کد خبر : 40673

سیاست دولت چین برای قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی در سال 2018

اما انتظار دارم قیمت‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن در مدت زمان باقی مانده از سال و در طول ماه‌های ابتدایی سال 2018، ثابت و یا با اندکی کاهش همراه باشد

سیاست دولت چین برای قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی در سال 2018

پتروتحلیل- هزینه‌های خوراک نفتا روندی افزایشی پیدا کرده‌اند، که البته در نتیجه‌ی افزایش قیمت‌های نفت خام ایجاد شده است. 

به گزارش «پتروتحلیل»، تا این موقع از سال، قیمت نفتا برای واحدهای کراکینگ‌با‌بخار آسیایی به میزان 479 دلار در هر تن (CFR چین) رسیده است. اما پیش بینی ما برای نوامبر سال 2017 تا مارس 2018، 541 دلار در هر تن (CFR چین) است.

با توجه به ریسک‌های جغرافیایی‌سیاسی‌ای که ممکن است باعث افزایش هرچه بیشتر قیمت‌های نفت، از آن مقداری که پیش بینی کرده‌ایم بشود، شاید این پیش بینی بیش از اندازه دست پایین و محتاطانه باشد.

معامله‌کنندگان بازار پلی پروپیلن و پلی اتیلن چین قطعاً این ریسک‌ها را می‌دانند. مگر اینکه به کره مریخ رفته باشید تا از خبرهای اخیر بازارهای نفت خام به دور مانده باشید.

اما انتظار دارم قیمت‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن در مدت زمان باقی مانده از سال و در طول ماه‌های ابتدایی سال 2018، ثابت و یا با اندکی کاهش همراه باشد. 

درست است، تقاضا در چین همیشه در این موقع از سال ضعیف‌تر است و در بخش داخلی پلی پروپیلن، در چند ماه آتی ظرفیت‌های جدید به میزان عرضه اضافه خواهد شد.

با این حال، این‌ها خطرات افزایش بیشتر نفت خام است و من، در صورتی که شرایط عادی می‌بودند، افزایش قیمت‌های پلی اولفین‌ها را در چند ماه آینده پیش بینی‌ می‌کردم. اما حالا چه؟

تعیین روند قیمت‌گذاری به تاثیر از سیاست دولت چین

اغلب به اشتباه تصور می‌شود که سردرآوردن از سیاست دولت چین تنها برای کسانی کاربرد دارد که برنامه‌ریزی استراتژیک بلندمدت دارند، افرادی که بالای ابرها نشسته‌اند و در خصوص آینده چین در ده سال آینده، و نه چند ماه آینده، تفکر و تامل می‌کنند.

اما سیاست دولت درواقع اغلب موجب شکل‌دهی به روند قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی و پلیمری در چین شده است. رشد فوق‌العاده واردات در سال 2009 و وضعیت قیمت‌های بسیاری از محصولات و پس از آن هم آغاز برنامه‌ی بزرگ محرک اقتصادی چین را در نظر بگیرید.

امروز هم به مثابه مثالی از جهت‌دهی سیاست دولت به وضعیت قیمت‌گذاری‌ها است. سه دلیل آن هم در اینجا آورده شده است، من حداقل فعلا پیش بینی می‌کنم روندی ثابت تا کاهشی در قیمت‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن در چند ماه آتی برقرار باشد:

  1. رشد حجم پول در ماه اکتبر در واقع کمترین میزان رشد از ژانویه سال 1996 تاکنون بود. رشد میزان وام‌های جدید نیز از آنچه اکثر تحلیلگران پیش بینی‌ کرده بودند نیز کمتر بود. به نظر این مسئله از سطح کاهش معمولی در میزان وام‌دهی‌ها که اغلب در اواخر سال شاهد آن هستیم، فراتر است. و همانطور که نمودار بالا نشان می‌دهد، رشد در بانکداری سایه که پرخطر و ریسکی است، چند ماه گذشته دچار کاهش شدید شد.
  2. تفکر غالب در مطبوعات دولتی چین به محدودیت‌های اعتباری بیشتر در سال 2018 اشاره دارد و مقاله‌های بسیاری درباره اقدامات عملی جدید پیشنهادی برای روبه‌رو شدن با ریسک‌های مالی هستند.
  3. در قالب بخشی از کمپین دولتی برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی در 28 شهر شمالی چین در طول فصل زمستان، موقتاً تبدیل‌کنندگان پلاستیک را تعطیل کرده‌اند. تبدیل‌کنندگان کوچک پلاستیک بیشترین تاثیر را دیده‌اند چراکه آن‌ها در مسئله محدود کردن آلاینده‌های خود، در مقایسه با رقبای بزرگ‌ترشان، دردسرهای بیشتری دارند.

