کد خبر : 39607

بازار نفت در انتظار تصمیم گیری نهایی اوپک

بازار نفت در انتظار تصمیم گیری نهایی اوپک

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز گذشته تحت تاثیر کاهش کمتر از حد انتظاردر ذخیره سازی نفت خام آمریکا در گزارش API کاهش یافت. در نتیجه این معاملات ،قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن در معاملات این روز با ۴۷سنت ( ۰/۸۶درصد) کاهش، بشکه ای ۵۴/۸۹ دلار تسویه گردید. قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه مه با ۲۴سنت ( ۰/۴۶درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۲/۴۱ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه ژوئن به ۲/۰۴دلار در هر بشکه کاهش یافت.

قیمت نفت خام طی معاملات روز سه شنبه، به انتشار گزارش API واکنشی منفی نشان داد و به پایین ترین سطح خود طی ۱۱ روز گذشته رسید. به عقیده بسیاری از تحلیلگران اعلام کاهش ذخیره سازی نفت خام آمریکا در این گزارش که کمتر از حد انتظار معامله گران بوده است، تاثیر بسزائی در کاهش بهای نفت خام در روز گذشته داشته است.

موسسه نفت آمریکا(API) در گزارشی که روز گذشته منتشر کرد کاهش سطح ذخیره سازی نفت خام آمریکا را ۸۴۰ هزار بشکه پیش بینی کرده است. این در حالی است که بسیاری از معامله گران انتظار افت ۱/۴ میلیون بشکه ای را در این گزارش داشتند. در کنار این عامل نباید سخنان خالد الفالح درارتباط با تمدید دوره زمانی کاهش در تولید نفت خام توسط اوپک را نادیده گرفت.

وی گفت که در حال حاضر برای اظهار نظر در خصوص تمدید و یا عدم تمدید دوره زمانی شش ماهه کاهش درتولید ، زود است و باید منتظر نتایج نشست اعضاء این سازمان که در ۲۵ ماه مه برگزار خواهد شد، بود. این اظهارات نگرانی هایی را در بین معامله گران در خصوص نتایج این نشست ایجاد کرده است. از طرفی دیگر نمی توان تداوم تاثیرات منفی گزارش پیش بینی اخیر EIA که نشان دهنده افزایش تولید نفت شیل در ایالات متحده آمریکا در ماه مه و رسیدن آن به رقم ۵/۱۹ میلیون بشکه در روز می باشد را نادیده گرفت.

با این حال قیمت ها همیشه حاصل برآیند مجموعه ای از تحلیل ها و اخبار خوشایند و نگران کننده است با توجه به این موضوع ذکر اخبار مثبت علی رغم وزن کمتری که در برایند تاثیرات بر قیمت داشته اند در ادامه این تحلیل ضروری به نظر می رسد، از جمله اینکه معاون وزیر انرژی روسیه اعلام کرده است که تولید نفت خام این کشور از ماه اکتبر سال گذشته میلادی تا کنون ۲/۲ درصد کاهش یافته است.

همچنین بر اساس اعلام بلومبرگ، صادرات نفت خام عربستان سعودی در ماه فوریه سال جاری میلادی نیز به کمترین میزان خود از اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی رسیده است. در حال حاضر تحلیلگران و معامله گران جهت تعیین روند آینده قیمت ها، چشم انتظار نتیجه مجادله افزایش تولید نفت خام و کاهش آن که آمریکا و اعضاء اوپک بازیگران اصلی آن هستند ، هستند که به عقیده برخی تحلیلگران تصمیم گیری نهائی اوپک برای تمدید دوره کاهش در تولید وزن بیشتری را در تعیین روند معاملات به خود اختصاص خواهد داد.

ارسال نظر