کد خبر : 39554

پیش بینی محافظه کارانه EIA در بازار نفت

پیش بینی محافظه کارانه EIA در بازار نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی درمعاملات روز سه شنبه تحت تاثیر احتمال تمدید دوره زمانی کاهش در تولید توسط اوپک و همچنین گزارش API با افزایش همراه بود. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن در معاملات این روز با۲۵ سنت ( ۰/۴۴درصد) افزایش در قیمت بشکه ای ۵۶/۲۳ دلار تسویه گردید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه مه با ۳۲ سنت( ۰/۶۰درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۳/۴۰ دلار قرار گرفت، که در نتیجه آن حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۲/۴۴دلار در هر بشکه کاهش یافت.

اظهارات مقامات عربستان سعودی مبنی بر تمایل این کشور به تمدید دوره زمانی کاهش در تولید برای شش ماه دیگر که در راستای توافق اوپک جهت کاهش و حذف مازاد عرضه نفت خام در بازار صورت خواهد پذیرفت، تاثیر مثبتی بر معاملات روز گذشته در بازارهای جهانی از خود برجای گذاشت.

بر اساس اعلام وال استریت ژورنال، تصمیم نهایی در این خصوص احتمالاً در نشستی که روز ۲۵ ماه مه در وین برگزار خواهد شد، اتخاذ می شود. از طرفی، نباید نقش تداوم نگرانی ها از احتمال گسترش حملات آمریکا در سوریه و همچنین احتمال بروز جنگ بین آمریکا و کره شمالی را در افزایش بهای نفت خام نادیده گرفت. موسسه نفت آمریکا(API ) نیز روز سه شنبه گزارش پیش بینی خود از میزان موجودی نفت خام آمریکا را منتشر کرد که حاکی از کاهش ۱/۳ میلیون بشکه ای سطح موجودی نفت خام این کشور است.

این در حالی است که موسسه پلاتس بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته از تحلیل گران پیش بینی کرده است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) در گزارش جدید خود افزایشی معادل ۱۲۵ هزار بشکه را اعلام کند. API همچنین مقدار کاهش در موجودی بنزین این کشور را ۳/۷ میلیون بشکه اعلام کرده است. در پایان، قابل ذکر است که علی رغم فضای مثبتی که بر معاملات چند روز اخیر در بازار های بین المللی شکل گرفته، برای تعیین چشم انداز نه چندان دور از روند قیمت ها ی نفت خام نباید گزارش پیش بینی EIA از تولید نفت خام و روند قیمت ها را از نظر دور داشت.

در این گزارش که روز گذشته منتشر شده است، ما شاهد افزایش ۱/۸ درصدی در میزان تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی و رسیدن آن به رقم ۹/۹ میلیون بشکه در روز هستیم. این موضوع نشان دهنده افزایش روزانه ۱۷۰ هزار بشکه ای نسبت به گزارش قبلی این اداره که در ماه مارس منتشر شد، است و در صورت تحقق، بالاترین میزان از سال ۱۹۵۹ میلادی خواهد بود. بسیاری از تحلیل گران پیش بینی EIA را بسیار محافظه کارانه توصیف کرده اند و رقم های بالاتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز را برای تولید نفت خام این کشورطی دوره پیش بینی مذکور انتظار دارند. در این گزارش، میانگین قیمتی ۵۲/۲۴ و ۵۴/۲۳ دلار به ازاء هر بشکه به ترتیب برای نفت خام WTI و برنت درسال ۲۰۱۷ میلادی پیش بینی شده که به ترتیب نشان دهنده کاهش ۲/۳ و ۰/۷ درصدی نسبت به گزارش قبلی آن است.

ارسال نظر