کد خبر : 39557

کاهش مصرف از ذخایر نفتی در اروپا

پتروتحلیل- بر اساس نمودارهای اخیر ارائه شده توسط Euroilstock؛ موجودی ذخایر نفتی اتحادیه اروپا به میزان ۵/۱ میلیون بشکه نسبت به ماه مارس سال گذشته کاهش یافته ولی سرعت تخلیه ذخایر نسبت به ماه گذشته تا حد قابل ملاحظه ای با کاهش مواجه بوده است.

ذخایر ماه مارس به میزان کمی بالا رفته است ولی براساس شواهد، میزان ذخایر ماه فوریه تا حد قابل ملاحظه ای بالا رفته و ۲۰ میلیون بشکه ذخایر جدید ایجاد گردیده است که این میزان ذخایر، در برابر کاهش کم ماه گذشته در موجودی ذخایر گزارش شده است.

کاهش سالانه موجودی ذخایر اتحادیه اروپا به دلیل افت بیش از حد در ذخایر نفت کوره از ژوئن ۲۰۱۴ می باشد، زیرا میزان مصرف آن در بین فرآورده های میان تقطیر نسبت به تولید آن بیشتر بوده است و از طرفی، ذخایر نفت خام و سایر فرآورده های نفتی تغییر محسوسی نکرده اند.

افت میزان نفت کوره اروپا به دلیل کاهش ساختاری صادرات نفت کوره روسیه به این بخش، آن هم به دلیل پالایش بهتر نفت خام در پالایشگاه های این کشور می باشد. براساس داده های آرگوس، صادرات نفت کوره اروپا به آسیا در ماه گذشته به میزان ۱۵ درصد کمتر از ماه مارس ۲۰۱۶ بوده است ولی ذخایر نفت کوره اتحادیه اروپا به کمترین مقدار خود از اکتبر ۲۰۱۴ تاکنون رسیده و تا حد خوبی به زیر سطح میانگین پنج ساله خود باقی مانده است. محدودیت بیشتر در بازارجهانی نفت کوره باعث شده تا کرک این فرآورده در منطقه ARA از منهای ۱۶/۵۲ دلار در سال گذشته به منهای ۱۰/۳۰ دلار در ماه گذشته افزایش یابد.

در ماه مارس میانگین فاصله قیمتی دیزل فرانسه ۱۱/۲۶ دلار برای هر بشکه بوده است که با ۹/۴۲ دلار برای هر بشکه نسبت به سال گذشته قابل مقایسه است. این موضوع باعث افزایش ذخایر میان تقطیر در اتحادیه اروپا گردیده است. میزان ذخایر کل نفت خام در ماه فوریه نسبت به ماه قبل کمتر از یک میلیون بشکه افزایش داشته و به ۲۱/۷ میلیون بشکه رسیده است. از طرفی، میزان ذخایر بنزین در ماه فوریه با رشد همراه بوده است. به طوری که میزان ذخایر دو ماهه سال برای بنزین ۱/۵ میلیون بشکه بوده و میزان ذخایر نفت خام نیز در ماه فوریه بدون تغییر تا ۶/۳ میلیون بشکه نسبت به ماه ژانویه گزارش شده است.

ارسال نظر