کد خبر : 40147

ابهام درچشم‌انداز برقراری تعادل در بازار نفت

عدم کارآیی طرح اعضای اوپک در هفته های قبل برای ایجاد ثبات باعث شیفت بازار از طرح مذکور اعضای اوپک به وضعیت تولید نفت آمریکا شده به طوری که هر گونه اخباری مبنی بر رشد یا افت عرضه نفت این کشور باعث ایجاد نوسان در قیمت می شود

ابهام درچشم‌انداز برقراری تعادل در بازار نفت

پتروتحلیل- رشد عرضه نفت آمریکا در آخرین گزارش EIA به همراه افزایش تعداد دکل های حفاری فعال نفتی این کشور موجب ایجاد ابهام درچشم‌انداز برقراری تعادل بازار شد که در نتیجه آن قیمت نفت خام در معاملات بین‌المللی آخرین روزکاری هفته گذشته افت شدیدی را تجربه کرد.

بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در روز جمعه با ۱/۴۰ دلار (۲/۹ درصد) کاهش به بشکه ای ۴۶/۷۱ دلار رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اوت با ۱/۲۹ دلار (۲/۸ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۴/۲۳ دلار تسویه شد. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه سپتامبر به ۲/۳۲ دلار در هر بشکه رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) با توجه به تعطیلی روز سه شنبه در آمریکا گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت ذخیره سازی تجاری نفت این کشور را در روز پنجشنبه منتشر کرد. دراین گزارش، میزان موجودی نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۳۰ ژوئن ۶/۳ میلیون بشکه کاهش داشته و به ۵۰۲/۹ میلیون بشکه رسید. موجودی نفت خام منطقه کوشینگ اوکلا هما نیز در هفته مورد بررسی ۱/۳ میلیون بشکه کمتر شده و در سطح ۵۹/۹ میلیون بشکه قرار گرفت. همچنین، میزان واردات روزانه نفت خام آمریکا در این هفته با ۲۷۴ هزار بشکه کاهش به ۷/۷۴ میلیون بشکه در روز رسید.

این در حالی است که میزان تولید روزانه نفت خام آن ۸۸ هزار بشکه بیشتر شده و به ۹/۳۳ میلیون بشکه رسید. بر اساس این گزارش، میزان موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر در این هفته به ترتیب ۳/۷ و ۱/۹میلیون بشکه کمتر شده و درسطوح ۲۳۷/۳ و ۱۵۰/۴میلیون بشکه قرار گرفتند. این در صورتی است که واکنش بازار نسبت به افت قابل ملاحظه موجودی نفت خام آمریکا در حد انتظار نبود چراکه تولید داخلی نفت آن مجدداً روند صعودی به خود گرفت.

عدم کارآیی طرح اعضای اوپک در هفته های قبل برای ایجاد ثبات باعث شیفت بازار از طرح مذکور اعضای اوپک به وضعیت تولید نفت آمریکا شده به طوری که هر گونه اخباری مبنی بر رشد یا افت عرضه نفت این کشور باعث ایجاد نوسان در قیمت می شود. افزایش تولید نفت آمریکا به میزان ۸۸ هزار بشکه در روز در آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا موجبات ایجاد فضای منفی بازار نسبت به مازاد عرضه نفت در بازار را به همراه داشته و باعث کاهش قیمت در روز جمعه شد. شایان ذکر است که وقوع طوفان گرمسیری در دو هفته قبل موقتاً بخشی از تولید این کشور در خلیج مکزیک را مختل کرده بود.

در این راستا، موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز گزارش هفتگی خود در مورد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا را در روز جمعه منتشر نمود که این گزارش نشان می داد، تعداد این دکل ها هفت واحد رشد داشته و به ۷۶۳ واحد رسیده است. بدین ترتیب، تعداد دکل های مذکور پس از وقفه یک هفته ای در دوهفته قبل طی ۲۵ هفته گذشته قبل مجدداً تعداد آنها به روند صعودی خود بازگشت. لذا بر این اساس برخی از تحلیل گران معتقدند که تداوم شرایط کنونی در بازار می تواند قیمت نفت را در بعضی از دوره های زمانی در فاصله ۳۵ تا ۴۰ دلار در هر بشکه قرار دهد.

از طرفی، تلاش های تولید کنندگان بزرگ عضو و غیر عضو اوپک برای ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای نفت نیز موثر واقع نگردیده است. همچنین، اظهار نظر وزیر انرژی روسیه مبنی بر عدم تغییر پارامترهای توافق اخیر تولیدکنندگان بزرگ نیز از عواملی بود که به تضعیف بیشتر قیمت در این روز کمک کرد.

در این ارتباط، از آنجایی که یکی از دلایل ناکارآمدی توافق اخیر اعضای اوپک برای رفع مازاد عرضه رشد تولید نیجریه و لیبی است، برخی از تولیدکنندگان عضو این سازمان به منظور افزایش اثربخشی طرح کاهش عرضه نفت در حال بررسی اعمال محدودیت برای تولید نفت این کشورها هستند.

البته رشد صادرات نفت برخی از کشورهای عضو این سازمان در ماه ژوئن نیز برای دومین ماه متوالی عدم اطمینان نسبت به طرح فوق را بیش از پیش افزایش داد. بانک آمریکایی Morgan Stanley سطح قیمت نفت خام شاخص بازار آمریکا را تا اواسط سال ۲۰۱۸ را کمتر از ۵۰ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد.

7 OIL-

ارسال نظر