کد خبر : 39638

شک و تردیدها درباره تصمیمات اوپک

شک و تردیدها درباره تصمیمات اوپک

پتروتحلیل- بهای نفت خام دربازارهای جهانی طی معاملات روز جمعه تحت تاثیر انتشار گزارش دکل های حفاری در ایالات متحده آمریکا و ابهامات ایجاد شده در خصوص کارایی اقدام صورت پذیرفته از سوی اوپک با کاهش همراه گردید. بدین ترتیب ، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن در معاملات این روز با یک دلار و ۳ سنت ( ۱/۹۸درصد) کاهش، بشکه ای ۵۱/۹۶ دلار تسویه شد. قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در این ماه با یک دلار و ۹ سنت ( ۲/۲درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۹/۶۲ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه ژوئن به ۲/۳۴دلار در هر بشکه افزایش یافت.

قیمت نفت خام در بازارهای جهانی با انتشار گزارش تعداد دکل های حفاری فعال در ایالات متحده آمریکا توسط شرکت Baker Hughes و شک و تردیدهای ایجاد شده در بین معامله گران مبنی بر عدم کارایی سیاست های کاهش تولید توسط اوپک با کاهش همراه شد. شرکت Baker Hughes در گزارش جدید خود برای چهاردهمین هفته متوالی، بار دیگر شمار دکل های حفاری فعال در این کشور را ۵ واحد افزایش داد و به ۶۸۸ دستگاه رسانید. افزایش تعداد دکل های حفاری در ایالات متحده آمریکا خود نشانه ای از افزایش احتمالی بیشتر تولید نفت خام در این کشور است. افزایش تولید نفت خام طی هفته های گذشته توسط آمریکا که به بالاترین سطح خود از ماه آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی رسیده است، نه تنها موجب ایجاد تردید در بین معامله گران و تحلیل گران بازار نسبت به کارایی اقدامات لحاظ شده توسط اوپک و برخی کشورهای غیر عضو این سازمان برای کاهش و یا حذف مازاد تولید نفت خام در بازار شده است، بلکه احتمالاتی را در رابطه با عدم تمدید دوره زمانی کاهش تولید توسط این سازمان بعد از اتمام دوره شش ماهه توافق شده مطرح کرده است.

از طرفی، کمیته بررسی فنی توافق نامه کاهش تولید کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، در روز جمعه کاهش ۱/۸ میلیون بشکه ای(همانند دوره قبل) در تولید را در صورت حصول نتیجه برای تمدید دوره زمانی کاهش تولید در نشست ۲۵ ماه مه پیشنهاد کرده است. به عقیده برخی تحلیلگران، با توجه به عدم تغییر نرخ کاهش تولید نسبت به دوره اول و افزایش مداوم تولید نفت خام آمریکا، این پیشنهاد حتی در صورت موافقت (که هنوز مورد شک و تردید است) جذابیت اولیه خود را تا حدی از دست داده است.

روسیه نیز تاکنون از اظهار نظر در باره اینکه در نهایت با این کاهش تولید همراهی خواهد نمود و یا خیر، خودداری کرده است. کما اینکه با گذشت تقریباً ۴ ماه از اجرای توافق مذکور، این کشورنتوانسته است کاهش تعهد شده روزانه ۳۰۰ هزار بشکه از تولید ات خود را به صورت کامل محقق نماید. با در نظر گرفتن مجموع شرایط فوق، به نظر نمی رسد که در میان مدت شاهد کاهش و یا افزایش چشمگیری در قیمت های نفت خام باشیم.

ارسال نظر