کد خبر : 40193

نگرانی ها درباره مازاد عرضه نفت

نتشار اخباری مبنی بر پیش بینی افزایش تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه از سوی برخی منابع به میزان ۱۴۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ماه ژوئن، شدیداً فضای روانی بازار را در روز جمعه تحت تأثیر خود قرار داد

نگرانی ها درباره مازاد عرضه نفت

پتروتحلیل- پیش بینی رشد عرضه نفت اعضای اوپک، علی رغم تعهدات آنها مبنی بر کاهش حجم تولید، موجبات افت شدید قیمت نفت در معاملات بین المللی آخرین روزکاری هفته قبل را فراهم کرد. به طوری که حتی کاهش تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا نیز نتوانست مانع از ورود قیمت به محدوده نزولی آن شود.

در نتیجه، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در روز جمعه با ۱/۲۴ دلار (۲/۵درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۸/۰۶ دلار تسویه شد. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه سپتامبر ۱/۱۵ دلار (۲/۵ درصد) کمتر شده و به بشکه ای ۴۵/۷۷ دلار رسید. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه سپتامبر در میزان ۲/۲۹ دلار در هر بشکه قرار گرفت.

انتشار اخباری مبنی بر پیش بینی افزایش تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه از سوی برخی منابع به میزان ۱۴۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ماه ژوئن، شدیداً فضای روانی بازار را در روز جمعه تحت تأثیر خود قرار داد. رشد عرضه نفت مذکور عمدتاً مربوط به کشورهای عربستان، امارات متحده عربی و نیجریه بوده است. بدین ترتیب، در صورت تحقق پیش بینی فوق سطح تولید نفت اوپک به بیش از ۳۳ میلیون بشکه در روز در ماه ژوئیه خواهد رسید.

شایان ذکر است که میزان عرضه نفت این سازمان در دو ماه قبل تحت تأثیر روند صعودی تولید نیجریه و لیبی افزایش یافته بود. این در حالی است که در اوایل هفته قبل برخی منابع از کاهش صادرات نفت عربستان به میزان یک میلیون بشکه در روز طی ماه ژوئیه خبر داده بودند که این مسئله تا حدودی انتظارات بازار را در راستای تعدیل فزونی عرضه نفت شکل داده بود.

اعضای اوپک در روز دوشنبه با برخی از تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان در سن پترزبورگ به منظور بررسی میزان اجرای تعهدات کاهش حجم عرضه نفت و همچنین ارائه راهکار برای کاهش سطح موجودی جهانی نفت در روز دوشنبه با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

البته موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز گزارش هفتگی خود در مورد تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا را در روز جمعه منتشر کرد که در آن نشان می داد تعداد دکل های مذکور یک واحد کاهش یافته و به ۷۶۴ واحد رسیده است. در این راستا، برخی تحلیل گران نرخ رشد ماهانه تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا را در فاصله زمانی ماه ژوئن سال قبل تا ماه مه سال جاری بین پنج تا ۱۰ درصد در هر ماه اعلام کردند. به نظر می رسد سطوح پایین قیمت در شرایط کنونی بازار توانسته تا حدودی سرعت رشد عرضه نفت شیل را کند کرده و در پاره ای از موارد باعث کاهش تعداد دکل های فوق شده است. با این وجود، این مسئله نیز قادر به تعدیل فضای منفی بازار نسبت به مازاد عرضه نفت در این روز نشد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در روز چهارشنبه گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت ذخیره سازی تجاری نفت این کشور را منتشر کرد. دراین گزارش، موجودی نفت خام در هفته منتهی به ۱۴ ژوئیه به میزان ۴/۸ میلیون بشکه کمتر شده و به ۴۹۰/۶ میلیون بشکه رسید. همچنین، موجودی نفت خام منطقه کوشینگ اوکلا هما نیز در هفته مورد بررسی ۰/۱ میلیون بشکه کاهش یافته و در سطح ۵۷/۵ میلیون بشکه قرار گرفت.

این در حالی است که میزان واردات روزانه نفت خام آمریکا با ۳۸۶ هزار بشکه افزایش به ۷/۹۹ میلیون بشکه در روز رسید. بر اساس این گزارش، میزان موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر در این هفته به ترتیب ۴/۵ و ۲/۲ میلیون بشکه کمتر شده و درسطوح ۲۳۱/۲ و ۱۵۱/۴میلیون بشکه قرار گرفتند. لذا با وجود افت قابل ملاحظه موجودی نفت آمریکا در هفته مذکور، نگرانی ها در خصوص مازاد عرضه نفت در بازار کاهش نیافته است.

21 OIL-3

ارسال نظر