کد خبر : 40202

مانع اصلی بر سر راه افزایش قیمت نفت

عربستان متعهد به کاهش صادرات نفت خام خود در ماه اوت و قرار دادن سطح صادرات آن در میزان ۶/۶ میلیون بشکه در روز شد که این میزان حدود یک میلیون بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می دهد

مانع اصلی بر سر راه افزایش قیمت نفت

پتروتحلیل- تعهد عربستان مبنی بر کاهش میزان صادرات نفت خود در ماه اوت به همراه پذیرش طرح اخیر اعضای اوپک توسط نیجریه، موجبات تقویت قیمت نفت در معاملات بین المللی در اولین روز کاری هفته جاری را فراهم کرد.

اما همچنان سطح بالای تولید نفت آمریکا میزان رشد قیمت را در بازار محدود کرده، به طوری که این امر مانع از تغییر شیفت کانال قیمت از ۴۰ به ۵۰ دلار در هر بشکه شده است. در نتیجه، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در روز دوشنبه ۵۴ سنت (۱/۱درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۸/۶۰ دلار تسویه شد. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه سپتامبر ۵۷ سنت (۱/۳درصد) بیشتر شده و به بشکه ای ۴۶/۳۴ دلار رسید.

بعد از انتشار اخباری در خصوص پیش بینی رشد عرضه نفت اوپک در روزجمعه، تمرکز بازار نفت بر روی درصد اجرای تعهدات تولیدکنندگان بزرگ و تصمیمات آنها در جلسه ای که در روز دوشنبه در روسیه برگزار شد، معطوف شد. در این راستا، عربستان متعهد به کاهش صادرات نفت خام خود در ماه اوت و قرار دادن سطح صادرات آن در میزان ۶/۶ میلیون بشکه در روز شد که این میزان حدود یک میلیون بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می دهد.

البته برخی کارشناسان این اقدام عربستان را در جهت تأمین رشد تقاضای این کشور در بخش سرمایش آن می دانند. همچنین، وزیر نفت نیجریه نیز طرح اخیر اعضای اوپک را در صورت قرار گرفتن تولید نفت این کشور در سطح ۱/۸ میلیون بشکه در روز پذیرفت. میزان تولید نفت این کشور در حال حاضر در سطح ۱/۷ میلیون بشکه در روز قرار دارد. این در صورتی است که تداوم افزایش تولید نفت لیبی تا سطح ۱/۲۵ میلیون بشکه در روز، در جلسه مذکور مورد تایید اعضای حاضر قرار گرفت. شایان ذکر است که کشورهای نیجریه و لیبی به دلیل ایجاد اختلال در عرضه نفت در سال گذشته، از اجرای طرح کاهش حجم تولید نفت اعضای اوپک معاف گردیده بودند. در مجموع، مسائل فوق فضای روانی بازار را مثبت نموده و به تبع آن قیمت نیز در این روز تقویت شد.

در این میان، بعضی از تحلیل گران سطوح پایین قیمت نفت و به تبع آن افت درآمدهای نفتی اعضای اوپک و همچنین نیاز مبرم آنها به منابع مالی را عاملی برای عدم تحقق کامل تعهد برخی از این تولیدکنندگان می دانند.

این در حالی است که عدم اطمینان بازار نسبت به وضعیت تولید نفت آمریکا، مانع اصلی برای سرعت افزایش قیمت در شرایط حاضر است. در این ارتباط، تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا در آخرین گزارش موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز به ۷۶۴ واحد در مقایسه با ۳۷۱ واحد در مدت مشابه سال قبل رسیده است. تحلیل گران شرکت خدمات انرژی Halliburton پیش بینی کردند تعداد دکل های فوق در اواخر سال جاری به بیش از ۱۰۰۰ واحد افزایش یابد.

ارسال نظر