کد خبر : 40208

افزایش تمایل به خرید نفت خام آمریکا

هفته گذشته پالایشگر تایوانی Formosa در لیست مناقصه خرید خود، نفت خام ترش و متوسط Mars و SGC را در کنار دیگر انواع خرید های قدیمی خود (نظیرنفت خام سبک بصره و مخلوط عمان) قرار داد. شرکت Formosa که قبل از این نفت خام آمریکای شمالی را خریداری نکرده بود، به دنبال خرید محموله هایی از این نوع نفت خامها جهت بارگیری بر مبنای FOB در ماه سپتامبر و یا تحویل بر مبنای CFR در۲۵ سپتامبر تا ۲۵ اکتبر بوده است

افزایش تمایل به خرید نفت خام آمریکا

پتروتحلیل- مقادیر بیشتری از نفت خام ایالات متحده آمریکا در حال ورود به لیست مناقصه خرید درسرتا سر جهان است که نه تنها شامل نفت خام سبک، بلکه انواع نفت خام های سنگین این کشور که آماده بارگیری از خلیج مکزیک هستند را نیز در بر می گیرد.

هفته گذشته پالایشگر تایوانی Formosa در لیست مناقصه خرید خود، نفت خام ترش و متوسط Mars و SGC را در کنار دیگر انواع خرید های قدیمی خود (نظیرنفت خام سبک بصره و مخلوط عمان) قرار داد. شرکت Formosa که قبل از این نفت خام آمریکای شمالی را خریداری نکرده بود، به دنبال خرید محموله هایی از این نوع نفت خامها جهت بارگیری بر مبنای FOB در ماه سپتامبر و یا تحویل بر مبنای CFR در۲۵ سپتامبر تا ۲۵ اکتبر بوده است.

پالایشگر تایوانی CPC نیز در ماه مه اقدام به خرید نفت خام سبک WTI Midland کرد، دیگر پالایشگران حوزه آسیا -اقیانوسیه نیز در ماه های اخیر دیگر انواع نفت خامهای آمریکا از نفت خام سبک Eagle Ford گرفته تا نفت خام سنگین WCS را برداشت کرده اند. بعد از کاهش عرضه نفت خام توسط تامین کنندگان سنتی هند در منطقه خاورمیانه که موجب افزایش قیمت این نوع نفت خام ها شد، خرید نفت خامهای ایالات متحده آمریکا برای این کشوربا صرفه تر شده است.

در اوایل ماه جاری میلادی، شرکت دولتی Bharat Petroleum دومین شرکت در هند بود که با پیشنهاد مناقصه خرید تک محموله ای ۵۰۰ هزار بشکه از نفت خام Mars و ۵۰۰ هزار بشکه از نفت خام Poseidon، برای اولین بار در این ماه اقدام به خرید نفت خام با سولفور بالا از ایالات متحده آمریکا کرد.

این شرکت با توجه به تمایل به خرید نفت خام سبک نظیر Eagle Ford, Bakken و Canadian Syncrude، در هفته جاری مناقصه ای را منتشر کرد. IOC که بزرگترین شرکت پالایشی هند است، با توجه به مناقصه خریدی که هفته قبل منتشر کرد،۱/۶ میلیون بشکه از نفت خام Mars و ۴۰۰ هزار بشکه از نفت خام WCS را از خلیج تگزاس تحویل خواهد گرفت. شرکت دولتی PetroPeru نیز جهت خرید نفت خام های WTI Midland, Mars, US domestic sweet blend وAlaskan North Slope اقدام به انتشار مناقصه نمود که ۱۹ ژوئیه پایان یافت. این مناقصه به دنبال تحویل ۳۸۰ هزار بشکه از نفت خام های مذکور طی ۲۶-۲۲ اوت است.

شرکت مشاوره ای ESAI Energy، با توجه به رشد تولید و افزایش ظرفیت خطوط لوله ایالات متحده آمریکا که افزایش مازاد نفت خام سبک در خلیج مکزیک را به دنبال خواهد داشت، پیش بینی نمود که صادرات نفت خام این کشور در ماه جاری میلادی همچنان رو به افزایش خواهد بود. با این وجود، انتظار می رود مازاد عرضه نفت خام در خلیج مکزیک در سال آینده به ۲ میلیون بشکه در روز برسد که البته هنوز وضعیت آن نا مشخص است. لازم به ذکر است که قیمت های پایین نفت خام تاثیری منفی بر نرخ رشد تولید نفت شیل خواهد گذارد.

ارسال نظر