کد خبر : 39651

افزایش بارگیری نفت خام در سرتاسر جهان

افزایش بارگیری نفت خام در سرتاسر جهان

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات پر نوسان روز سه شنبه ، تحت تاثیر انتظارات معامله گران برای کاهش سطح موجودی نفت خام آمریکا و رسیدن به سطوح حمایتی خود با افزایش همراه شد. بدین ترتیب ، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن در معاملات این روز با ۵۰ سنت ( ۰/۹۶درصد) افزایش، بشکه ای ۵۲/۱۰ دلار تسویه شد. قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در این ماه با ۳۳ سنت ( ۰/۶۷درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۹/۵۶ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه ژوئن به ۲/۵۴ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

قیمت نفت خام در بازار های جهانی پس از شش جلسه متوالی کاهش در قیمت، تحت تاثیر انتظارات تحلیل گران و معامله گران بازار برای کاهش سطح موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا و همچنین در واکنش به سطوح حمایتی خود، با افزایش همراه شد.

بررسی ها نشان می دهد که فعالان بازار طی معاملات روز گذشته چشم انتظار کاهش ۱/۶ میلیون بشکه ای موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا در گزارشات موسسه نفت آمریکا( API ) بوده اند. این در حالی است که بعد از پایان معاملات روز گذشته، API گزارش خود را منتشر کرد که در آن افزایش ۸۹۷ هزار بشکه ای برای موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۱آوریل در نظر گرفته شده است که دور از انتظار معامله گران و تحلیلگران بازار بود.

در این گزارش همچنین افزایش ۴/۴ میلیون بشکه ای برای موجودی بنزین این کشور پیش بینی شده است. با توجه به افزایش تقاضا برای بنزین در فصل تابستان، بسیاری از تحلیل گران طبق نظر سنجی صورت پذیرفته توسط رویترز کاهش یک میلیون بشکه ای را در ذخایر این فرآورده انتظار داشتند. بعد از انتشار گزارش API در اواخر روز گذشته، بهای نفت خام در معاملات الکترونیک کاهش یافت. با تایید و یا عدم تایید گزارش API توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا ( EIA )طی روز جاری، جهت گیری بازار مشخص خواهد شد. از منظر تکنیکال، در صورت از دست رفتن سطح حمایتی ۵۰ دلار به ازاء هر بشکه می توان قیمت های تقریبی ۴۹ و ۴۸ دلار به ازاء هر بشکه را برای معاملات آتی انتظار داشت. از طرفی داده ها ی کشتیرانی حاکی از افزایش بارگیری نفت خام در سرتاسر جهان است که از خوش بینی ها برای کاهش مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی، علی رغم تلاش های صورت پذیرفته توسط اوپک برای کاهش در تولید ، کاسته است.

همچنین، معاون نخست وزیر روسیه روز گذشته اعلام کرد که ممکن است این کشور اقدام به افزایش تولید نفت خام خود کند که این موضوع بر خلاف موضع گیری های اخیر وزیر انرژی این کشور مبنی بر همراهی قوی با اوپک برای تداوم برنامه کاهش در تولید این سازمان است. در پایان، به نظر می رسد که در صورت تداوم تولید و عرضه نفت خام ایالات متحده آمریکا که درآخرین گزارش EIA به روزانه ۹/۲۵ میلیون بشکه درروز رسیده است، نتایج نشست اعضاء اوپک در روز ۲۵ مه ( در صورت حصول نتیجه مثبت) تحت الشعاع قرار گیرد و بازار های جهانی نتواند آنچنان که باید از مازاد عرضه موجود نفت خام رهایی یابد.

ارسال نظر