کد خبر : 40207

کاهش تخصیص نفت‌خام صادراتی ابوظبی به آسیا

تولید کنندگان خلیج فارس عموما مقادیر تخصیصی صادرات نفت‌خام خود تحت قراردادهای بلندمدت را برای ماه پیش‌رو در نیمه اول هر ماه تنظیم می کنند و اعلامیه اخیر شرکت Adnoc در واقع نشانه تلاش ابوظبی برای اثبات پایبندی این کشور به توافق کاهش تولید اعضای اوپک و غیر اوپک است

کاهش تخصیص نفت‌خام صادراتی ابوظبی به آسیا

پتروتحلیل- شرکت دولتی ابوظبی Adnoc به پالایشگران منطقه آسیا- اقیانوسیه اعلام کرده که در ماه سپتامبر و اوت میزان تحویل نفت‌خام تخصیصی تحت قراردادهای بلندمدت تا ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

صادرات نفت‌خام‌های ترش سبک Murban و Das و نفت‌خام ترش متوسط Upper Zakum شامل این کاهش خواهند بود. این نفت‌خام‌ها تقریبا به طور کامل در منطقه آسیا –اقیانوسیه به مصرف می‌رسند.

تولید کنندگان خلیج فارس عموما مقادیر تخصیصی صادرات نفت‌خام خود تحت قراردادهای بلندمدت را برای ماه پیش‌رو در نیمه اول هر ماه تنظیم می کنند و اعلامیه اخیر شرکت Adnoc در واقع نشانه تلاش ابوظبی برای اثبات پایبندی این کشور به توافق کاهش تولید اعضای اوپک و غیر اوپک است. این موضع گیری شرکت Adnoc دقیقا یک روز پس از برگزاری کمیته مشترک نظارت وزرای کشورهای اعضای اوپک و غیر اوپک (JMMC) انجام شد.

این جلسه که به منظور بررسی پایبندی اعضا به توافق انجام شده برگزار شده بود، تولید کنندگان را ملزم به پایبندی بیشتر به تعهدات خود برای کاهش تولید نفت‌خام نمود. در این نشست که دیروز در سن پترزبورگ برگزار گردید، اعضای کمیته میزان پایبندی اعضا در ماه ژوئن را ۹۸ درصد ارزیابی کردند که این میزان همانند نرخ تطابق در شش ماهه اول سال بوده است.

در این نشست گفته شد که هنوز امکان پیشرفت تا ۱۰۰ درصد وجود دارد و از کشورهای تولید کننده پایبند به این توافق خواسته شد که تمام تلاش خود را برای تطابق کامل با میزان توافق شده انجام دهند.

به گفته اوپک، در شش ماهه اول سال نرخ تطابق حتی می‌توانست بیشتر از ۱۰۰ درصد باشد چون برخی از کشورها مثل آنگولا، عربستان و ونزوئلا بیشتر از میزان توافق شده کاهش تولید داشتند، اما به خاطر عدم پایبندی برخی از کشورها مثل الجزایر، اکوادور، عراق و امارات این اتفاق نیافتاد. خرید تک محموله برای بارگیری در ماه‌های اوت و سپتامبر توسط پالایشگران منطقه آسیا -اقیانوسیه تقریبا به پایان رسیده است و اعلامیه اخیر شرکت Adnoc می‌تواند منجر به افزایش ناگهانی تقاضا برای نفت‌خام ترش متوسط شد.

ارسال نظر