اهمیت بیشتر سیاست‌های دولت در سال 2018

پیش بینی می‌شود سیاست دولت چین در مدت زمان باقی مانده از سال جاری و نیز در سال 2018، نقشی به مراتب بزرگ‌تر در شکل‌دهی به بازارها داشته باشد.

حالا که شی جین‌پینگ، همانطور که قبلاً پیش بینی‌اش را کردم، به دنبال برگزاری نوزدهمین کنگره‌ی ملی حزب کومونیست در ماه گذشته، توانسته جایگاه سیاسی خود را تثبیت کند، حالا او و همکاران اصلاحگرش احتمالاً اصلاحات اقتصادی را از طریق کاهش بدهی‌ها (اهرم‌زدایی) جلو می‌اندازند.

هدف دیگر اصلاحات پاک‌سازی محیط زیست است. حالا که جین‌پینگ موضع خود را استحکام بخشیده است، باز هم باید انتظار اقداماتی را داشت که به آلودگی هوا، آب و خاک در سال 2018 مربوط می‌شوند.

سوال بسیار مهم این است: کاهشی دیگر در اعتبارات بانکی تا چه اندازه‌ی موجب کاهش رشد مصرف محصولات پتروشیمی در چین خواهد شد؟

باید از منظر بین‌المللی به این مسئله نگاه کنید. کنار گذاشتن محرک‌ها توسط چین بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت، چراکه نقش چین در میزان رشد جهانی بسیار حائز اهمیت است. البته این مسئله درعوض روی مصرف جهانی محصولات پتروشیمی نیز تاثیرگذار است.

تاثیری که یک طرح زیست‌محیطی سفت و سخت بر هر زنجیره پتروشیمی می‌گذارد از دیگری متمایز است و به این بستگی دارد که تعطیلی واحدها و ظرفیت‌های تولید این واحدها در صنایع بالادستی بیشتر باشد یا در صنایع پایین‌دستی.

همانطور که گفتم، الآن به دلیل تعطیلی تبدیل‌کنندگان پلاستیک صنایع پایین‌دستی، تاثیری منفی بر روند قیمت‌گذاری پلی اولفین‌ها ایجاد شده است. اما در مورد استیک اسید خلاف این مسئله اتفاق افتاده است؛ یعنی جایی که تعطیلی واحدهای متانول و کربن مونوکسید باعث کاهش عرضه خوراک شده و تولیدکنندگان استیک اسید را مجبور کرده تا سطح تولید خود را کاهش دهند.

پاسخ سوال بسیار مهم

احتمالا جواب شما به آن سوال بسیار مهم من این است: «اگر اصلا بتواند تاثیرگذار باشد، این تاثیر چندان نخواهد بود.» دلیل آن هم این است که علی‌رغم محدودیت‌های قبلی در اعتبارات، رشد مصرف محصولات پتروشیمی چین همچنان بر خلاف انتظار در حال افزایش است. در حوزه پلیمر، این امر عمدتاً به دلیل رشد چشمگیر تقاضا به بسته‌بندی برای خریدهای ازراه‌دور اینترنتی بوده است.

اما همانطور که گفتم، جین‌پینگ و حامیانش حالا به دنبال کنگره ملی در جایگاه بالاتری قرار دارند و بنابراین می‌توانند بدون هر گونه معطلی ایجادشده از سوی پوپولیست‌های چین، اصلاحات خود را به پیش ببرند.

مقامات ارشد دولتی نیز به این مسئله اشاره دارند که میزان نابرابری‌های مالی در چین احتمالاً از آنچه بسیاری از مردم می‌پندارند بیشتر است.  

 

ارسال نظر