کد خبر : 40206

دستاوردهای جلسه تولیدکنندگان بزرگ نفتی

دستاوردهای جلسه اخیر تولیدکنندگان بزرگ شامل کاهش صادرات نفت خام عربستان در ماه آینده و پایبندی نیجریه به طرح کاهش حجم تولید نفت اعضای اوپک، واکنش مثبت بازار را برای قیمت نفت به دنبال داشته و قیمت را در این روز در سطح بالایی طی هفت هفته قبل قرار داده است

دستاوردهای جلسه تولیدکنندگان بزرگ نفتی

پتروتحلیل- تصمیمات تولیدکنندگان بزرگ در جلسه روز دوشنبه نظیر کاهش صادرات نفت خام عربستان در ماه آینده همچنان فضای بازار را نسبت به تقویت قیمت مثبت نگه داشته، به طوری که قیمت نفت در معاملات بین المللی روز سه شنبه به روند صعودی خود ادامه داد.

البته احتمال افت موجودی نفت آمریکا در گزارش هفتگی EIA در رشد قیمت موثر واقع گردید. در نتیجه، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در این روز ۱/۶۰دلار (۳/۳ درصد) بیشتر شده و در سطح بشکه ای ۵۰/۲۰ دلار قرار گرفت. بدین ترتتیب قیمت مجدداً از کانال ۴۰ به ۵۰ دلار در هر بشکه تغییر جهت داد. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه سپتامبر ۱/۵۵ دلار (۳/۳ درصد) افزایش یافته و به بشکه ای ۴۷/۸۹ دلار رسید.

دستاوردهای جلسه اخیر تولیدکنندگان بزرگ شامل کاهش صادرات نفت خام عربستان در ماه آینده و پایبندی نیجریه به طرح کاهش حجم تولید نفت اعضای اوپک، واکنش مثبت بازار را برای قیمت نفت به دنبال داشته و قیمت را در این روز در سطح بالایی طی هفت هفته قبل قرار داده است.

البته اختلال در عرضه نفت نیجریه به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز به دلیل نشتی در خط لوله Trans Niger در ۲۱ ماه ژوئیه نیز به تداوم فضای مثبت بازار کمک شایانی نمود. وزیر نفت روسیه اعلام کرد که در صورت اجرای کامل تعهدات اعضای اوپک میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز دیگر از بازار نفت خارج خواهد شد. اوپک از موفقیت نسبی طرح خود مبنی بر کاهش ۹۰ میلیون بشکه از موجودی نفت کشورهای صنعتی در نیمه نخست سال جاری خبر داد که البته این مقدار همچنان ۲۵۰ میلیون بشکه بالاتر از متوسط پنج سال گذشته است. لذا معامله گران در حال رصد اقدامات این تولیدکنندگان به منظور بررسی میزان تحقق تعهدات آنها می باشند تا برنامه های خود را بر اساس آن تعدیل کنند.

در این میان، علائمی مبنی بر بهبود تقاضای جهانی نفت مشاهده می شود که این امر نیز در روند رو به رشد قیمت موثر بوده است. در این ارتباط، شرکت Sinopec اعلام کرد که واردات نفت خام چین در سال جاری رشد داشته و میزان آن در سطح هشت میلیون بشکه در روز قرار خواهد گرفت. همچنین، آژانس بین المللی انرژی (IEA) از رشد مصرف نفت در سه ماهه سوم به میزان ۱/۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با رشد یک میلیون بشکه در روز در ابتدای سال جاری خبر داد.

به علاوه، انجمن نفت آمریکا (API) گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت ذخیره سازی تجاری این کشور را منتشر ساخت. این گزارش نشان می دهد که میزان موجودی نفت خام آن در هفته منتهی به ۲۱ ژوئیه حدود ۱۰/۲ میلیون بشکه کمتر شده است.

این در صورتی است که میزان ذخیره سازی بنزین در این هفته ۱/۹ میلیون بشکه افزایش داشته، در حالی که موجودی فرآورده های میان تقطیر حدود ۱۱۱ هزار بشکه کاهش یافته است. البته تحلیل گران S&P Global Platts افت ذخیره سازی نفت خام این کشور را حدود ۲/۵ میلیون بشکه برآورد کردند. در مجموع، افت موجودی نفت آمریکا در شرایط کنونی بازار که از مازاد عرضه رنج می برد، باعث تعدیل نگرانی ها خواهد شد.

ارسال نظر