کد خبر : 39574

بازار نفت به تعادل نزدیک می شود

بازار نفت به تعادل نزدیک می شود

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی معاملات روز پنج شنبه تحت تاثیر افزایش خوش بینی ها برای به تعادل رسیدن بازار، علی رغم رشد تعداد دکل های حفاری در آمریکا، با افزایش همراه بود.

بدین ترتیب ، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن در معاملات این روز با ۳ سنت ( ۰/۰۵درصد) افزایش ، بشکه ای ۵۵/۸۹ دلار تسویه گردید. قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه مه با ۷ سنت ( ۰/۱۳درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۳/۱۸ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۲/۲۹دلار در هر بشکه کاهش یافت.

افزایش خوش بینی ها نسبت به بازگشت تعادل به بازارهای جهانی نفت خام منجر به باقی ماندن قیمت ها در محدوده مثبت در معاملات روز پنج شنبه شد. در گزارشی که شرکت Baker Hughes در این روز(با توجه به تعطیلی بازارها در روز ۱۴ آوریل به مناسبت جمعه نیک) منتشر کرد، تعداد دکل های حفاری فعال در ایالات متحده آمریکا برای سیزدهمین هفته متوالی با افزایش همراه بوده و با ۱۱ واحد رشد به ۶۸۳ دستگاه رسیده است که در نقش عاملی کاهنده در رشد بیشتر قیمت ها در معاملات ظاهر شد.

بررسی آمارها حاکی از نزدیک شدن عرضه و تقاضای جهانی نفت خام به یکدیگر است که می تواند راه را برای افزایش قیمت ها در آینده ای نزدیک هموار کند. در این ارتباط قابل ذکر است که واردات نفت خام چین در ماه مارس رکورد جدیدی را به ثبت رسانید و این کشور با واردات روزانه ۹/۲۱ میلیون بشکه، بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان در این ماه بوده است.

گزارش ماهیانه آژانس بین المللی انرژی(IEA) که در روز پنج شنبه منتشر شد، نشان می دهد که عرضه جهانی نفت خام در ماه مارس با کاهش همراه بوده است که این موضوع می تواند بازار نفت خام را به نقطه تعادل نزدیک کند. بر اساس اعلام یکی از اقتصاددانان آژانس بین المللی انرژی، این احتمال وجود دارد که موجودی نفت خام در جهان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به طور میانگین در حدود ۱ میلیون بشکه درروز کاهش یابد که البته تحقق آن بستگی شدیدی به تداوم و تمدید سیاست های کاهش تولید توسط اوپک دارد. گزارش IEA نشان می دهد که موجودی نفت خام سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای(OECD) در ماه مارس ۱۷/۲ میلیون بشکه کاهش داشته است ( اگر چه هنوز ۳۰۰ میلیون بشکه بیشتر از میانگین پنج ساله است). در این گزارش، IEA پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت خام در سال ۲۰۱۷ را به ۱/۳ میلیون بشکه درروز رسانیده است.

ارسال نظر