کد خبر : 40671

رکود در بازار پایان سال پلی اتیلن ترکیه

بازه قیمت‌های وارداتی خاورمیانه عمدتاً نسبت به هفته گذشته ثبات داشتند، قیمت‌های پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی ماه دسامبر نیز روندی ثابت تا کاهشی داشتند اما پلی اتیلن سنگین افزایش داشت

رکود در بازار پایان سال پلی اتیلن ترکیه

پتروتحلیل- رکود در بازار پایان سال پلی اتیلن ترکیه باعث خنثی‌سازی تاثیر ناشی از محدودیت در عرضه‌ی این محصول شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در ترکیه، شرایط بازار پلی اتیلن تغییر چندانی به خود ندید؛ چراکه اکثر معامله‌کنندگان تصمیم گرفتند با توجه به برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت پلاستیک اوراسیا در استانبول که ششم تا نهم دسامبر برگزار شد، از بازار کناره‌گیری کنند و روند قیمت‌ها را زیر نظر بگیرند. تاجران قیمت‌های خود را افزایش دادند، برخی تصمیم گرفتند با توجه به محدودیت‌ها در عرضه، قیمت‌های گریدهای تزریقی، بادی و پایپ پلی اتیلن سنگین را افزایش دادند. با وجود این، با توجه به پایان سال و بی‌ثباتی نرخ برابری ارز، خریداران نسبت به تهییه مایحتاج خود عجله نمی‌کنند.

بازه قیمت‌های وارداتی خاورمیانه عمدتاً نسبت به هفته گذشته ثبات داشتند، قیمت‌های پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی ماه دسامبر نیز روندی ثابت تا کاهشی داشتند اما پلی اتیلن سنگین افزایش داشت. قیمت‌ها برای پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم معادل 1210 تا 1220 دلار در هر تن، برای پلی اتیلن سبک خطی معادل 1130 تا 1150 دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم معادل 1140 تا 1170 دلار در هر تن (همگی CIF ترکیه، مشمول 6/5 درصد عوارض، نقد) گزارش شدند. یکی از منابع این منطقه نیز کماکان قادر نیست محموله‌های پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین خود را روانه بازار کند و این امر برای دیگر عرضه‌کنندگان سودمند بوده است.

قیمت‌های ارائه شده از ایران برای پلی اتیلن سبک به 1230 تا 1240 دلار در هر تن، برای پلی اتیلن سبک خطی به 1150 تا 1170 دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم به 1160 تا 1190 دلار در هر تن (همگی CPT ترکیه، مشمول 5/6 درصد عوارض) رسیدند. قیمت‌های پلی اتیلن هندی برای گرید پلی اتیلن سبک با 50 دلار افزایش همراه بود و به 1250 دلار در هر تن رسید و همچنین پلی اتیلن سبک خطی 20 تا 30 دلار افزایش یافت و به 1170 تا 1180 دلار در هر تن رسید (هر دو CIF، مشمول 3 درصد عوارض) که کماکان به بازه‌ی پایین قیمت‌ها نزدیک است.

قیمت محموله های مصری معاف از عوارض روندی ثابت تا اندکی افزایشی داشتند و برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم به 1240 تا 1250 دلار در هر تن، برای پلی اتیلن سنگین گرید پایپ (100) به 1350 دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سبک خطی به 1260 دلار در هر تن (همگی FCA، نقد) رسیدند.

بازه قیمت‌های داخلی برای پلی اتیلن سبک 1570 تا 1640 دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن سنگین گرید فیلم و گریدِ قالب بادی 1450 تا 1520 دلار در هر تن (با شرایط ex-warehouse، نقد و شامل مالیات بر ارزش افزوده) بودند.

به نظر دورنمای کوتاه‌مدت قیمت‌ها کمابیش ثبات داشته باشد. تقاضا از جانب مصرف کنندگان همچنان بسیار پایین است و تبدیل‌کنندگان درگیر تعطیلی‌های اواخر سال هستند، اما عرضه پلی اتیلن چندان مناسب نیست و افزایش نرخ قراردادهای اتیلن راه را برای افزایش‌های مختصر در قیمت‌های اروپا هموار کرده است. با این حال، خریداران می‌گویند: «فروشندگان در زمان برگزاری نمایشگاه قیمت‌های بالاتری را اعلام می‌کنند، اما این مسئله که بازار پلی اتیلن چین رشدی نمی‌کند ممکن است باعث شود هر گونه تلاش برای افزایش قیمت در بازار ترکیه و در آخرین ماه سال جاری با محدودیت همراه باشد.»

ارسال نظر