کد خبر : 31517

احتیاط خریداران چینی در بازار پلی اتیلن ترفتالات

احتیاط خریداران چینی در بازار پلی اتیلن ترفتالات

پتروتحلیل-علیرغم افزایش قیمت نفت خام و اسید ترفتالیک خالص، جو بازار پلی اتیلن ترفتالات تغییری نکرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های پلی اتیلن ترفتالات در چین روند غالبا ثابتی را دنبال کردند و برخی از فروشندگان سعی داشتند با توجه به افزایش قیمت نفت خام و اسید ترفتالیک خالص، به میزان جزئی و در حدود ۱۰ دلار در هر تن قیمت های خود را افزایش دهند.

با این وجود معامله کنندگان گزارش داده اند با توجه به پایین بودن تقاضا و فراوانی عرضه جو این بازار ضعیف باقی مانده است. قیمت های پلی اتلین ترفتالات در بازار صادرات چین به صورت (FOB) بین ۸۲۰ تا ۸۶۰ دلار در هر تن گزارش شده است که این محدودۀ قیمتی، ثبات و افزایش ۱۰ دلاری قیمت ها را نسبت به هفته گذشته نشان می دهد. در این محدوده قیمتی قراردادهای منعقد شده با شرایط یکسان بین ۸۴۵ تا ۸۵۰ دلار در هر تن گزارش شده اند.

در همین حال یکی از تولیدکنندگان داخلی اظهار داشته است: «در این هفته به سبب افزایش قیمت های اسید ترفتالیک خالص، قیمت های پلی اتیلن ترفتالات ثابت بود. با این وجود موضع محتاط خریداران به بازار فشار وارد می کند.»

قیمت های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی از کره به صورت (FOB) در این هفته شاهد کاهش ۱۰ تا ۲۰ دلاری بودند و به زیر مرز ۹۰۰ دلار در هر تن رسیدند. قیمت های این محصول کره جنوبی به صورت (FOB) بین ۸۸۰ تا ۸۹۰ دلار در هر تن گزارش شده است. در این میان در بازار داخلی چین قیمت های پلی اتیلن ترفتالات در هفته گذشته تغییر چشمگیری نداشتند. یکی از تاجران مستقر در شانگهای اظهار داشته است: «در پی افزایش قیمت اخیر نفت خام و با توجه به وضعیت در بازارهای اسید ترفتالیک خالص برخی از فروشندگان تلاش کردند تا قیمت های پیشنهادی خودشان را افزایش دهند. با این وجود وضعیت تقاضا ضعیف است و مبادلات محدود است.»

معامله کنندگان معتقدند که قیمت های پلی اتیلن ترفتالات تا پایان سال شاهد تغییرات چشمگیری نخواهد بود زیرا پیش بینی می شود به سبب پایین بودن فصلیِ عرضه و تقاضای این محصول، تقاضا کم باقی بماند. قیمت های اسید ترفتالیک خالص چین به صورت (CFR) با افزایش جزئی ۵ دلاری به ۶۰۵ دلار در هر تن رسید و قیمت های مونو اتیلن گلایکول در بازار نقدی چین با شرایط یکسان فروش با کاهش ۱۵ تا ۲۰ دلاری ۵۶۵ دلار در هر تن گزارش شده است.

ارسال نظر