخانه های جدید پلی اتیلن هند

پتروتحلیل- افزایش عرضه پلی‌اتیلن تا بیش از 3 میلیون تن از یک سو و ضعف اقتصاد در مقیاس کلان از سوی دیگر موجب تضعیف بازار آسیا و تغییر روند مبادلات جهانی این کالا در نیمۀ نخست سال جدید میلادی خواهد شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، به نقل از تجارت صنعت خلیج فارس، چین در سه ماهۀ اول 2018 حدودا یک میلیون تن ظرفیت جدید پلی‌اتیلن را وارد عملیات خواهد کرد. علاوه بر این، در نقاط دیگری از آسیا و آمریکا نیز ظرفیت‌های جدیدی وارد مدار خواهند شد که مجموع ظرفیت جدید را به بیش از 3 میلیون تن در سال می‌رساند؛ هرچند این کارخانه‌های جدید در سال اول عملیاتی شدن با تمام ظرفیت تولید نخواهند داشت. از آنجا که امکان صادرات پلی‌اتلین به اروپا وجود ندارد، آسیا و آمریکای جنوبی به عنوان دو بازار هدف برای واردات 2 میلیون تن ظرفیت جدید این محصول از ایالات متحده در نظر گرفته شده‌اند؛ اما با وجود ظرفیت‌های جدید پلی‌اتیلن در چین، انتظرا می‌رود واردات چین از آمریکا کاهش یابد.

هند نیز در سال جدید میلادی، با پایداری تولید کارخانه‌های جدید پلی‌اتلین خود که در سال قبل وارد مدار شدند، به خودکفایی خواهد رسید.

در سال قبل، حدود 40% کارخانه‌های تولید کننده در پایین‌دست به دلیل سیاست‌های محیط زیستی دولت چین موقتاً تعطیل شدند. با این حال، انتظار می‌رود با توجه به اعمال قانون منع استفاده از پلاستیک بازیافتی از ابتدای سال جدید، تقاضای پلی‌اتلین در چین به رغم ملاحظات محیط‌زیستی همچنان بالا باشد. تقاضای چین برای گریدهای رایج پلی‌اتیلن توسط کارخانه‌های جدید کشورهای ایران و هند و کارخانه‌های تولیدی داخلی تأمین خواهد شد.

داده‌ها نشان می‌دهد در سال جدید، سرانۀ مصرف پلی‌اتیلن در آسیا افزایش خواهد یافت. به طور معمول، نرخ رشد تقاضا در تناظر مستقیم با نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشورها است؛ هرچند در کشورهای در حال توسعه همچون چین و هند، تقاضا سریعتر از تولید ناخالص ملی افزایش می‌یابد. قسمت عمدۀ این افزایش تقاضا مربط به مصرف پلی‌اتیلن در صنایع خودروسازی و ساختمان است.

از آنجا که بیشتر تولیدکننده‌های خاورمیانه شروع به فروش قسمت اعظم محصولات خود در خاورمیانه کرده‌اند، روند مبادلات پلی‌اتیلن در حال تغییر است. به طریق مشابه، اعضای مجمع کشورهای عضو جنوب شرق آسیا نیز با در نظر گرفتن توافقنامۀ تجارت آزاد در منطقه، سعی بر تأمین تقاضای خود از دیگر کشورهای عضو این مجمع خواهند داشت. همچنین انتظار می‌رود با توجه به خودکفایی هند در تولید پلی‌اتیلن، صادرات این کشور به چین در سال جدید میلادی افزایش یابد.

در سال جدید میلادی، سیاست‌های دولت چین باعث جابه‌جایی تولیدکنندگان پلی‌اتیلن از نواحی شرقی این کشور به نواحی مرکزی و حتی کشورهای همجوار خواهد شد؛ گفته می‌شود علت اصلی این جابه‌جایی، بهره‌گیری از نیروی کار ارزان قیمت در نواحی مرکزی و دیگر کشورهای منطقه است. کالاها و محصولات در این نواحی و کشورها تولید خواهند شد و سپس مجددا به چین بازگردانده خواهند شد تا در بازار داخلی چین به مصرف برسند.

ارسال نظر