کد خبر : 39594

دو سناریوی اوپک در مقابله با آمریکا

دو سناریوی اوپک در مقابله با آمریکا

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر افزایش انتظارات برای رشد تولید نفت شیل آمریکا با کاهش همراه بود. بدین ترتیب ، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن در معاملات این روز با ۵۳سنت ( ۰/۹۶درصد) کاهش، بشکه ای ۵۵/۳۶ دلار تسویه گردید. قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه مه با ۵۳ سنت ( ۱/۰۱درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۲/۶۵ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۲/۲۵دلار در هر بشکه کاهش یافت.

با انتشارگزارش بهره وری حفاری اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) این احتمال که تولید نفت شیل در ایالات متحده آمریکا ممکن است در ماه مه ۱۲۴ هزار بشکه درروز افزایش یابد را تقویت کرده است. در صورت تایید، مجموع تولید نفت شیل آمریکا از ۷ حوزه اصلی این کشور به ۵/۱۹ میلیون بشکه درروز خواهد رسید، که در این صورت تولید نفت شیل این کشور در ماه مه به بالاترین میزان خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی دست خواهد یافت.

این موضوع با افزایش نگرانیها از رشد مازاد عرضه در بازار، تاثیر مهمی در کاهش قیمت نفت خام در معاملات روز دوشنبه داشته است. از طرفی، انتشار گزارش تعداد دکل های حفاری فعال درایالات متحده آمریکا توسط شرکت Baker Hughes در هفته گذشته، که در آن نشان می دهد که تعداد دکل های حفاری فعال در ایالات متحده آمریکا برای سیزدهمین هفته متوالی با افزایش همراه بوده و با ۱۱ واحد رشد به ۶۸۳ دستگاه رسیده است نیز این گمانه زنی ها در مورد افزایش تولید نفت خام آمریکا را تقویت کرده است.

با افزایش تولید نفت خام آمریکا که در حال حاضر به سومین تولید کننده نفت خام دنیا تبدیل شده است، می توان دو سناریو را در ارتباط با واکنش OPEC به این اقدام متصور بود. در حالت خوشبینانه، این موضوع موجب خواهد گردید تا اعضای اوپک به منظور جلوگیری از کاهش قیمت ها و نزدیک شدن بازار به تعادل، میزان بیشتری از تولیدات خود را طی یک دوره زمانی فراتر از شش ماه کاهش دهند. البته این اقدام باز هم تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا را برای تولید بیشتر مشتاق خواهد کرد.

در حالت بدبینانه، اعضای این سازمان با احساس تهدید از افزایش مضاعف عرضه نفت خام آمریکا به بازار که می تواند جای خالی تولیدات نفت خام اوپک را پر کند و موجب از دست رفتن سهم بازار آنها شود و همچنین تلاش های این سازمان به منظور حذف مازاد عرضه در بازار را بی نتیجه کند، اقدام به عدم تمدید دوره زمانی کاهش در تولید از بعد از ماه ژانویه کنند.

در این صورت، باید منتظر افت شدید قیمت های جهانی نفت خام در آینده ای نزدیک باشیم ، که البته با توجه به اظهارات اخیر خالد الفالح (وزیر انرژی عربستان سعودی) مبنی بر عزم جدی اعضا اوپک به انجام تعهدات خود و تمدید دوره زمانی کاهش در تولید این سناریو، غیر محتمل به نظر میرسد ولی دور از انتظار نیست.

ارسال نظر