کد خبر : 39510

نفت زیر سایه افزایش تقاضا برای بنزین

نفت زیر سایه افزایش تقاضا برای بنزین

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازار های بین المللی تحت تاثیر احتمال کاهش موجودی نفت خام آمریکا و حذف تدریجی مازاد عرضه ، طی معاملات روز سه شنبه با افزایش همراه بود. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن در معاملات این روز با ۱ دلار و۵ سنت ( ۲ درصد) افزایش در قیمت بشکه ای ۵۴/۱۷ دلار تسویه گردید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه مه با ۷۹سنت (۱/۶درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۱/۰۳ دلار قرار گرفت که در نتیجه آن حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۲/۶۶دلار در هر بشکه افزایش یافت.

قیمت نفت خام طی معاملات روز گذشته تحت تاثیراحتمال کاهش سطح موجودی نفت خام و فرآورده های نفتی در گزارش جدید اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) با افزایش همراه شد. افزایش ضریب بهره برداری پالایشگاه ها در هفته های اخیر و انتظار برای افزایش تقاضا برای بنزین طی هفته های آینده، احتمال کاهش ذخایر نفت خام و فرآورده های نفتی در گزارش جدید توسط EIA را افزایش داده است.

از طرفی، گزارش API حاکی از کاهش ۱/۸ میلیون بشکه ای ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته و رسیدن آن به سطح ۵۳۳/۷ میلیون بشکه است. با این وجود، تحلیل گران طبق نظرسنجی صورت پذیرفته توسط وال استریت ژورنال انتظار دارند حجم ذخایر ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یابد. اگر چه کاهش سطح ذخایر نفت خام در گزارش پیش رو، با توجه به افزایش تولید نفت خام آمریکا و ساختار کانتانگو حاکم بر بازارمعاملات آتی نفت خام، قدری دور از انتظار است ولی با بررسی داده های منتشر شده طی هفته گذشته که حاکی از افزایش ضریب بهره برداری پالایشی از ۸۷/۴ به ۸۹/۳ درصد نسبت به هفته قبل از آن است، این احتمال در کاهش سطح موجودی ها بیشترتقویت می شود.

با توجه به اینکه هر یک درصد افزایش در ضریب بهره برداری پالایشی، در حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش در تقاضا را موجب می گردد و با نگاهی به گزارش هفته منتهی به ۱۷ ماه فوریه که ضریب پالایشی ۸۴/۳ درصد اعلام شده بود، می توان نتیجه گرفت که از آن زمان تا کنون با افزایش ۵ درصدی در ضریب بهره برداری، تقاضا برای نفت خام در پالایشگاه های آمریکا در حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است . علاوه بر موارد مذکور، منابع معاملاتی گزارش داده اند که ۱۸۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خام میدان Buzzard واقع در در دریای شمال به دلیل انجام عملیات تعمیرات در ترمینال فرآورش ساحلی کاسته شده است که این موضوع نیز در افزایش قیمت ها بی تاثیر نبوده است.

در پایان، می توان انتظار داشت که با افزایش خوش بینی ها نسبت به تمدید دوره زمانی کاهش در تولید توسط OPEC و تداوم کاهش در سطح موجودی نفت خام آمریکا در گزارش های پیش رو و از طرفی، قرار گرفتن قیمت نفت خام در محدوده حمایتی بسیار قوی ۵۰ دلار به ازاء هر بشکه، بهای نفت خام در کوتاه مدت مورد حمایت قرار گیرد و با افزایش همراه باشد.

ارسال نظر