کد خبر : 30623

بازار «پت» ها به خواب زمستانی می رود

بازار «پت» ها به خواب زمستانی می رود

پتروتحلیل- فشار بر روند کاهشی قیمت ها و همچنین احتیاط خریداران در بازار پلی اتیلن ترفتالات ادامه دارد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در هفته گذشته بازار پلی اتیلن ترفتالات در چین روند ثابت و رو به کاهش داشت و این مسئله پس از آغاز قوی این بازار در مدت بعد از تعطیلات است. طبق گزارشات با آغاز فصل پاییز تقاضا پایین آمده و چندین خریدار بیان کرده اند که به سبب عدم وجود ثبات در بازارهای صنایع بالادستی خریدهای خود را با احتیاط انجام می دهند.

برخی به این نکته اشاره کرده اند که از سر گیریِ فعالیت کارخانه های اسید ترفتالیک خالص و پایین بودن تقاضا همچنان بر این بازار برای ادامه روند کاهشی فشار وارد می آورد. طبق گزارشات قیمت های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی از چین به صورت فوب ۸۴۰ تا ۸۸۰ دلار در هر تن بوده است. از هفته گذشته بازۀ پایینی این محدودۀ قیمتی ثابت مانده است است اما بازۀ بالایی آن ۲۰ دلار کاهش داشته است. یکی از تولیدکنندگان داخلی می گوید که آن ها قیمت های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی خود به صورت FOB را به سبب کاهش قیمت ها ۱۰ دلار کاهش داده و به ۸۷۰ دلار رسانده ایم.

وی می گوید: «تقاضا هنوز ضعیف است زیرا خریداران قیمت های فعلی را بسیار بالا می دانند.» یکی از فروشندگان که در شانگهای به فعالیت می پردازد می گوید: «برخی از تولیدکنندگان قیمت های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی خود را به سبب پایین آمدن قیمت های مونو اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک خالص، ۱۰ تا ۲۰ دلار کاهش داده اند. با این وجود به طور میانگین قیمت ها نسبت به هفته گذشته غالبا ثابت باقی مانده اند.

پیش بینی می شود که در روزهای آتی با از سر گیری فعالیت بعضی کارخانه ها شاهد کاهش قیمت ها برای اسید ترفتالیک خالص باشیم. ما معتقدیم که قیمت های پلی اتیلن ترفتالات تا پایان سال مسیر غالباً ثابتی را دنبال خواهد کرد.» طبق گزارشات قیمت پلی اتیلن ترفتالات صادراتی از کره جنوبی به صورت FOB با افزایش ۱۰ دلاری در این هفته به ۹۳۰ دلار در هر تن رسیده است. در بازار داخلی چین قیمت پلی اتیلن ترفتالات شاهد کاهشی در حدود ۱۵۰ یوآن (۲۴ دلار) در هر تن بوده است. یکی از تولیدکنندگان می گوید: «وضعیت تقاضا در بازار ما نسبت به بازار صادراتی بدتر است زیرا عرضه در بازار داخلی فراوان است. از این رو ما میزان تولیدمان را به ۷۰ درصد کاهش دادیم. ما معتقدیم که به سبب فرا رسیدن زمستان تقاضا در چند ماه آتی افزایش نخواهد یافت.»

پیش بینی می شود قیمت های پلی اتیلن ترفتالات تغییر چشمگیری در آینده نزدیک نداشته باشند. در بازار مواد خام چین به صورت CFR در این هفته قیمت های اسید ترفتالیک خالص در بازار نقدی ۱۰ تا ۱۵ دلار افزایش یافت و به ۶۱۰ تا ۶۱۵ دلار در هر تن و قیمت های مونو اتیلن گلیکول با کاهش ۵ دلاری به ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار در هر تن رسیدند.

ارسال نظر