کد خبر : 40212

معاملات بازار خاورمیانه در ۲۶ ژوئیه؛

فروش 2 میلیون بشکه نفت خام بصره توسط SOMO در 2 ماه اخیر

SOMO در ماه گذشته ۲ میلیون بشکه از هر کدام از نفت خام های سبک و سنگین بصره جهت بارگیری در ماه اوت به مقصد آسیا و اقیانوسیه را از طریق مزایده در DME فروخت

فروش 2 میلیون بشکه نفت خام بصره توسط SOMO در 2 ماه اخیر

پتروتحلیل-  طی معاملات روز ۲۶ ژوئیه شرکت SOMO یک محموله از نفت خام سنگین بصره جهت بارگیری در ماه سپتامبر به مقصد آسیا- اقیانوسیه را در DME به فروش رسانید. فروش این محموله ۲ میلیون بشکه ای توسط SOMO در قالب مزایده و با حق مرغوبیت ۱/۳۷ دلار به ازاء هر بشکه نسبت به OSP انجام پذیرفت.

این شرکت در ماه گذشته ۲ میلیون بشکه از هر کدام از نفت خام های سبک و سنگین بصره جهت بارگیری در ماه اوت به مقصد آسیا و اقیانوسیه را از طریق مزایده در DME فروخت. محموله های نفت خام سبک و سنگین بصره در معاملات ماه گذشته به ترتیب با حق مرغوبیت ۰/۲۲ و ۱/۱۸ دلار به ازاء هر بشکه نسبت به OSP به فروش رفت.

نفت خام سنگین بصره جهت بارگیری در ماه اوت به مقصد شرق، قبل از کاهش ارزش حق مرغوبیت به کمتر از حدود ۱ دلار به ازاء هر بشکه در محدوده حق مرغوبیت ۱/۲۰ دلار به ازاء هر بشکه نسبت به OSP مورد معامله قرار گرفت. تصمیم SOMO برای بالا بردن OSP ماه اوت برای نفت خام سنگین بصره ( با توجه به جذابیت قیمت نفت خام Maya به دلیل کاهش فاصله قیمتی Brent- Dubai) ، موجب متمایل شدن خریداران سنتی نفت خام بصره به نفت خام Maya گردید.

پالایشگر دولتی Ceypetco سه مناقصه خرید ۷۰۰ هزار بشکه از نفت خام ترش و سبک موربان را به به شرکت Enoc واگذار کرد. یکی از مناقصه ها جهت تحویل طی ۱۴-۱۰ سپتامبر با حق مرغوبیت ۱/۱۱ دلار به ازاء هر بشکه نسبت به قیمت فروش رسمی Adnoc واگذار گردید. مناقصه دیگر با حق مرغوبیت ۱/۱۷ دلار نسبت به OSP جهت تحویل طی ۲۸ سپتامبر تا ۲ اکتبر واگذار شد و واگذاری مناقصه آخر با حق مرغوبیت ۱/۲۵ دلار به ازاء هر بشکه برای تحویل طی ۲۰-۱۶ اکتبر به Enoc انجام پذیرفت. واگذاری هر سه مناقصه با شرایط تحویل DES انجام شد و در ۱۹ ژوئیه پایان یافت. شرکت Ceypetco در اوایل ماه جاری نیز یک مناقصه خرید ۷۰۰ هزار بشکه ای از نفت خام موربان جهت تحویل طی ۲۷-۲۳ اوت با حق مرغوبیت ۱/۳۹ دلار به ازاء هر بشکه نسبت به OSP را به شرکت ژاپنی Itochu واگذار کرد.

دولت دوبی OSP نفت خام خود برای تحویل در ماه اکتبر را با حق مرغوبیت ۵ سنت به ازاء هر بشکه نسبت به میانگین ماهیانه قیمت های تسویه شده روزانه برای ماه اوت در معاملات DME تعیین نمود. این فرمول قیمتی ۱۰ سنت بالاتر از ماه قبل بود. EFS برنت- دبی برای ماه سپتامبر ۱/۰۵ دلار به ازاء هر بشکه بود که در مقایسه با EFS دوره قبل که ۸۹ سنت به ازاء هر بشکه بود کاهش یافته است. EFS ماه اکتبر نیز ۹۹ سنت به ازاء هر بشکه بود که در مقایسه با دوره قبل که ۸۷ سنت به ازاء هر بشکه بود افزایش یافته است.

 

ارسال نظر