کد خبر : 40211

رشد تقاضای نفت بزرگترین اقتصاد جهان

قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه سپتامبر ۸۶ سنت (۱/۸درصد) رشد یافته و به بشکه ای ۴۸/۷۵ دلار رسید. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه سپتامبر از ۲/۳۱ به ۲/۲۲ تقلیل یافت

رشد تقاضای نفت بزرگترین اقتصاد جهان

پتروتحلیل- کاهش حجم قابل توجه موجودی نفت آمریکا به همراه افت تولید نفت آن در گزارش EIA، موجبات رشد بهای نفت خام در معاملات بین المللی روز چهارشنبه را فراهم ساخت. بدین ترتیب، قیمت به روند صعودی خود ادامه داد. قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر در این روز با ۷۷ سنت (۱/۵ درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۰/۹۷ دلار قرار گرفت.

همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه سپتامبر ۸۶ سنت (۱/۸درصد) رشد یافته و به بشکه ای ۴۸/۷۵ دلار رسید. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه سپتامبر از ۲/۳۱ به ۲/۲۲ تقلیل یافت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در روز چهارشنبه گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت ذخیره سازی تجاری نفت این کشور را منتشر کرد. دراین گزارش، میزان موجودی نفت خام در هفته منتهی به ۲۱ ژوئیه ۷/۲ میلیون بشکه کمتر شده و به ۴۸۳/۴ میلیون بشکه رسید.

این در صورتی است که انجمن نفت (API) کاهش آن را حدود ۱۰/۲ میلیون بشکه اعلام کرده بود. کارشناسان بازار افت قابل ملاحظه موجودی نفت خام را عمدتاً به دلیل افزایش ضریب بهره برداری پالایشگاه های آمریکا و رشد صادرات آن می دانند. ذخیره‌سازی نفت خام در منطقه کوشینگ اوکلا هما نیز در هفته مورد بررسی ۱/۷ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۵۵/۸ میلیون بشکه رسید.

همچنین، میزان تولید روزانه نفت خام آن ۱۹ هزار بشکه کمتر شده و در سطح ۹/۴ میلیون بشکه قرار گرفت. این در حالی است که میزان واردات روزانه نفت خام آمریکا با ۴۸ هزار بشکه افزایش، به هشت میلیون بشکه در روز رسید. بر اساس این گزارش، میزان موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر در این هفته به ترتیب یک و ۱/۷ میلیون بشکه کمتر شده و درسطوح ۲۳۰/۲ و ۱۴۹/۶میلیون بشکه قرار گرفتند. این در صورتی است که انجمن نفت میزان ذخیره سازی بنزین را افزایشی اعلام کرده بود.

فضای مثبت بازار بعد از جلسه اخیر تولیدکنندگان بازار همچنان مثبت باقی مانده که این امر نیز به تداوم رشد قیمت در این روز کمک کرد.البته کاهش موجودی نفت آمریکا به همراه کاهش تولید نفت این کشور باعث تعدیل نگرانی ها در مورد مازاد عرضه در بازار شد. چرا که روند صعودی تعداد دکل حفاری نفتی آمریکا و به تبع آن رشد تولید نفت شیل آن، تردیدها در مورد کارایی طرح کاهش حجم تولید نفت اعضای اوپک را جهت ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای نفت افزایش داده بود.

به علاوه، اعمال تحریم مالی علیه ونزوئلا از سوی آمریکا هرگونه عملیات مالی به صورت دلار با شرکت دولتی نفت این کشور را ممنوع نموده و این موضوع می تواند صادرات نفت این کشور عضو اوپک را به شدت محدود سازد که این امر ونزوئلا را با توجه به مشکلات مالی شدید در وضع دشواری قرار می دهد.

شایان ذکر است که این کشور حدود دو میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بعضی از تحلیل گران تقویت قیمت نفت در شرایط کنونی بازار را عاملی برای ترغیب تولید بیشتر از سوی بخشی از عرضه کنندگان به ویژه بهره برداران نفت شیل آمریکا می دانند. لذا این مسئله به عنوان چالش جدی در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته است.

در این میان، انتشار بیانیه فدرال رزرو آمریکا در خصوص کاهش حجم بدهی های دولت آمریکا در آینده نزدیک تا حدودی به روند افزایش قیمت در روز چهارشنبه کمک کرد. زیرا این امر نشان دهنده رو به بهبود بودن اقتصاد این کشور بوده و در نتیجه این مسئله تقاضای نفت بزرگترین اقتصاد جهان را نیز افزایش خواهد داد.

26 OIL1

ارسال نظر